M
My Beauty
Sv: Panik!! Hur får jag min häst i form?!
Tycker detta låter konstigt...
Det som jag tycker du beskriver är endast hur man får ner huvdet på hästen. Det är ingen ÄRLIG form
Dra och lirka och och vara hård i handen är inge man ska sträva efter. En mjuk hand och ett bra stöd som man rider fram till ska det vara. formen sitter i där fram utan där bak. En häst utan bakbensaktivitet och som inte bär sig bak går inte i rätt form. Spelar ingen roll hur MKT hästen böjer på nacken.
Hej!
Jag tror att det funkar att du lutar dig tillbaka i sadeln så att du sitter rakt, du får inte sitta som en säckpotatis ta upp händerna över manken så att du inte nuddar, du ska ha drygt 90 graders vinkel. Om du t.ex. går i höger varv ska du håll ett tag i vänstertygel, släpp inte, och sedan ska du lirka/dra högertygeln mot dig, inte hårt utan att du känner att hästen börjar känna vad du menar, du ska lirka med vänstertygeln också så att hästen känner vad du vill... du kan också dra högertygeln lite utåt, funkar med vänster också... försök får du se
Mvh: Matilda
Tycker detta låter konstigt...
Det som jag tycker du beskriver är endast hur man får ner huvdet på hästen. Det är ingen ÄRLIG form
Dra och lirka och och vara hård i handen är inge man ska sträva efter. En mjuk hand och ett bra stöd som man rider fram till ska det vara. formen sitter i där fram utan där bak. En häst utan bakbensaktivitet och som inte bär sig bak går inte i rätt form. Spelar ingen roll hur MKT hästen böjer på nacken.