Panik!! Hur får jag min häst i form?!

Sv: Panik!! Hur får jag min häst i form?!

Mjukt stöd i handen och aktivera bakdelen. Tempoväxlingar och gångartsbyten är min favorit! Sen kan man rida lite i skolorna men jag brukar inte tycka att det får lika stor effekt om man inte gjort gångartsbyten och tempoväxlingar innan. Och rid för tusan inte med handen som några har föreslagit här! Det enda som händer är att hästen kommer tappa framåtbjudning och bli nedsågad i en hemsk form.
Nej jag säger bara det, tempoväxlingar och gångartsbyten!

HAr last igenom traden,

Min tanke ar att hasten kunde ga i form och arbeta bra innan ridlagret (ridlagren) i sommar riden av andra ryttare an dig.

Vad jga tror att du behover gora ar att gora om grundutbilningen for att se vart din hast forandras och hitta felen. JAg menar en snabb grundutbildning.

VAr det du som red in din hast?

Kolla av alla detaljer, svarar den for skankel, gor den motstand for handen, slo el slutat lysnat, saknar den framatanda? (impulsion)

Hita den forsta felande lanken och las det problemet, sdan nasta osv, att hasten inte gar pa tygel ar inte det viktigaste nar hasten fungerar vall i ridningen kommer den ga pa tygel automatiskt..

Sa ge oss en narmare beskrivining pa vad for problem som uppkomigt med din hast efter ridlagret sa vi hara pa buke kan forsoka att ge dig rad..

Att ga pa tygeln el inte ar inget som ar enkelt att ge rad om for an hast pa tygeln ar sa mycket mer an en hast med bojd nacke.

Hej
Jag är i stort behov av tips och råd av hur jag ska få min häst i form. Jag har försökt med allt jag kan men det går inte. Han är sju år och har fixat det galant förrut men nu har han varit på ridläger i sommar och när jag fik tillbaks han funkar det bara inte. Jag blir så besviken på mej själv att jag inte kan. Snälla hjälp mej vad ska jag göra???:confused::( Tacksam för alla svar

Är det säkert att det inte hästen det är "fel" på?
Alltså, att han har dragit någonting snett, fått nån bristning någonstans el dyl? Det behöver ju inte sitta hos dig så att säga? För det låter lite konstigt om allt gick som det skulle före ridlägret men inte när han kom tillbaka?

Annars kanske det är någon stelhet i bak alt fram? Nu håller jag självklart med alla de flesta om att det är svårt att säga om man inte sett er IRL, men om du lägger det där med formen åt sidan ett tag, och börjar fokusera på att han ska reagera ordentligt för alla hjälper istället, böja igenom hela kroppen, inte bara från munnen till skänkeln, att han verkligen spårar och att han går framåt så brukar det komma av sig självt!

Ett litet annat "tips", som jag själv brukar göra på min grabb som haft lite svårt efter att ha varit dålig i två månader men nu är helt frisk igen, är att rida i SVAG sluttning som har en liten böjning (sväng) och att då rida precis som du rider på en volt hemma. Den lilla sluttningen KAN (måste ju inte vara så) hjälpa hästen att trycka på med rumpan och då kommer de flesta hästar naturligt, för det blir en naturlig bäring med bra påskjut i bak. Gäller säkert inte alla hästar, för de är ju olika, men det kan vara ett ganska naturligt sätt att jobba hästen på.

Lycka till :)

Jag tycker verkligen att du ska satsa på att rida för en bra tränare som du tycker är bra och trivs med.:)
Man är aldrig fulllärd och alla hästar är olika,
om hästen bara springer och inte lyssnar om du tillexempel ska göra en volt, då kan du ta ut inner tygeln men det är ENDAST för att "leda" hästen rätt. tycker inte heller att du ska stressa för att du inte kan få ner hästen i form.. den kommer när den kommer.. det jag vet lite övningar som jag har gjort me de hästar jag ridit är mkt serpentiner,volter,byt om volt så att hästen får sträcka ut musklerna i halsen.. har du prövat att stretcha din hästs hals? hästen kan ju lika gärna vara stel som vi männsikor.

men först och främst
ta hjälp av en duktig tränare:)

mvh Liv o Harmonie

tror iförsig inte att hon menar Panik så att hon sitter och darrar och är blek och hyperventilerar liksom...det är väl mera det att hon menar att hon tycker det är frustrerande eller irriterande att hon glömt..
Men det bästa du nog kan göra är att kanske få hjälp av nån kompis som rider eller släkting eller nåt, om du inte vill ha ut en tränare:) kolla på olika filmer oxå, det har hjälpt mej;D

Vet inte om du syftade på mitt inslag när du sa att endel uppmanar till att rida "med handen", men enligt mig själv och den tränare som uppmanade mig att göra så den gången med just den hästen var det nog inte så att jag red med handen. Dessutom hjälpte det ju faktiskt den hästen att börja jobba rätt och avslappnat. Mvh Titti

Min fundering är om hästen verkligen mår bra? Den kanske har gjort illa sig på ridlägret och har ont helt enkelt.

Min häst började kännas konstig för en månad sedan - stel och motvillig i ena varvet. Hon fick vila i omgångar men det hjälpte inte. Nu har det visat sig att hon har lösa benbitar i höger framkota och höger bakkota, så inte så konstigt att det inte gick att jobba henne ordentligt... :crazy:

Hej
Jag är i stort behov av tips och råd av hur jag ska få min häst i form. Jag har försökt med allt jag kan men det går inte. Han är sju år och har fixat det galant förrut men nu har han varit på ridläger i sommar och när jag fik tillbaks han funkar det bara inte. Jag blir så besviken på mej själv att jag inte kan. Snälla hjälp mej vad ska jag göra???:confused::( Tacksam för alla svar

När en häst går sämre än den brukar göra, ska du undersöka var den har ont. En häst blir inte sämre utan där finns en orsak. Känn igenom hela hästen så du hittar felet.
Om inte du hittar något kan du kolla om sadeln fortfarande ligger som den ska och att den inte glider fram och trycker på axlarna.
Var jätte noga så inte du rider hästen sämre.

Naturligtvis är jag övertygad om att TS inte sitter och skakar helt hysterisk i ett hörn, men att öht få fnatt över en sådan sak...

Att rida sin häst o form handlar som känsla, timing och man behöver hjälp av en bra tränare för att hitta detta, veta vilken känsla man ska leta efter.Min häst har vilat i två månader pga sebskada men fått klartecken av veterinären att börja rida nu. Han är mjuk, smidig och samarbetsbillig och söker handen helt super så fort jag sitter upp. Känsla sitter i länge...

Till TS

Jag tycker du ska kolla om hästen har ont någonstans,
ryggont, kanske problem med tänderna.

Var det andra som red på honom då när han var på lägret?
Kan ju också vara att han var med om ngt otrevligt och förknipper jobb med smärta.

Eller han kanske behöver bara en paus gör ngt annat med honom än att rida. tömkörning går promenader o.s.v.

Rid ut hur känns han där? Har roligt tillsammans galoppera och har inte så stora krav då. han kanske litar inte mer riktig på handen, då är det bra att göra en paus och bygg upp förtroendet igen.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med Lena B. Har det funkat förr så har det hänt något, antingen med hästen eller dig. Mitt råd är att kolla upp honom ordentligt, han kan ha någon liten skavank som gör att han spänner sig och drar sig undan arbete. Sen är det bästa (nu är jag tråkig) att ta hjälp av en duktig instruktör som kan ge dig råd om lösgörande arbete och se till att du genomför det på rätt sätt. Jag har själv tidigare haft problem med att få min häst att gå i rätt form. I slutet av passen var hon nästan på g men då var jag slut. Jag kollade upp henne och behandlade en del skavanker och började rida för en instruktör som fick mig att fatta att det ska vara ett flöde av hjälper och att man ska invänta en reaktion på den första innan man ger nästa. Att rida "hörn" var en övning jag fick börja med. Nu går min lilla dam stadigt i rätt form och det så fort jag tar tygeln:D

Slappna av, känn ingen stress, kanske har du bara "tappat" ditt sätt att rida denna hästen. Men med regelbunden ridning, gärna med hjälp av en tränare, så försök hitta känslan igen. Det är ingen panik, det kan jag lova dig. Du har inte tappat dina kunskaper, tror snarare du bara kommit "ur kurs". Kan hända alla!

Håller även med andra, om det nu är så att e känns väldigt annorlunda, så kan det ju vara nått som hänt, eller att den inte är helt fräsch!

Lycka till!

Senast ändrad:

Hur aktiverar du bakkärran på hästen genom att fäppla med tyglarna??? M an kan åstadkomma en häst som skäpper konrakten med bettet, GÅR BAKOM HAND och böjer på halsen, men det är inte samma sak som att arbeta häst i form!

Tycker du har rätt. en häst kan gå i form även om den inte böjer halsen ;)
Tygeln har man väl egentligen inte till så mycket... Vad jag fick lära mig på ridskolan var att driva fram hästen och fånga upp den mjukt i handen. Resultatet var en häst som trampade under sig ordentligt och höjde hela sig.

Gör ett inhopp i tråden´också.
Min pålla är jätteduktig och jobbar på så gott hon kan, men! När jag jobbar med halvhalter i både skritt och trav kan det hända att hon liksom går "mot" handen och suger sig fast i bettet. Eller hur man ska uttrycka sig. Trycker fram näsan lååångt och lågt och går ur formen så att vi får börja om med hela momentet. Beror det här helt och hållet på lat häst eller otillräcklig ryttare?

VA? Ridning kan för guds skull inte läras ut på distans, tips på övningar och halvkonkreta förslag på vad man bör tänka på och teoretiskt hur man ska göra, det kan man komma med, men INGEN, jag upprepar INGEN, här inne ser HUR ryttaren rider, hon kanske har lagt sig till med nåt dumt? Vad vet vi?

För att kunna få sin häst i en ärlig form ÄR tränare det ENDA alternativet, det finns ingen diskussion om det. Form handlar om hur ryttaren rider i absolut första hand och man kan göra hur många öppnor, slutor och tempoväxlingar som helst, men gör man dom inte på rätt sätt så kommer hästen ALDRIG att gå i form.

även om man kanske borde rida för tränare så kan man fråga andra om TIPS. man behöver ju inte prova alla tips man får, man kan ju prova det som man tycker låter bra och som kanske är värt ett försök. jag startade en annan tråd här förut och jag fick också bara en massa tjat om tränare hela tiden, men jag (t.ex) har inte möjlighet till tränare här så därför tycker jag att det är bra att kunna fråga om tips och hjälp här men då får man bara kritik eller råd om att skaffa tränare. och det här är inte tänkt som kritik till någon eller dig, jag bara säjer det för jag tycker det är så mycket om tjat om tränare heela tiden.

Otillräcklig styrka tror jag. Eller så söker hon handen lite fööör mycket så att dui får lägga på lite mer skänkel. Eller så känner hon bara att hon vill stretcha halsen lite innan ni fortsätter. Min talar om när han behöver stretcha genom att jgan ökar suget framåt-nedåt och får då trava något varv på lång tygel. Han blir jättelång och låg i halsen men behålelr ryggen uppe. Eft6er något varv kan man fånga upp och fortsätta.

*kl*

Jag brukar bara följa med i hästens rörelser och vara avslappnad, mjuk hand är viktigt också. Inte luta sig framåt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar