Panik!! Hur får jag min häst i form?!

B

Butterfly

Hej
Jag är i stort behov av tips och råd av hur jag ska få min häst i form. Jag har försökt med allt jag kan men det går inte. Han är sju år och har fixat det galant förrut men nu har han varit på ridläger i sommar och när jag fik tillbaks han funkar det bara inte. Jag blir så besviken på mej själv att jag inte kan. Snälla hjälp mej vad ska jag göra???:confused::( Tacksam för alla svar

Sv: Panik!! Hur får jag min häst i form?!

ta hjälp av en duktig tränare. När du rider hästen i bra balans på ett korrekt sätt kommer han själv söka sig i rätt form!

Panik? Har man panik över en sådan sak lär det inte gå bra, man kan inte skynda på något sådant.
Svårt att säga hur du skall göra för det är så olika från häst, till häst så det ända rådet jag kan ge dig är att ta hjälp av en tränare eller annan kunnig person! Lycka till!

Jag har panik för att det känns som att mina kunskaper bara har försvunnit över en sommar

Då är det enda sättet att sparka igång kunskaperna igen är att ta hjälp av en tränare!

Ta hjälp av en tränare! Det är det allra bästa! Vi kan nog tyvärr inte sitta här och predika för dig, om hur du ska få din häst iform. Det är svårt om man inte ser er IRL. Lycka till! :)

Håller med!

ha tålamod vara envis och aldrig ge upp;)

gör som de andra säger. rid för tränare. de ska man ju göra även fast man rider hästen i form (om man inte bara ska typ rida i skogen) man är aldrig full lärd! lycka till!

ha tålamod vara envis och aldrig ge upp;)

Kan du förklara för mig hur tålamod och envishet kan få en häst att gå i form om man har glömt bort HUR man får en häst att gå i form? :confused:

Du är väldigt snabb på att lägga in svar i alla möjliga trådar. Men det är bra om du utvecklar dina svar lite. :idea:

Man vinner inget pris, för hur många inlägg man skriver.

*KL*

I övrigt håller jag med övriga som svarat i tråden, en bra tränare och god grundutbildning är A och O i hästen och ryttarens utveckling.

:bow:

Senast ändrad:

Hej
Jag är i stort behov av tips och råd av hur jag ska få min häst i form. Jag har försökt med allt jag kan men det går inte. Han är sju år och har fixat det galant förrut men nu har han varit på ridläger i sommar och när jag fik tillbaks han funkar det bara inte. Jag blir så besviken på mej själv att jag inte kan. Snälla hjälp mej vad ska jag göra???:confused::( Tacksam för alla svar

Om DU fixat det och HÄSTEN fixat det, till råga på allt tillsammans så har något hänt. Jag tror inte du "glömt" hur man rider, utan snarare att något annat har hänt.

Har du ridit andra hästar under sommaren och utvecklat din ridning så att du i själva verket har större krav på vad det innebär att hästen arbetar i form?

Var det bara du som red hästen innan ridlägren eller hade du t ex hjälp av en duktig ryttare som "red till" den och höll rätt muskler starka och smidiga?

Hur har hästen ridits på lägren? Har den gått i form eller har den under sommaren lärt sig hur man gör för att slippa jobba?

Har den samma utrustning nu som förut, vad hade den för utrustnig på lägret? Har den samma musler/hull så utrustningen passar?

Kan det vara så att hästen är småskadad eller ryggöm så att den inte klarar att jobba i rätt form?

Kan du förklara för mig hur tålamod och envishet kan få en häst att gå i form om man har glömt bort HUR man får en häst att gå i form? :confused:

Du är väldigt snabb på att lägga in svar i alla möjliga trådar. Men det är bra om du utvecklar dina svar lite. :idea:

Man vinner inget pris, för hur många inlägg man skriver.

*KL*

I övrigt håller jag med övriga som svarat i tråden, en bra tränare och god grundutbildning är A och O i hästen och ryttarens utveckling.

:bow:

alltså jag glömde skriva vad jag menade heheh ursäkta.:crazy:

Hej!

Jag tror att det funkar att du lutar dig tillbaka i sadeln så att du sitter rakt, du får inte sitta som en säckpotatis ;) ta upp händerna över manken så att du inte nuddar, du ska ha drygt 90 graders vinkel. Om du t.ex. går i höger varv ska du håll ett tag i vänstertygel, släpp inte, och sedan ska du lirka/dra högertygeln mot dig, inte hårt utan att du känner att hästen börjar känna vad du menar, du ska lirka med vänstertygeln också så att hästen känner vad du vill... du kan också dra högertygeln lite utåt, funkar med vänster också... försök får du se :)

Mvh: Matilda

Hej!

Jag tror att det funkar att du lutar dig tillbaka i sadeln så att du sitter rakt, du får inte sitta som en säckpotatis ;) ta upp händerna över manken så att du inte nuddar, du ska ha drygt 90 graders vinkel. Om du t.ex. går i höger varv ska du håll ett tag i vänstertygel, släpp inte, och sedan ska du lirka/dra högertygeln mot dig, inte hårt utan att du känner att hästen börjar känna vad du menar, du ska lirka med vänstertygeln också så att hästen känner vad du vill... du kan också dra högertygeln lite utåt, funkar med vänster också... försök får du se :)

Mvh: Matilda

Nej nej och nej, TS, gör för guds skull inte så! Formen är nånting som kommer bakifrån och faktiskt kräver en duktig tränare för att få till på ett bra sätt. Som andra sagt, hitta en bra tränare. Oavnstående är enbart för att pilla ner huvudet och har ingenting med en bra arbetsform att göra.

Hej

AKTIVERA BAKKÄRRAN!!! DÅ KOMMER FORMEN !!

Övergångar och åter övergångar. sidvärts, öppna sluta, Ha ett bra stöd i handen och RID fram till de...

Senast ändrad av en moderator:

Håller med den enda som sagt att någon kanske hänt med hästen..
Om TS tidigare fått det att funka och kunnat kommunicera med sin häst så den jobbat bra eller ok, varför skulle den känslan försvinna??

Jag tycker det är som att lära sig cykla. Har man lärt sig en gång sitter det. men om hästen förändras till det sämre krävs mer teknik och kanske en tränare för att komma åt det.
Men en annan väg eller kompletterande väg iaf, är att kolla upp hästen.

Har den ridits illa och fått öm rygg/överlinje som inte vill ge fter??
har något, NÅGOT, kan vara foder eller annat, ändrats som kan ha ställt till det i kroppen på hästen?

För det låter som om den börjat visa motstånd som du inte rår på. O mitt tips är att jobba med motståndet, inte bARA din ridteknik.

Nej nej och nej, TS, gör för guds skull inte så! Formen är nånting som kommer bakifrån och faktiskt kräver en duktig tränare för att få till på ett bra sätt. Som andra sagt, hitta en bra tränare. Oavnstående är enbart för att pilla ner huvudet och har ingenting med en bra arbetsform att göra.

Ursäkta, försökte bara hjälpa till eftersom att jag själv rider för en tränare som har en god hand med hästar och är väldigt duktig, tävlar även själv.

Hur aktiverar du bakkärran på hästen genom att fäppla med tyglarna??? M an kan åstadkomma en häst som skäpper konrakten med bettet, GÅR BAKOM HAND och böjer på halsen, men det är inte samma sak som att arbeta häst i form!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar