Panik i boxen

M

mammabella

Min nya ponny stod inne 1 natt hur lugnt och fint som helst med sina kompisar. Kvällen efter fick jag knappt in henne i boxen, hon fick panik! Var precis som om något osynligt fanns som jag inte kunde se. Det ryckte i hela hästen och vi fick gå ut därifrån. Min andra kolugna ponny reagerade också med ryckningar i samma box men behöll ju lugnet. Kan det vara osynliga insekter som skrämmer henne så eller har någon en annan ide? Och om det är någon insekt, hur får jag bort dem från stallet??
Det går verkligen inte att ha henne i boxen :(
 
Sv: Panik i boxen

Luktar det konstigt i boxen? Finns det ett avlopp i boxen där det skulle kunna lukta från? Något djur som varit inne och kissat/bajsat i boxen? Sitter det en fläkt i närheten som för ljud som är extra starkt i just den boxen? Hästar är väldigt känsliga för just lukt och ljud, ibland sånt vi inte kan uppfatta eller som vi inte uppfattar som konstigt.

När jag var i yngre tonåren räckte det med att jag hade bytt parfym från en doft till en annan för att jag inte skulle kunna fånga min häst i hagen på kvällen.
 
Sv: Panik i boxen

Går hon in i en annan box? Det är ju lite läskigt också med en ny häst man inte riktigt känner...
 
Sv: Panik i boxen

Är hästen van att stå i box? Jag vet hästar som aldrig har stått på box tidigare som har fått totalpanik av att vara lösa på så litet utrymme. Det har då dels yttrat sig i att de inte vill gå in i boxen igen efter att ha varit ute och dels att de bara har sprungit runt i boxen i panik när man ska försöka ta hästen i boxen igen. Det har alltså inte varit något problem första dagen hästen blivit insläppt utan när den ska in där igen.
 
Sv: Panik i boxen

Min häst kan reagera väldigt lustig på jakt/jägare. Oftast bryr han sig inte alls men vissa gånger är han väldigt upprörd och då har vi kunnat koppla det till just jägare som smugit runt på "fel" ställen.

Vi möter dem ofta/ser dem i skogen och d¨bryr han sig inte alls. Men ibland när de varit runt gården kan han bli väldigt störd på ett konstigt, inåtvänt vis liksom.

Annars gissar jag oxå på något elektriskt, det är ju inte alltid vi människor märker av elfel och hästar kan reagera väldigt mycket/udda.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 089
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 331
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp