Pälsätarna tror de är våååår...

S

shalooj

Fjordingen har fått pälsbitare,redan! de tror väl att de är vår pga av vädret:angel:
nån som har det likadant?

Sv: Pälsätarna tror de är våååår...

Dum fråga, men vad är en "pälsbitare"? :o

Pälsätare är ett litet djur som för ögat ser ut som hösmål och som äter upp pälsen. Så vitt jag har fått lära mig så är rådjur bärare av denna inte alls roliga ohyra. Drabbar hästar med päls av typ fjord , island och liknande. Jag har haft det på mina unga hästar men fick tipset att låta hästarna jobba sig svettiga för dom skulle klara sig då. Inte vet jag . Jag brukar medicinera med sebacil..

Min häst KAN ha drabbats.... regnskållor har jag oxå hört talas om!

Det är väldigt vanligt att de dyker upp vid denna årstid speciellt på hästar med mycket päls, tvätta med Dermocan 2 ggr med 2 veckors intervall. Efter sista tvätten använd Switch, så brukar man kunna få bukt med dem.

Såg just idag att mitt sto börjat få kala fläckar på rumpan (varför ska man vara som de flesta och ha fläckarna på halsen). Förra året var hon högdräktig så av förståeliga själ behandlade inte förra ägarna. Även förra året var det rumpan som blev bar :D . Så här såg det ut när det växt ut lite:

15-maj-2006-014.jpg

Nu kom de över 1,5 månad tidigare och skulle hon bli lika kal nu så skulle man få sy ett rumptäcke :rofl: . Så nu när hon inte är dräktig så blir det behandling direkt. Är lite anti switch efter sett en arab som visade sig överkänslig :eek: .

Så imorgon blir det att spraya med frontline om apoteket har det hemma. Synd att det är kallt igen för annars hade jag tvättat med democen (kommer inte ihåg stavningen) först.

kommit nytt medel som heter Top spot on tror jag, verkar bra, tar alla hästens ektoparasiter, kolla med vet

kl
top spot on har jag behandlat min kuse med nu. han hade också kala fläckar på rumpan, fast stoora :eek:

jag undrar varför det finns receptfria medel mot ohyra till katt och hund, men INTE till häst :mad:
då måste man ha recept :(

är det bara för att pressa ur oss hästägare en massa pengar? :devil:

Vad är hösmål? Jag funderar på om lilla fölis har det för han skubbar och kliar sig så fort han får chansen...

//millus=(

Vad är hösmål?
//millus=(

Undrar detsamma. :confused:

För övrigt har en av mina pållar kliat sig sedan i höstas. Det har nu blivit pyttesmå hårlösa fläckar. Kan det vara pälsätare???

På honom kliar det ungefär vid virveln och så på rumpan. Men som sagt så har det gjort det sedan i höstas. Jag trodde det berodde på att han gått med täcke hela vintern. Det har blivit som pyttepytte skorpigt också.

Jag tog hem fölis i december. I februari var jag tillbaka med honom för verkning då berättade uppfödaren att hon fått pälsätare i sitt stall. Jag har kollat fölis varje dag sedan dess och inte sett något konstigt. Men de fyra senaste dagarna så har han börjat klia sig något fruktansvärt och igår när jag undersökte honom så hade han massor med små äckliga pälsätare i pälsen, urk o fy o blä...Det enda positiva är att nu vet jag hur de ser ut så att jag vet vad jag ska titta efter:smirk:

Jag ringde uppfödaren och tack och lov så hade hon en förpackning etotal hemma så jag kunde fara o hämta den så nu är bebin behandlad...

Men jag funderar på hur jag gör i fortsättningen:
1. när kan jag borsta honom?
2. när ska behandlingen upprepas?

//millus- det kliar på kroppen på mig med:(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 999
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: Fille
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 306
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka