Panik inför provridning

Fast det ska ju fungera för alla tre, ägare, häst och blivande medryttare. Och även där är det skönt att ha med ett par extra ögon att bolla med sen. Man blir ju ÄNNU mer ensam sen när man köper en häst och hitills har jag nog aldrig mött en säljare som tyckt att "nja, jag vet inte, du har med en kompis nu - hur ska det bli sen om du köper den och är själv?"

Kompisen ska ju inte rida - eller "lägga sig i offentligt", utan är där som sällskap, ett par extra ögon och någon att sen bolla ev tveksamheter med. För det är sällan det säger superklick och allt är perfekt och det inte finns en enda sak man funderar på (från om det i vinter kommer vara för jobbigt köra den där slingriga vägen till om hästen hade lite för lite eller för mycket motor för ens smak, och allt däremellan)

Skillnaden är väl att om den nya ägaren är osjälvständig och alltid vill ha en kompis till hands är det ju deras ensak, som säljare kommer man inte vara involverad i det. När det är en medryttare däremot ska man ju samarbeta kring hästen, så man kommer ju normalt ha mycket mer kontakt med sin medryttare än med en köpare efter provridningen. Om medryttaren ställer till något, så är det ägaren som får lösa det. Om däremot köparen ställer till något så får de lösa det själva.

När jag har provridit för att bli medryttare, så handlar det ju lika mycket om att man ska funka med ägaren som att man ska funka med hästen. Köper man häst är det inte lika viktigt att man kommer överens med ägaren, för om allt funkar bra kommer man ju inte ha så mycket mer kontakt sen. Som medryttare däremot så har man ju ofta kontakt minst en eller ett par gånger i veckan så länge man rider hästen.
 
Skillnaden är väl att om den nya ägaren är osjälvständig och alltid vill ha en kompis till hands är det ju deras ensak, som säljare kommer man inte vara involverad i det. När det är en medryttare däremot ska man ju samarbeta kring hästen, så man kommer ju normalt ha mycket mer kontakt med sin medryttare än med en köpare efter provridningen. Om medryttaren ställer till något, så är det ägaren som får lösa det. Om däremot köparen ställer till något så får de lösa det själva.

När jag har provridit för att bli medryttare, så handlar det ju lika mycket om att man ska funka med ägaren som att man ska funka med hästen. Köper man häst är det inte lika viktigt att man kommer överens med ägaren, för om allt funkar bra kommer man ju inte ha så mycket mer kontakt sen. Som medryttare däremot så har man ju ofta kontakt minst en eller ett par gånger i veckan så länge man rider hästen.

Absolut, men skulle du bedöma en potentiell medryttare som osjälvständig för att den hade en kompis med sig, som höll sig i bakgrunden?
 
Absolut, men skulle du bedöma en potentiell medryttare som osjälvständig för att den hade en kompis med sig, som höll sig i bakgrunden?

Ja, allrahelst om det kanske var en ung medryttare jag var lite osäker på redan innan ifall hon skulle klara att reda ut hästen på egen hand utan mig. Är det en ägare som ändå alltid tänkt vara med själv när medryttaren rider skulle det vara annorlunda, förstås. Men många hästägare, enligt min erfarenhet, vill ha bekymmersfri avlastning när medryttaren är i stallet.
 
Ja, allrahelst om det kanske var en ung medryttare jag var lite osäker på redan innan ifall hon skulle klara att reda ut hästen på egen hand utan mig. Är det en ägare som ändå alltid tänkt vara med själv när medryttaren rider skulle det vara annorlunda, förstås. Men många hästägare, enligt min erfarenhet, vill ha bekymmersfri avlastning när medryttaren är i stallet.

Intressant. Såvida personen inte hela tiden behövde fråga kompisen om saker, sökte bekräftelse hos kompisen etc så skulle jag inte se det som osjälvständigt just att ha någon med sig första gången. Skulle nog heller innan den här tråden aldrig tänkt på att någon annan skulle kunna ta det som osjälvständigt heller "bara" det att någon är med som sällskap första gången.
 
Jag skulle nog tycka det var klokt. Det är alltid bra att ha någon med när man ska sitta upp på en okänd häst (man vet lika lite att hästen inte är tossig/alldeles för knepig/lättskrämd när man ska bli medryttare som när man letar häst att köpa).
 
Jag skulle nog tycka det var klokt. Det är alltid bra att ha någon med när man ska sitta upp på en okänd häst (man vet lika lite att hästen inte är tossig/alldeles för knepig/lättskrämd när man ska bli medryttare som när man letar häst att köpa).

Finns det risk för det så kan man ju alltid be ägaren rida först. Så ser man ju om hästen verkar (alltför) tossig.
 
Håller med här. Jag hade, som hästägare, velat veta om det kommer en eller flera. Så länge du inte bara pratar med kompisen tror jag inte det är några problem.

Senast vi var och provred hästar för köp åkte vi 4 stycken, jag och sambon (som skulle ha hästen) samt vår tilltänkta medryttare och en stallkompis med lite mer realistisk syn på livet :-). Vi testade hästar i olika variationer, men hittade en vi alla tre gillade massor och honom kommer vi hämta på fredag :-)

/Lavinia

Jag har bara haft med min mamma på mina första två provridningar som medryttare där även hon skulle rida på första stället, annars har jag varit ensam. Om jag ska köpa häst är det dock mer relevant att ha med någon tycker jag. Kan dock inte tänka mig att hästägaren tycker det är speciellt konstigt om du har med en kompis men jag skulle förvarna om det och förklara varför och fråga om det är ok.
 
Hej ska provrida en häst inför att eventuellt bli medryttare, är 18 år och är van vid att mina föräldrar följt med tidigare, men eftersom att de inte har tillfälle denna gång undrar jag om det är okej att en kompis följer med ?
Jag hade inte brytt mig ett dugg om ifall en blivande medryttare kom ensam eller inte. Självklart kan man ha med sej någon till ett okänt ställe, inget konstigt med det.

Dock blir det konstigt ifall det är kompisen som pratar och är mest framåt, att du som medryttare hamnar i bakgrunden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 563
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 153
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp