Pälsätare!

Livingdream_89

Trådstartare
Hej, nu har vi fått pälsätare igen :( Vi har 4 hästar men de är bara 2 som är drabbade, har tvättat dom i grönsåpa men vet inte hur jag ska göra med alla täcken mm.!?

Förra året hade vi ett loppmedel för illrar o strödde på både hästar & täcken.
De funkade men de säljs inte längre?..

Finns de något annat medel el knep?

Mkt tacksam för svar.
Mvh Carolin

Sv: Pälsätare!

Min unghäst hade pälsätare för nåt år sen. Fick medel utskrivet av veterinär, var väldigt smidigt att droppa på ett par gånger sen var det borta.

Klipp hästarna på halsen och spec under manen och på med switch. Täcken och sånt har jag aldrig hört att man gör något med.

Jag minns inte vad det hette, men veterinären bör ju veta då det var på recept. Min häst var bara ett år när hon fick pälsätare, hade dem förmodligen när hon kom till mig. Hon hade inte täcken och borstarna gjorde jag inget åt. Tror inte lössen lever så länge utan djur. Ingen av mina andra hästar fick löss, trots att jag använt samma borstar. Tror inte det är så smittsamt.

nu menade jag såklart på täcken borstaar mm... hästarna ska juh självklart behandlas. då pälsätarna inte klara sig speciellt länge utan ett värddjur.

Senast ändrad:

Oki, tack för alla svar :)

min kompis hästar är drabbade båda två, unghästar båda två så dom går nog inte klippa. men får väl prova Switch ;)

Min ena häst är hel klippt & han fick pälsätare i manen förra året för han hade halstäcke hela vintern när de var så kallt. Han har nog klarat sig i år.
Min arab har klarat sig än så länge.

Det har mer med immunförsvar att göra och att en del hästar tycks vara "godare" :P. Vissa drabbas aldrig, andra får varje år. Vi har två hos oss som fått varje år, men i år slapp den äldre av dem.

Min fick också pälsätare, upptäckte dom på måndagen förra veckan.
Ringde vet och hon sa att de flesta rek switch pour on 3 ggr med 3 veckors mellanrum.
Och att ingen sanering eller behandling av hagkompisar som de (lössen) inte syns på är nödvändig. De behöver ett värd djur för att överleva, och lever alltså inte på tex ett schabrak.. Täcken vet jag inte? Min valack går naken på lösdrift så jag frågade inte..

Hur som, så syntes redan dagen efter switch inga levande löss längre. några ägg i luggen kvar, de måste kläckas men dör oftast direkt de kläckts eller dör med andra gången switch..

Glömde skriva att han inte behövde rakas trots riklig behårighet :)
Däremot skulle switch läggas i en bena mitt i manen och så långt upp mot öronen man vågade gå..
De ska ju inte ha det i ansiktet. Och undvik sadelläget..

Senast ändrad:

Jag fick samma rek när vi hade pälsätare. Dessutom sa de att man skulle bada hästen nästa höst med lusmedel för tex hund(finns inget för häst?) för att ta ihjäl de som "övervintrat" på hästen under sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 730
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 075
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
11 733
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka