Panik!! Hur får jag min häst i form?!

Sv: Panik!! Hur får jag min häst i form?!

Hej!

Jag tror att det funkar att du lutar dig tillbaka i sadeln så att du sitter rakt, du får inte sitta som en säckpotatis ;) ta upp händerna över manken så att du inte nuddar, du ska ha drygt 90 graders vinkel. Om du t.ex. går i höger varv ska du håll ett tag i vänstertygel, släpp inte, och sedan ska du lirka/dra högertygeln mot dig, inte hårt utan att du känner att hästen börjar känna vad du menar, du ska lirka med vänstertygeln också så att hästen känner vad du vill... du kan också dra högertygeln lite utåt, funkar med vänster också... försök får du se :)

Mvh: Matilda

Tycker detta låter konstigt...
Det som jag tycker du beskriver är endast hur man får ner huvdet på hästen. Det är ingen ÄRLIG form :cool:

Dra och lirka och och vara hård i handen är inge man ska sträva efter. En mjuk hand och ett bra stöd som man rider fram till ska det vara. formen sitter i där fram utan där bak. En häst utan bakbensaktivitet och som inte bär sig bak går inte i rätt form. Spelar ingen roll hur MKT hästen böjer på nacken.

Att hålla i tygeln utan att släppa är inte ett tips som främjer en god hand eller en bra form. Tänk själv hur hästen känner det i munnen när man gör sådär. Enda vägen bort från trycket är bakåt neråt. Vilket är precis dit man inte vill ha hästen.

Hej!
Personligen tycker jag det är lite irriterande med folk som bara svarar att man ska skaffa en bra tränare när man vill ha goda råd här på Buke. :mad:
Naturligtvis är det viktigt att få hjälp av bra tränare emellanåt, men nog finns det ju mycket man kan jobba med på egen hand om man har vissa grundkunskaper.
Det kan ju också vara en ekonomisk fråga hur ofta man har möjlighet att träna för tränare.:crazy:
När man skriver och frågar om råd så vill man ju ofta ha lite konkretare råd än bara att man ska fråga/ta hjälp av nån annan.
I det här fallet så har ju ryttaren och hästen helt tydligt klarat av att samarbeta tidigare, så jag håller med dem som har sagt att det nog hänt nåt med hästen där på lägret.
Den har kanske inte ridits korrekt och därför lärt sig fuska, eller spänna sig. Det tar kanske lite tid innan den lär sig lita på ryttaren igen och vågar slappna av, men det kommer ju nog om ryttaren är konsekvent och tar det lugnt. Det hjälper säkert också att göra mycket såna övningar som bygger upp de rätta musklerna, typ klättring, bommar, öppnor och slutor, mycket tempoväxlingar osv som någon rdan nämnt här. Lycka till!;)

Hej!
Personligen tycker jag det är lite irriterande med folk som bara svarar att man ska skaffa en bra tränare när man vill ha goda råd här på Buke. :mad:
Naturligtvis är det viktigt att få hjälp av bra tränare emellanåt, men nog finns det ju mycket man kan jobba med på egen hand om man har vissa grundkunskaper.
Det kan ju också vara en ekonomisk fråga hur ofta man har möjlighet att träna för tränare.:crazy:
När man skriver och frågar om råd så vill man ju ofta ha lite konkretare råd än bara att man ska fråga/ta hjälp av nån annan.
I det här fallet så har ju ryttaren och hästen helt tydligt klarat av att samarbeta tidigare, så jag håller med dem som har sagt att det nog hänt nåt med hästen där på lägret.
Den har kanske inte ridits korrekt och därför lärt sig fuska, eller spänna sig. Det tar kanske lite tid innan den lär sig lita på ryttaren igen och vågar slappna av, men det kommer ju nog om ryttaren är konsekvent och tar det lugnt. Det hjälper säkert också att göra mycket såna övningar som bygger upp de rätta musklerna, typ klättring, bommar, öppnor och slutor, mycket tempoväxlingar osv som någon rdan nämnt här. Lycka till!;)

VA? Ridning kan för guds skull inte läras ut på distans, tips på övningar och halvkonkreta förslag på vad man bör tänka på och teoretiskt hur man ska göra, det kan man komma med, men INGEN, jag upprepar INGEN, här inne ser HUR ryttaren rider, hon kanske har lagt sig till med nåt dumt? Vad vet vi?

För att kunna få sin häst i en ärlig form ÄR tränare det ENDA alternativet, det finns ingen diskussion om det. Form handlar om hur ryttaren rider i absolut första hand och man kan göra hur många öppnor, slutor och tempoväxlingar som helst, men gör man dom inte på rätt sätt så kommer hästen ALDRIG att gå i form.

trådkapning

blev lite ställd här om dagen, red en travare som var rak som en pinne, kunde inte gå i form. annars var det vi som inte förstod varandra provred bara en sanbbis. kan tillägga att hästen är 5år. Hur "lär" man en häst att gå i form.. aldrig varit med om en sådan pinne förut :rofl:

Hej!

Håller helt med dig om den saken.

Hej!

Var det där menat till mig?

Angående det där med att hitta formen osv:
Det går inte att sitta och predika över internet om hur man skall få en häst i form när man inte har något att gå efter. Dessutom kan det bli väldigt fel när man gör som någon som sitter kanske på andra sidan sverige säger utan har sett varken bild eller film på hur hästen rör sig och på vilken nivå den och ryttaren är på.
Hästen kanske har ett förflutet med skador? Ryttaren kanske är sned utan att veta om det? Hästen är kanske är byggd på sådant sätt att det krävs mkt ridning för att få den att gå i en ärlig form?

Det går inte att sitta över internet och säga hur någon annan skall göra när man inte sett hästen irl eller suttit på den! Därför tycker jag att man skall ta hjälp av en tränare!

Visst kan man få tips på saker som man kan prova att göra. Men man måste utgå från hästens läge.
Dessutom är det en prioriterings fråga med att ha råd att träna eller inte.

Senast ändrad:

Nej det är väl ingen som påstått att man kan lära ut ridning på distans, men om man inte kan ge goda råd och konkreta tips till varann utan att se varann rida, då kan ju detta forum läggas ner lika bra. :confused:
Det är ju därför man skriver hit, för att kunna diskutera sina problem, bolla med olika åsikter, få lite konkreta råd på vad problemen kan bero på och vad andra har för erfarenheter, och också vad som ev. kan hjälpa.
Om man bara får till svar att man ska anlita en bra tränare är det ju ingen ide´med hela diskussonen. Det vet väl alla ett det bästa är att rida för bra tränare. :bow: Mvh Titti

Jo Ickiz, jag förstår hur du menar, men samtidigt kan man nog ge endel allmänna råd när man har lite bakgrundsinfo, som t.ex. att denna ryttare tidigare har fått denna häst att gå i önskad form, men att det försvann efter att hästen gått på läger.
Jag håller inte med om att det alltid är en prioriteringsfråga om man har råd att rida för tränare just nu eller inte. Det finns många saker som spelar in. Kanske man just och just klarar av att betala för hästens upphälle. Ska man då anse att det är bäst att sälja hela hästen, eller att inte rida den alls, för att man inte just nu har råd att anlita tränare?? Mvh Titti

Är det så att man inte har råd med tränare så kanske man skall fråga någon kunning person i närheten som sett hästen IRL istället för att förlita sig blint på vad någon sagt över internet. (Som dessutom inte sett hur hästen beter sig)

Självklart kan man testa tipsen man får, men jag tycker inte att man skall följa det till punkt och prickar även om man känner att det inte riktigt fungerar. Får då kan det bli riktigt fel.
Dessutom så tycker jag att det tipset som någon ovanför gav bara gör så att hästen lägger sig i en falsk form, det löser inte problemet och hästen kommer inte att arbeta rätt.
Det är det jag menar med att tips kan bli fel.

Men det gäller väl allt? Man ska inte lita blint på något, utan tänka själv. Och prova.
Sen kanske man kan ge det lite längre tid med provandet om det kommer från någon som sett helhetsbilden och är duktig. :)

Angående att "fippla med tyglarna", så red jag en häst som var lite nervös av sig, och gick med huvudet i vädret och spände sig.
Då fick jag rådet av en väldigt ansedd tränare, att röra lite grann på fingrarna hela tiden, typ krama tyglarna mjukt och ge efter, krama -ge efter, och just "fippla med tyglarna" hela tiden i alla gångarter. Detta gjorde under med den hästen.
Den slappnade av och började jobba på ett helt annat sätt. Då blev också stegen bättre, som hade varit väldigt stötiga...
Kanske "fipplande" ibland kan vara en bra sak??

Det kan ha varit så att du innan var låst och hästen inte trivdes med det, men fipplandet fick dig att slappna av lite mer i armarna = trevligare för hästen. Själva fipplandet tror jag hade liten del i det hela. Din avslappning och hur hästen känner av dig är viktigare.

Jo men det var ju inte så att alla hästar spände sig när jag red dom, utan just denna häst. Då blir ju kontentan att samarbetet mellan en viss häst och en viss ryttare är unikt.
Det som passar en häst kanske inte alls funkar med en annan. Och de metoder en viss ryttare kan använda sig av med en viss häst går inte att använda som allmänna regler som ska passa alla ryttare och hästar och situationer.
Men man kan ju hjälpa varann genom att dela med sig av sina erfarenheter i olika situationer. Sen måste ju alla plocka de bitar som passar i olika situationer. Det gäller ju alltid att tänka kritiskt. I sista hand är det ju alltid man själv som måste avgöra vad som passar en själv och vad som inte passar.
Antagligen var det jag som spände mig och därför fick hästen att spänna sig. Men jag spände mig troligen för att hästen hade så obekväma och stötiga steg. Och stegen var stötiga för att hästen spände sig. Så vilket fanns först ägget eller hönan? Mvh Titti

Det kan ha varit så att du innan var låst och hästen inte trivdes med det, men fipplandet fick dig att slappna av lite mer i armarna = trevligare för hästen. Själva fipplandet tror jag hade liten del i det hela. Din avslappning och hur hästen känner av dig är viktigare.

Är beredd att hålla med dig, min tränare som hjälper mig med treåringen predikar om hur extremt viktigt det är med handen. Min häst söker ett konstant stöd i munnen, annars går hon och slår med huvudet hela tiden. Enligt min tränare beror det på att det är så lätt att låsa sig i handlederna och bli stum och hård i handen, allt ska utgå från fria och rörliga armbågar, handlederna ska bara vara en slags passage. Jag har blivit tillsagd att hela tiden "plocka" med bettet otroligt försiktigt, ungefär som om jag hade sytrådar i händerna för att hästen ska känna att jag erbjuder henne ett stöd som hon kan söka sig till och det har hjälpt otroligt mkt, hon går stadigt i halterna och i skritten nu, traven kommer också så smått men vi har inte övat så mkt på den.

Har gjort samma övningar med 6åringen jag rider och som kan vara ganska springig och okänslig och jag märker att också hon blir lugnare, mer avslappnad genom det här.
Med detta vill jag inte ha sagt att jag "sågar" dem i munnen.

Hej igen!
Jo jag tror att det du (Fritidsryttare) beskriver är samma sak som jag fått rådet att göra...plocka så smått med fingrarna för att inte bli stel i handen. Det hjälpte otroligt mycket med en häst som hade tendensen att spänna sig. Kanske det inte hjälper med alla hästar, men försöka kan man ju alltid... Mvh Titti

Det är nog lämpligare att fokusera på att slappna av i kroppen på ett korrekt sätt än att pilla med händerna i onödan. Avslappning stör inte hästen, pill gör.

Ge ett mjukt stöd i handen och rid framtill det, Aktivera bakkärran och slappna av

Man behöver inte direkt lära den det, det är ju inget trick som att lära dem buga eller liknande. Man lösgör och mjukar upp dem. Rider över stock och sten i skogen. Men det kräver att hästen inte har ont, att utrustningen passar och sist men inte minst - det kräver en ryttare med timing och lite känsla som är mjuk i handen.

*kl*

Ine för att jag förstår vad som är så bråttom med att få din häst i form, min häst lärde sig inte gå i form förens jag hade haft henne i 1 ½ år och hon började få muskler att orka bära upp sig själv (gammal ridskolehäst i halva sitt liv) sen blev hon sjuk och jag fick börja om, men med tid, träning och tålamod så går det! Du behöver inte stressa fram något, ta hjälp av en tränare och bygg upp bra muskler på hästen så den orkar! Du behöver inte rida den i form för att ge den rätt muskler utan ut i skogen och klättra och lek så kommer det komma av sig själv.

Men stressa bara inte för det kan inte gå mer än fel, att hästen går oärligt (dvs bara kröker på nacken men använder inte bakbenen ordentligt) och då har du ännu mer jobb framför dig!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 916
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 284
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar