Panik, dammigt hö

heland68

Trådstartare
Har drabbats av panik här, har nu börjat använda årets höskörd (hö i småbal) och till min förtvivlan upptäckt att det dammar. Trots att jag haft hö i småbal här sedan 2002 har jag inte tidigare ställts inför detta problemet även om jag köpt av några olika höleverantörer under åren. Är ensam i stallet med mina två hästar. I år köpte jag av en för mig helt ny bonde men som jag blev rekommenderad av en duktig hästmänniska.

Och nu till frågan: ni som drabbats av samma sak nån gång: hur har ni gjort? Hur brukar man göra? Alltså jag undrar om det finns någon form av praxis Jag menar det rör sig om över 2 ton hö, det är ju inte precis bara att ta varan med sig och reklamera. Eller anmäla till konsumentverket. Har ju såklart inget kvitto heller. Eller köpa nytt, jag menar det är ju skrymmande grejor det här och om loftet är fullt redan är det svårt lagra mer. (Har frågat lite runt här hemmavid och svaren jag fått är att vattna höet.)

Sv: Panik, dammigt hö

Dammigt hö beror ofta på att det inte varit helt torrt när det togs in. Har man skulltork så är det ofta inte ett bekymmer men har man inte det så...jag drabbades av samma sak 2 år i rad, höet var jättefint när vi slängde upp det men i november dammade det o i december så såg man varför...för det är mögel! Så du ska INTE ge dina hästar detta hö o inte vattna på det för det gör ingen skillnad. Ett hö som dammar har mögelsporer i sig o duger inte som hästmat.

Reklamera blir nog svårt för det var ju inget fel på varan när den såldes utan har blivit det sen pga lagringen.

Men fy så tråkigt :(
Att vattna höet gör inte att det blir bättre hygieniskt så jag skulle hellre avstå från att fodra med det.
Kan du inte ringa bonden och prata om en lösning?
De bönder här omkring som säljer hö mm är väldigt måna om sitt rykte och brukar byta ut dåliga balar kostnadsfritt.
Är ALLA balar dåliga?
Du har såklart rätt enligt lag att få byta till felfritt när det är fel i varan (vilket det ju är om hästen blir sjuk av att äta fodret) men som du säger så har man ju sälla kvitto på det!
Jag skulle börja med att ringa bonden i alla fall och berätta om hur besviken jag är.
Undersökte du några balar innan du köpte?

Reklamera blir nog svårt för det var ju inget fel på varan när den såldes utan har blivit det sen pga lagringen.

Alltså jag kan ju ha fel men skulle faktiskt ärligt tro att varan faktiskt inte var felfri när den såldes utan gissar på att det inte var helt torrt när det pressades. Anledningen är att höloftet funkar mycket bra som hö-lager och de tidigare 7 åren har höet klarat sig helt dammfritt.

Till Lillflizen: jodå jag kollade någon höbal och då dammade det inte alls (men då var det ju midsommartid och alldeles nypressat ...) Jag ska absolut lyda ditt råd och ringa bonden och berätta som det är. Inte för att jag har förhoppningar om att han byter ut det, men känns ändå bra tala om att man är besviken.

Det är otroligt svårt att påvisa att det inte är lagringen utan producerandet som är boven i dramat. I 99,5 % av fallen är det faktiskt lagringen som är problemet, om man inte har skulltork. Och t o m då får vi problem i den här änden av landet, vår tillförlitliga producent slänger alltid ytterbalarna framåt vårkanten just för att de alltid blir dåliga trots att torken går med jämna mellanrum hela lagringssäsongen (och så klart när det lastades in!).

Självklart kan du ringa bonden och höra med honom, men jag hade nog inte hoppats för mycket.

Dammet beror antingen på jord/damm som följt med in, eller skada p g a fukt. Det innebär alltså mögel. Vilket gör att höet är otjänligt om det dammar, det ska inte användas som foder.

Jag skulle börja med att ringa bonden i alla fall och berätta om hur besviken jag är.
Har nu pratat med bonden på telefon. Jag berättade precis som det var utan att skylla på honom och han gick förstås ändå direkt i försvarsställning. Jag bara svarade helt lugnt och vänligt att han inte behövde gå i försvarsställning för jag ringde inte för att kräva nåning utan ville bara han skulle veta, och om han som erfaren höbonde hade några råd att ge inför situationen. Han lugnade ner sig direkt och fortsatte i vänlig ton, men gav som många andra rådet att vattna. Han sa att de själv (frun) har fem hästar och om de nån gång hade dammigt hö så riste de upp höet flera timmar innan det skulle användas samt vattnade på det - det funkade bra tyckte de. Och höet de själva har nu till sina egna hästar är helt dammfritt. Och så sa han såklart att höet var utmärkt när jag köpte det men att det var fel på lagringen. Jag förstod att det var ingen idé att argumentera så jag tjafsade inte utan allt avslutades sansat och vänligt. Men en förtvivlad människa (dvs jag) står ju kvar och har samma problem: ett höloft nästan proppfullt med otjänligt hö.

Ett råd är att ta med en stark lampa och undersök verkligen om alla är dammiga. Har du tur så är "bara " de omliggande höbalarna dammiga, låt de på golvet och ytterlagret ligga kvar och kolla om de längre in är bra.

Sätt på andningsskydd för dig när du är där uppe damm/mögelsporer är inte bra för någon att andas in. Är de mögliga pga av fel vid tillverkningen är det oftas dammigt i mitten av balen...

Självklart ska man inte fodra med mögligt hö men om valet står mellan att fodra med torrt dammigt hö eller blött dammigt hö då är det bättre för hästens luftvägar att du blöter det. En stor balja ung 10-15 minuter sedan ta upp och droppa av och ge...ett jäkla jobb, en bra grep och en speciell höskottkärra kan underlätta...

Hoppas du hittar några användbara balar iallafall!!!

Vår höbonde brukade kvitta balar som var dåliga "redan från början" men det brukade vara så få så vi brukade inte säga till, däremot när vi fick riktiga problem, pga av extremt fuktigt väder såg man tydligt att det började utifrån, balarna som låg ytterst klarade sig sämst och fick kasseras...

däremot när vi fick riktiga problem, pga av extremt fuktigt väder såg man tydligt att det började utifrån, balarna som låg ytterst klarade sig sämst och fick kasseras...

Jaha - nä, här är det tvärtom att det syns ingenting på utsidan utan det är först när man riktigt börjar rista upp balarna inifrån som det dammar. Det blir inget dammmoln eller nåt som syns för blotta ögat t.ex. man man släpper ner dem från loftet med en duns...

Håller med Korven, gör en hygienanalys.

Personligen anser jag att det är nog blivit fel i produktion (ej torrt vid pressning) om balarna möglar inifrån och att det är dålig lagring om balarna möglar utifrån.
Man brukar dock känna en viss viktskillnad på balarna vid bärgning om de är fuktiga och hårt pressade (de brukar vara betydligt tyngre än de andra balarna).
Har det bildats mögelsporer (damm) så är tyvärr höet otjänligt. Aldrig kul att stå med ett stort parti hö som man måste kassera...

Fast jag hade nog inte lagt pengar på en hygienanalys, fodret är ju otjänligt och bör kasseras. Oavsett vad det är ska det ju inte användas som foder...

Hur och var gör man hygienanalys? Vad kostar det ungefär?
Kan vara väldigt bra att veta för många.

Mvh Spam

De bolag som gör näringsananlyser gör ofta också hygienanalyser. Nu var det ett par år sedan jag gjorde en senast, men jag vill minnas att det gick på strax under 1000 kr inkl. moms.

Fast jag hade nog inte lagt pengar på en hygienanalys, fodret är ju otjänligt och bör kasseras. Oavsett vad det är ska det ju inte användas som foder...

När det handlar om så stora mängder som över 2 ton så är det iaf i mitt fall (det jag betalar) ett värde av ca 6000:-. Så det beror nog helt på hur mycket höet kostat om man ska tycka att det är värt en hygienanalys på ca 1000:-.
Jag menar inte att man ska analysera det höet som dammar, men man får gå igenom och sortera ut och kassera dåliga balar och därefter ta ett samlingsprov på de balar som med blotta ögat ser ok ut (dvs om det är tillräckligt mkt kvar). Möglet kan ha spridit sig även till balar som inte dammar än...

...ett jäkla jobb, en bra grep och en speciell höskottkärra kan underlätta...

Ja, ett riktigt slitgöra är det! Vi har två hästar och brukar väga deras hö. För att veta att de fick "rätt" mängd även när det var vatten i köpte vi två olikfärgade hönät som vi la givan i och lade i ett badkar utomhus (sedan hittade vi snygga lövkorgar på Ica med hål i botten som passade perfekt i våra gamla vattenbaljor...) och sedan hängde vi upp näten på en krok ute så de fick droppa av - det tar låång tid att droppa av, vattnet blir jätteäckligt och det är ett himla mäck.

Spam: Eurofins gör hygienanalyser, kostar ca 500 kr plus moms.

TS: låt inte det dåliga höet ligga för länge på skullen, möglet sprider sig snabbt! Vi använder helst minibalar ensilage - de är precis lagom stora för två (mulliga) islandshästar

Senast ändrad:

*kl*
Var får du tag i minibalar med ensilage? Köper du sådana superdyra eller har du bättre tips?

/F

Jag skulle inte vilja fodra med dammigt hö. Självklart för hästarnas skull, men även för min egen, jag blir täppt i luftrören och nyser som en tok bara det är minsta dammigt. Damm i hö beroir allt som oftast på mögel. Det är inte nyttigt för någon att stå och andas in det coh speciellt inte att äta det.

Jag har nog "superdyra" :grin::grin: betalar nästan 4,50 kr/kg, men jag tycker faktiskt inte att det är så dyrt...

Jag har ju två islandshästar, de orkar gott och väl äta vad de behöver med enbart ensilage :cool: så de behöver ingen kraft, ev. bara lite kompletterande mineraler. Just nu är det bara selen som behövs...

För TS skull så får de en del av sin dagsranson som hö ute i hagen och de knappa 10 kg hösilage som de behöver därutöver kostar alltså sisådär 45 kr per dag. Jämför med priset på kraftfoder per dag och fundera över vad grovfodret betyder för hästens välbefinnande - nej, jag tycker inte att det är dyrt.

Jag har nog "superdyra" :grin::grin: betalar nästan 4,50 kr/kg, men jag tycker faktiskt inte att det är så dyrt...

Jag har ju två islandshästar, de orkar gott och väl äta vad de behöver med enbart ensilage :cool: så de behöver ingen kraft, ev. bara lite kompletterande mineraler. Just nu är det bara selen som behövs...

För TS skull så får de en del av sin dagsranson som hö ute i hagen och de knappa 10 kg hösilage som de behöver därutöver kostar alltså sisådär 45 kr per dag. Jämför med priset på kraftfoder per dag och fundera över vad grovfodret betyder för hästens välbefinnande - nej, jag tycker inte att det är dyrt.

Kl!

Jag betalade 285 kr + moms på Hjortens för en hygenisk analys

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka