Panik / Budegtalternativ till hingst

Cambrie

Trådstartare
...kan ni kanske hjälpa mig med? Söker en hingst till det här stoet . Då det är ägarna som ska stå som första uppfödare så vill jag inte ha för dyr hingst, runt 10.000 kr max i levande föl.

Stoet själv har tävlat i hela sitt liv om än sparsamt de senaste åren. Hon är 1.62, rättställd och ganska maffig, det är dock en del humör i henne, inte så att hon är elak men lite vass. Fölet är förstås för eget bruk. Någon som kan komma med något förslag? Har tittat på Starship, men är rädd för att få en jätte som aldrig kommer till start, får gärna vara lite nyare stam då hennes ju är lite gammal, och gärna med lite mer franskt. Bild på stoet:
19967788.jpg

Sv: Panik / Budegtalternativ till hingst

Starchip lämnar dessvärre lite knasiga hästar som är rätt vassa. Tror inte det är så bra på ett redan vasst sto. :confused: Avkommorna brukar också bli stora och klumpiga (min egen är ett undantag - ett jättesnällt litet sto :D ).

Lite förslag då:

Skogans Orlov (7500 kronor)
Smok'n Lantern - tycker han är lite underskattad faktiskt (10.000 kronor)
Mr Drew - lämnar i alla fall lugna, fina hästar även om han är lite gammal. Han har lämnat 17 miljonärer i alla fall. (5000 kronor)
Igor Brick (1500 + 10.000 kronor)
Seth Bowl (6000 kronor)
Lucky Po (3000 kronor)
Home Alone :d (8000 kronor)
Ride the Night (12.500 kronor)
Jobie Tempest - är inte de rätt lugna? (10.000 kronor)

Senast ändrad:

Vilka av dessa betäcker på semin? Var står Smok´n Lantern nu? Han kan vara intressant då jag jobbat med många av hans avkommor.

Honom har jag tittat på och funderat på att ta till någon av märrarna nästa år, känner dock att det blir i saftigaste laget i år, kostar han inte 3 i bokning också? Jag vet att jag är kräsen och vill hitta en bra hingst så billigt som möjligt men jag har inte supermycket pengar och känner, eftersom jag inte får uppfödarskapet, att det är en trevlig avkomma vi är ute efter i första hand.

Jag har en fin treåring efter E.L ...hon är4 stor o rejäl och en stark travare....har dock krånglat lite med travet men jag tror det sitter i låsningar i bogen ( så det inte är det "franska" ) eftersom när vi jobbar med henne så travar hon som en gud...
Men jag har hört att det finns 2 olika "sorter"..en som travar och en som skuttar...typ :D

Senast ändrad:

Jag tror att Smok'n Lantern står uppstallade på Flenmo egendom i år, nånstans i mellansverige.
Jag hade ju en efter honom också, en fin travare men ack så skör (och ganska nervig).
Han lämnar nog överlag över medelstorlek.
Home alone har inte transportsperma. Utan då får då åka med märren til Västerbo.
De e Jobie T som jag sett har varit små och riktigt ettriga. Har dock inte haft någon personlig kontakt med dessa.
De e EL som jag träffat har varit stora o tröga och som martha skrev - det verkar finnas två sorter, de som travar o de som inte gör det.

Framförallt för att vi inte har uppfödarskapet på avkomman, jag tycker dock oerhört mycket om stoet och vill ha kvar henne, och dealen är att ägarna ska ha uppfödarskapet till första avkomman så kan jag göra vad jag vill med hästen sedan. Meningen var att jag skulle ha henne som ridhäst nu efter karriären, hon går LA dressyr och 1 meters hoppning, men tyvärr hinns det inte med när vi har sju träningshästar hemma. Så då betäcker jag henne i år, men vill ju inte ha en dyrare hingst då som sagt jag inte har uppfödarskapet. I första hand ska ju avkomman stanna hos oss, men skulle vi bli tvungna att sälja så lär vi ju inte få mer pengar för en avkomma efter en 15000 kronors hingst är en efter en 10000 kronors.

Starchip.. hua :crazy: inga bra erfarenheter där, bara stora klumpiga "kokkosnötter"!!

Home Alone- skickar 2 dit på lördag. lugn fin harmonisk hingst, med credit för sina fina hovar. kolla in videon från hingstvisningen på stuteriets hemsida :)

*KL*

Har bestämt för mig att jag har ritat konturdiagrammet (som används till hästpasset) på denna dam. :laugh: :laugh: :laugh:

Det är nog mycket möjligt, hon stod runt Bergsåker innan jag fick henne:) Jag skulle ha henne att köra/rida själv i lopp men hon var så trevlig att rida på hemma så det blev mest dressyr och uteritter i stället för travträning, vilket märktes på resultaten i de lopp hon kom ut i här :angel:

Nä, det är ju det som är grejen, Starship är visserligen billig och de hästar jag har närmare bekantskap med är faktiskt trevliga, men då även min är stor och grov och dessutom har lite äldre stam så är ju som sagt risken att det blir en jätte som aldrig kommer att komma ut.

Home Alone är dock inte, som det ser ut nu, ett alternativ, åtminstone inte i år, med heltidsjobb och sju hästar att träna hemma är det svårt att få tiden att komma iväg upp med henne till stuteriet, vi ska visserligen till elitloppet och hade kunnat ta med henne men hon ska ju helst hem också;).

Gick dock in på Seth Bowl och såg att de hade Couch Doctor, vad tror ni om den? Han har ju startat här nere nu några gånger och jag tycker han har hyfsad stam, ser bra ut i exteriören och har visat sig vara hållbar, saker som är viktiga för min del. Dessutom är han väl ett oprövat kort, och det känns också intressant?

Easy Lover har jag funderingar på, men han står på frigång för att sperman är dålig har jag hört, gillar dock hans avkommor, min Pepita är ju himla fin men har dock dålig vinnarskalle och det har jag hört många av hans avkommor har?

Rydens Sensation gillar jag också, han står dessutom hos mina bekanta och jag har ju en uppfödning som verkar bli riktigt fin efter honom, men jag känner ändå att det skulle vara kul att prova en annan hingst?

Igor Brick vet jag är väldigt påhejad här på Buke, var står han och vilka ston fungerar han på?

Svårt det där och jag känner att tiden börjar rinna iväg (nu är det väl inte så allvarligt men snart måste man ju bestämma sig).

Igor Brick står i Bonässund (Bonäsets stuteri). Men han har väl transportsperma också?!

*KL*

Har bestämt för mig att jag har ritat konturdiagrammet (som används till hästpasset) på denna dam. :laugh: :laugh: :laugh:

Åh jag har bestämt för mig att hennes mamma har stått i träning på samma gård som jag jobbade och mitt ex. passade henne. En liten tokhet röd dam.

Detta är en riktig "buke-Lassie-häst".:D

Huuuuu, så elaka ni är nu..... :rofl::banana::banana::banana::rofl:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Har ett fullblodsto på 14år som jag funderar på att betäcka 2020. Hon har haft ett Föl tidigare (2013). Hon är liten (152cm) och...
Svar
5
· Visningar
1 305
Senast: Robina
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka