PANIIIIIIIIIK! Hästpass

Sv: PANIIIIIIIIIK! Hästpass

Jag hade ständig panik för hästpassen innan jag kom på att lägga dom tillsammans med mitt pass!

e det kortare väg till sverige? kom nu till finland oxo nångång! i snettans har dom tävlingar en gång i månaden, sist var där hästar från åland oxo!

e det kortare väg till sverige? kom nu till finland oxo nångång! i snettans har dom tävlingar en gång i månaden, sist var där hästar från åland oxo!

Det är kortare till sverige faktiskt från Åland =) För mej tar det ca 45 min till färjan sen 1h o 45min till sverige! Sen till tävlingsplatsen ca 2h. Till Åbo tar det ca 5h med färja har jag för mej...
Jag har planer på att EVENTUELLT tävla FM i Ypäjä i sommar, beroende på hur det går på tävlingen i helgen och om det blir nån tävling i sommar och om jag får kvalpoängen till FM då. Vad är kvalpoängen för YR förresten 5.0? 4.5? Jo jag vet att Linda Karlsson brukar vara duktig på att åka till diverse ställen så det var säkert hon :laugh: Skall höra om det är nån som är sugen på att hänga med till snettans under våren/sommaren. Låter skitkul!

jo det namnet låter bekant, det var hon, men det var nån till oxo.

nu måste jag bekänna min dumhet, här går det mesta talandet med finska termer, så YR vet jag inte vad är:crazy:, men jag tror ändå att det du menar e 4,5.

var det inte 4,0 i fjol o dom höjde iår till 4,5?

ryms du inte med i samma transport med dom??

om du kommer till ypäjä, så ses vi..jag e på väg dit.

Jag har mappar med varje hästs namn på, där i ligger pass, vaccinationer, hästägarförsäkran, hästägarpapper etc etc. ALLT!
Funkar jättebra, det är bara ta med mappen när man ska iväg på tävling :)

jo det namnet låter bekant, det var hon, men det var nån till oxo.

nu måste jag bekänna min dumhet, här går det mesta talandet med finska termer, så YR vet jag inte vad är:crazy:, men jag tror ändå att det du menar e 4,5.

var det inte 4,0 i fjol o dom höjde iår till 4,5?

ryms du inte med i samma transport med dom??

om du kommer till ypäjä, så ses vi..jag e på väg dit.

YR är youngrider =) Okej vad bra att veta! Jag pratade lite med Linda på FB och hon skulle i Juni till Jalkurs tävling. Ingen aning om vad det är men jag frågade om hon fick plats med mig och hästen också så ska bli spännande att se vad hon svarar :D

Haha, mamma ska låsa in alla mina papper i kassavalvet på hennes jobb :angel: Hon jobbar på bank! Efter tävlingen dock så jag får alla papper med mig som jag skall ha! ;)

jahaa, då borde ju jag ha vetata vad YR betyder:o, menmen...
jo, min bekants dotter rider den klassen och den har höjts från i fjol till 4,5. så sa hon åtminstone!

jalkur....jahas, e det månne i kuuma det?

okej, där har jag inte varit, men därimot på primus,snettans idag, vädret var härligt och det e intressant att se på tävlingar...
tänk om det fanns en nybörjar-tant-fegis klass, då kanske jag oxo skulle prova !

Tävla T8, det gjorde jag idag i Uppsala =) valfritt tempo tölt -> byta varv -> valfritt tempo tölt!
Superkul och enkelt och bra :rofl:

Tävla T8, det gjorde jag idag i Uppsala =) valfritt tempo tölt -> byta varv -> valfritt tempo tölt!
Superkul och enkelt och bra :rofl:

Här i Finland har det tyvärr inte införts så stort urval olika klasser :mad:

Här är det vanliga att det ordnas "lätt fyrgång" och "lätt tölt" vilka annars motsvarar V5 & T5 men oftast rids med bara ett ekipage i gången (ibland 2 om det är många deltagare).
Sedan finns det givetvis vanliga V1, T1 & T2 (+ ev nån passgren) - that´s it...

Själv har jag inte förstått varför det skall vara så svårt att införa regelrätta klasser också här istället för att använda benämningen "lätt fyrgång/tölt. :confused:
Att det sedan inte går att ha så många olika klasser på samma tävlingar kan nog förklaras med att det ofta låga deltagarantalet inte gör det särskilt lönande att dela upp ekipagen i alltför många olika klasser. Men det kunde ju vara roligt om nån tävlingsarrangör nån gång skulle våga pröva på att ordna nån annan klass än de här "standard-klasserna"...

O för att vara övertydlig så har Jálkur som enda arrangör faktiskt de senaste par åren använt sig av "riktiga klassbenämningar", men då har det ändå varit fråga om de klasser som i stort motsvarar de "gamla klassiska", dvs V2, T3, V5 & T5.
Enda skillnaden är att de här klasserna skall ridas med fler än ett ekipage i gången på banan.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 234
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat