CiderGirl

Trådstartare
För 4 månader sen köpte jag ett nyimporterat sto från Holland f2003, för 2 månader sedan flyttade jag ut till ett skogstall med fri tillgång till proteinrikt hö "hö-magen" växte, ikväll, ca kl. 21.40 fölade min häst! Hade ingen aning om att hon var dräktig, än mindre högdräktig och red in i det sista. Fölet verkar friskt och välskapt. Nu behöver jag råd och hjälp, ska läsa på så mycket jag kan imorgon men praktisk erfarenhet från "bukare" värderar jag högt, så snälla, vad behöver jag veta för att ge fölet en bra start i livet?

Sv: Panik!!!

Tja, vad kan man säga mer än grattis! Vad det gäller hur du ska sköta ditt sto och föl kan jag bara komma på att du ska avmaska stoet och se till att hon är välvaccinerad mot stelkramp. Det finns många andra här som kan svara bättre än mig. Men stort grattis!

WOW .... Grattis !

Förstår att du är förvånad men se det från den "ljusa" sidan ;)
Du har ju fått två hästar till priset av en :)

I dessa tider så är det ju normalt för hästar att föla...
Men extra foder kan ju va på plats ;) Framförallt protein kan behövas tillskott på, samt mineralerna (så om det fins analys på höt kolla även mineralkvoterna).

Annars är det som sagt bara att gratulera... Som det ser ut i sthlm tex med hur varmt som helst i solen skulle du inte ens behöva vara orolig för att släppa ut dem under dagen ens... Fölet kan utan problem vara ute så länge det är varmt, för även om den lägger sej ner är backen varm i solen :) Däremot kanske man vill ha dem i en egen hage så slipper stoet "valla" bort nyfikna andra hästar ...

Puh... vad skönt att så svar av någon... så världen har inte gått under ?;) Ja man kan ju inte säga att jag är ledsen dierkt, har nog inte fattat det själv än. Hade tur med fodret att vi flytta till ett stall som har fri tillgång på grovfoder med "avelsvärden". typ 68 i protein tror jag... analysen hänger i stallet. frågan är vad jag ska ge dem stoet mer... nu får hon havre, åsebro vinnare och betfor... kanske byta ut till betfor och något annat (är känslig mot lusernpellets). Tips om allt vad gäller föl mottages varmt, hoppas bara det mår lika bra imorn som det gjorde ikväll :banana:

Stolta hälsningar från en nybliven mormor:D

Även om just maten är viktig så är den första veckan som fölet är fött den veckan då man kan ge "vanlig" giva då fölet är så liten och förvisso ska börja bli större men som sagt den är ju inte störst i maten den veckan så du har iaf den tiden på dej att komma fram till foderstat på din häst ;)

Men fri tillgång på höet är ju en mkt bra början.
Om du sen lägger ut ditt hös analys på foderforumet kommer du få MASSVIS med svar på vad din märr ska ha i matväg ;) De e jätteduktiga på det där... Så där törs jag inte ens försöka säga nåt mer precist ;)

Och i övrigt så är det ju inte så mkt mer att säga om ;) Föl är ju VÄLDIGT små hästar bara, men de kan utan problem springa runt redan dagen efter som sagt och gå ut i hage mm...

Min nu 3år gammal föddes på kvällen och dagen efter var han ute i hagen med mamma i säkert 12 timmar (han föddes förvisso 8/6 så de va ju sommar :)) Här på bilden är han inte ens 12 timmar gammal :)

IM000219.JPG

Du behöver veta att allting brukar gå bra! Men se till at ha någon kunnig som du kan fråga om det behövs. Annars har du ju oss på Buke, men vi kan ju inte se eller känna på fölet.

Det är viktigt att fölet diar så fort som möjligt, men jag antar att ni redan löst den biten.
Sen är det viktigt att då låter fölet vara med sin mamma och låta dem två få ett förhållande till varandra.
Egentligen är det inte så mycket man kan göra med ett föl mer än att gosa, lyfta lite ben, borsta med en mjuk och go borste etc innan den blivit lite större.
Föl är ganska så "skvättiga" av sej, så man får ta det lite lungt i början.

Läs boken "Att bli med föl" från Icas förlag. Den är bra! Kanske lite överdriven ibland, men bra.

Lycka till!

Först o främst Grattis!! Vilken trevlig överaskning:)
Ett mer praktiskt råd, kontakta försäkringbolaget och försäkra fölet så att du har vet.vård. det kan ramla iväg snabbt om ngt händer fölis.
Det är olika hos bolagen, men där jag försäkrar krävs vet.intyg innan fölet är 9 dygn för att förs ska täcka OCD (lösa benbitar).
Jag tycker det är ganska skönt med en vet koll, hjärta, lungor och sånt som man inte själv kan bedöma.

Lycka till!

Ja men det var ju en glad överraskning! Grattis!
Jag kan se att du redan har fått råd av folk som är klokare än mig. Så det ska nog gå hur bra som helst. Kolla så att den kissar och bajsar som den ska, det är jätteviktigt.
Har du någon aning om vem som kan vara far till fölet? Stod hon i Sverige eller Holland för 11 månader sedan?
Vilken ras är det på stoet förresten?
Jag vill också se bilder!
U

hakar på pastejja och vill oxå veta mera om stoet o ev. fader :D

förstår att du är lite chockad men väldigt rolig överraskning ändå :)

Grattis!

Förstår att det måste vart en chock, men vilken trevlig överraskning när chocken lagt sig!

Har du någon aning om vem som kan vara pappa till fölet? Har t ex någon nämnt att hon blivit betäck men inte tagit sig?

Först och främst GRATTIS !

Vi har också varit med om ett överaskningsföl som bara stod där i hagen ( i en hel flock och stackars mamman hade fullt sjå att ingen skulle kidnappa ungen). Mamman reds också till dagen innan.

Som tur var så fanns andra ston med föl så det var bara att släppa dit den nyblivna mamman och fölungen.

Jag tycker att du skall börja med att se till hur hag-vistelsen kan lösas. I början är det bra om de får gå ensamma i hage, sedan (någon eller några veckor) kan du släppa ihop dem med andra hästar helst andra ston med föl förstås. Jo, bra ide är att lägga ut en stor halmhög gärna bredvid mammans hö, så att lillen kan lägga sig. Om du inte har ngn dräktig hemma så försök att hitta sällskap till den lilla iallafall till sommaren.

Kolla att efterbörden ser hel ut. Ha även koll på att den lilla diar, kissar och bajsar.

Ett stort GRATTIS! Vilken överraskning! ;)
Det kommer säkert att gå bra. Se till att räkna ut en bra foderstat med hjälp av det analyserade höet som bas. Extra proteintillskott kan tex vara soja, eller att du ger nåt färdigfoder (tex kraft groov eller liknande som är högt i protein). I övrigt är det ju viktigt att lösa hagfrågan. Låt sto och föl gå för sig i en hage i ett par veckor i början. Inte ute för länge nu när det är kallt på marken så att fölet inte blir nerkyld när den vill ligga ner (ev. lägga ut lite halm som den kan ligga på). Viktigt att fölis får gå på hårt underlag för att räta upp sig, inte bara gå i en mjuk box.
Försök fixa lekkompis (dvs ett annat sto med föl) till sommarbetet.
Vet du vem som kan vara pappan?

Lycka till! :bump:

...och nu till den klassiska frågan... Du har inga bilder på underverket? :D

Grattis!!!Wow vilken överraskning!!!!

Ja, håller med de andra!! Lägg gärna ut info om stam o gärna en bild:) !!

Skall du försöka få reda på vem som är den stolta fadern??

Camilla

Grattis!

Jag förstår att det blev en överaskning, men som någon sa att du har ju fått två hästar till priset av en.. ;) Var noga med att stoet har gott om mat, dom kräver mycket foder för att försörja den lilla. Var noga med att fölet inte blir kallt, dom är ganska känsliga och får lätt lunginflammation. Dom har dåligt med immunförsvar när dom är små. Låt stoet gå på ett bra bete i sommar gärna tillsammans med ett annat sto med föl. Fölena har jätteskoj tillsammans.

Lycka till!

Bra staket, fölungar trasslar sig lätt ut ur hagen!
Bra färdigfoder, tex Krafft.
Bra hö,fri tillgång!
Halm för den lilla att ligga på.
Och att de är ensamma i hagen de första veckorna,så mamman slipper springa och vara nervös för att de andra ska göra bebisen illa.
Skaffa en liten grimma,borsta lite på den, klappa och kela.
Kolla också baktill på stoet så det ser normalt ut,vet du om efterbörden kommit ut? annars kan de få infektioner.
Diar fölet,får hon dia?
Ser navelsträngen fin ut,tvätta gärna med Jodopax.
Ta gärna ut veterinären som kan kolla på fölet och ev veterinärintyg.

Jag vill också veta mer om stammen, vad spännande, tur att det blev i denna tid då vi har kalas vårväder :banana:

Nu är jag avundsjuk..

Jag lär ju aldrig få uppleva det, har ju en pojke.
(skulle bli bra förvånad om han hittades med en fölis vid sidan..)

Grattis!

...och nu till den klassiska frågan... Du har inga bilder på underverket? :D

Grattis!!!Wow vilken överraskning!!!!

Ja, håller med de andra!! Lägg gärna ut info om stam o gärna en bild:) !!

Skall du försöka få reda på vem som är den stolta fadern??

Camilla

Jag vill också veta mer om stammen, vad spännande, tur att det blev i denna tid då vi har kalas vårväder :banana:

Jag förutsätter att foto och presentation kommer i den tråd som är avsedd för detta... Nålad är den också... ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 709
Foder & Strö Nu behöver jag råd från er kloka bukefalister! Läget i korta drag: Ett arabsto, 18 år, som under högdräktigheten började bli...
Svar
6
· Visningar
1 150
Senast: Trissa
·
Foder & Strö Jag har en fölunge som nu är 3 månader och jag har lite funderingar över det här med hur man ska lägga upp utfodringen till honom lite... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 192
Senast: cutty
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 009
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka