Panik inför provridning

Beyorz

Trådstartare
Hej ska provrida en häst inför att eventuellt bli medryttare, är 18 år och är van vid att mina föräldrar följt med tidigare, men eftersom att de inte har tillfälle denna gång undrar jag om det är okej att en kompis följer med ?
 
Självfallet går det bra att en kompis följer med. Det är ju tryggt med lite moraliskt stöd. Hälsa, presentera er och tala om direkt att det är du som ska provrida.
Lycka till!
 
Självfallet går det bra att en kompis följer med. Det är ju tryggt med lite moraliskt stöd. Hälsa, presentera er och tala om direkt att det är du som ska provrida.
Lycka till!

Borde jag höra av mig och fråga/säga att en kompis följer med? Jag är orolig att jag framstår som flamsig som inte ens klarar provtidningen själv, men det kanske är vanligt att ha med en kompis?
 
Borde jag höra av mig och fråga/säga att en kompis följer med? Jag är orolig att jag framstår som flamsig som inte ens klarar provtidningen själv, men det kanske är vanligt att ha med en kompis?
Det tror jag är ganska vanligt, ja. Jag skulle nog inte säga till i förväg. I alla fall inte om provtidningen är tänkt att ske i ridhus/på ridbana. Om ni ska rida ut en timme kan det ju bli lite märkligt om kompisen ska stanna kvar ensam, förstås. Annars tycker jag inte att det är ett dugg konstigt.
 
Det tror jag är ganska vanligt, ja. Jag skulle nog inte säga till i förväg. I alla fall inte om provtidningen är tänkt att ske i rudhus/på ridbana. Om ni ska rida ut en timme kan det ju bli lite märkligt om kompisen ska stanna kvar ensam, förstås. Annars tycker jag inte att det är ett dugg konstigt.

Okej, tack så mycket, vi har inte pratat om var provtidningen ska ske men antar att det är på ridbana :)
 
Klart du ska ha med en kompis, men jag som hästägare hade nog velat veta varför :) Du kan säga att du är nervös och tar med en kompis av den anledningen:)
Men jag tycker inte du behöver oroa dig för provridningen, de allra flesta är snälla och hästägaren tänker ofta "hoppas hästen sköter sig " =D
 
Jag ser det som så normalt att ha med en vän/släkting/tränare när man provrider att jag inte skulle tänka tanken att nämna det speciellt för ägaren. Det är klart man vill ha med någon man känner som ser det hela från marken och kanske filmar. De gånger jag tittat på häst har jag ofta haft med en vän även om det gällt ickeridbara unghästar. Två par ögon ser mer än ett. Jag vet faktiskt inte ens om jag sagt "vi kommer kl xx" eller "jag kommer klockan xx" då en medhjälpare faller sig så naturligt.
 
Har nog aldrig varit med om att man provrider ensam faktiskt. Ofta vill man ha med någon som man kan bolla lite med eller som t ex kan filma. Hade inte reagerat alls så klart att du ska ta med kompisen. Hoppas det går bra....
 
Om du inte behövt säga till att dina föräldrar ska med de andra gångerna , så går det antagligen precis lika bra nu om en kompis ska följa med. Har själv provridit och tagit med förälder och det har inte varit något strul. Dock om du sagt innan att du kommer ensam, kan du ju skicka iväg att det blivit ändrade planer och att din kompis följer med.
Lycka till! :D
 
Jag åker aldrig ensam när jag skall kolla på hästar. Har alltid med mig en vän som kan hjälpa mig att kanske se saker som jag missar/ komma ihåg att ställa alla frågor.
 
Jag tycker också att det faller sig naturligt att ta med en kompis eller förälder när man ska provrida en häst första gången. Precis som dom ovan skriver är två par ögon bättre än ett. Men också om något skulle hända, om man skulle ramla av och skada sig är det skönt att ha någon man känner på plats.
 
Borde jag höra av mig och fråga/säga att en kompis följer med? Jag är orolig att jag framstår som flamsig som inte ens klarar provtidningen själv, men det kanske är vanligt att ha med en kompis?

Lite udda är det att ha med en kompis kan jag tänka, sen kommer du ju vara ensam med hästen, så hästägaren kan ju vilja veta hur du reder ut situationen på egen hand. En medryttare som behöver ha en kompis med sig skulle jag nog uppfatta som lite osjälvständig.
 
Har aldrig haft med en kompis när jag provridit för att bli medryttare. Jag tänker också att det är lite osjälvständigt, som @Mabuse skrev.
 
Har nog aldrig varit med om att man provrider ensam faktiskt. Ofta vill man ha med någon som man kan bolla lite med eller som t ex kan filma. Hade inte reagerat alls så klart att du ska ta med kompisen. Hoppas det går bra....

Fast det är ju skillnad om man ska provrida för att köpa eller för att bli medryttare. Ska man bli medryttare handlar det ju lika mycket om att ägaren ska bedöma om de vill att man ska ta hand om deras häst. Så det är ju mer som att gå på en jobbintervju på det sättet, och då skulle det ju vara lite udda att ta med en kompis.
 
Jag har bara haft med min mamma på mina första två provridningar som medryttare där även hon skulle rida på första stället, annars har jag varit ensam. Om jag ska köpa häst är det dock mer relevant att ha med någon tycker jag. Kan dock inte tänka mig att hästägaren tycker det är speciellt konstigt om du har med en kompis men jag skulle förvarna om det och förklara varför och fråga om det är ok.
 
Lite udda är det att ha med en kompis kan jag tänka, sen kommer du ju vara ensam med hästen, så hästägaren kan ju vilja veta hur du reder ut situationen på egen hand. En medryttare som behöver ha en kompis med sig skulle jag nog uppfatta som lite osjälvständig.

Fast det ska ju fungera för alla tre, ägare, häst och blivande medryttare. Och även där är det skönt att ha med ett par extra ögon att bolla med sen. Man blir ju ÄNNU mer ensam sen när man köper en häst och hitills har jag nog aldrig mött en säljare som tyckt att "nja, jag vet inte, du har med en kompis nu - hur ska det bli sen om du köper den och är själv?"

Kompisen ska ju inte rida - eller "lägga sig i offentligt", utan är där som sällskap, ett par extra ögon och någon att sen bolla ev tveksamheter med. För det är sällan det säger superklick och allt är perfekt och det inte finns en enda sak man funderar på (från om det i vinter kommer vara för jobbigt köra den där slingriga vägen till om hästen hade lite för lite eller för mycket motor för ens smak, och allt däremellan)
 
Jag skulle inte tycka det var konstigt om någon skulle ta med en kompis,om den skulle komma hit och provrida.Hade inte ens tänkt på det alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 563
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 153
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp