Panik! tecken på ormbett?

fryckan

Trådstartare
Jag var nyss ute på promenad med min hund och ser en fet mask på vägen.. trodde jag men det var en jävla orm och den såg jag först när min hund knallat över den. Nu är jag så orolig över att han blivit biten! Jag märkte inget på honom om han blev biten och ormen låg helt orörlig efter att vi gått förbi så jag vet inte om den gjorde det när han passerade den också. I alla fall så känns ingen svullnad på benen nu. Men vilka fler tecken än det finns det på att en hund blivit biten?

Sv: Panik! tecken på ormbett?

Alla ormar är ju inte giftiga och om du tänkte att det var en "fet mask" var det kanske inte ens en orm utan en kopparödla? Och eftersom giftet "kostar" för ormen, är det inte alltid den sprutar in gift heller, om det nu var en huggorm och om den nu bet.

Men om den blivit biten är symptomen svullnad, smärta, nedsatt allmäntillstånd. Eftersom det gått ett tag sedan ditt inlägg tycker jag att du borde ha märkt något vid det här laget om det finns anledning till oro.

När våran hund blev biten av en huggorm så märktes det tydligt. Vi såg aldrig när han blev biten men plötsligt så började hundens näsa svullna. Hunden började skaka och såg väldigt låg ut. Tydligen gör det väldigt ont av giftet. Svullnaden hade vi inte kunnat missa då det såg ut som om hunden hade en fotboll under läppen.

Så ser du inget och hunden är glad och pigg så är det ingen fara.

Ormar som ser ut som feta maskar är sällan farliga. Det kan ha varit en snok. Var säkert ingen giftig orm.

Tack för svaren :) Han visade inga tecken på bett och när paniken släppt googlade jag lite och det liknade en kopparödla. Dock såg jag en huggorm dagen efter så nu vill jag knappt gå ut..

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 011
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 603
Senast: Iamia
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka