Pälslöss/ätare-Front Line

F

Filur

Har fått tips från min veterinär att använda Front Line för att bekämpa pälsätare. Finns det någon som ahr provat detta och med vilket resultat? Hur gjorde ni?
Tacksam för svar.

Frontline fungerar jättebra mot pälsätare på marsvin så det borde fungera på andra djur också. Jag vet inte hur man gör på hästar men på hundar och katter droppas ju Frontline i nacken. Det finns som spray också men då ska man ju spraya hela djuret vad jag förstår.

Ser ut som små vita maskar. Dom livnär sig på päls och hudavlagringar.
Åstadkommer kraftig klåda hos djuren.

Min veterinär ordinerade Front Line då mina katter fick öronskabb.
Jag "fick" inte tala om på Apoteket att jag skulle ha det i örat, så det är förmodligen inte vad tillverkarna rekommenderar. Men det tog utav bara attan - en droppe i varje öra, räckte med en bahandling och skabben försvann omedelbart.

Ska du ha det på häst? Det enda är väl att det inte är registrerat och godkänd för häst så man får ta den risken själv. Alla djurslag tål ju inte samma bekämpningsmedel även om det ger avsedd effekt på det man behandlar mot (ta Scalibor-halsbanden som INTE ska användas på katt tex). Ofta när det inte är godkänt är det att det inte finns några tester bakom men litar du på din veterinär så...

Jag har använt Frontline till min tinker som har fotskabb, har numera sebacil eftersom det är mer effektivt.

Om du ska använda Frontline på häst så är det bäst att beställa större förpackningar än de små med pupeller. Då får man en liten flaska med sprut-grej på.

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 985
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
2 388
Senast: Mkb
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025