Pälsätare

R

rulana_korsbar

Hej,
Vi har fått pälsätare på våra marsvin och ska alldeles strax bada gänget i Dog&Cat ohyreshampoo. Frågan är dock; Kaninen som gänget delar burar med - finns det någon risk att hon också är smittad? Läste någonstans att pälsätarna bara smittar från marsvin till marsvin, stämmer det? Vad gäller för burar? Måste de också rengöras och i så fall med vad?

/c

Sv: Pälsätare

Pälsätare är artspecifik och den typ marsvin har går enbart på marsvin.
Däremot så har jag tvättat marsvin och burar i democan en omgång (gjordes då tre gånger i en behandling) men då jag fick tillbaka det så köpte jag frontline och sprayade på.
Inget skrubbande av burar och enbart en enda behandling och jag har inte sett till pälsätarna igen.
Marsvin tål frontline väl och används flitigt i bla USA på utställningsdjuren eftersom risken för restistens minskar med antal behandlingar och dermocan kräver återupprepning vilket frontline inte gör. Dermocan kräver dessutom skrubbande av närmiljön och det gör inte frontline.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 456
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 666
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Hej! Tänkte att det allvetande Buke har bra koll på denna fråga :). Det har blivit dags att köpa en bilbur till vår hund men frågan är...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 158
Senast: Buck
·
Däggdjur Jag har lite då och då funderat på att skaffa tamråttor någon gång i framtiden. De verkar vara så otroligt mysiga och är förskräckligt...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: Bexzor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama