Pälsätare vanligast på islandshäst?

Gullan86

Trådstartare
ja har ni råkat ut för dessa elakingar iår?
vad är botemedlet? hur vet man att det är dom? och vad gör ni för att förebygga det?

är det för att islänningarnas päls är så lång eller varför???

det verkar även som att de är fler vissa år än andra år vad kan det bero på?

får man inte tävla/åka till offentliga platsen om hästen har pälsätare?

tacksam för svar:bow:

Sv: Pälsätare vanligast på islandshäst?

Jag fick det på min travare. Behandlade han med switch ett par gånger och skakade ofta täcket eller bytte. Blev av med odjuren ganska fort :D
Pälsätarna gillar värme tror jag...

Oftast är det bara vissa hästar som drabbas märkligt nog, de verkar av någon anledning vara goare än andra. Mina hästar har aldrig drabbats, trots att vi har haft flera drabbade hästar i samma stall.

Tyvärr kan man inte förebygga, bara angripa när faktum föreligger. Företrädesvis pälshästar drabbas, shettis, nordsvensk, islänning för att nämna några.

okej har du/ni några fler bra tips på hur man kan behandla det då?

Det finns ett licenspreparat som heter Top Spot On, samma substans som switch men mkt starkare.
PL

Vi hade nåt sorts pulver som vi pudrade på hästarna där de hade blivit angripna men jag kommer inte ihåg vad det heter... Det såg lite roligt ut iaf. I år har vi iaf klarat oss utan de små äcklen..

Min ena islänning hade pälsätare när jag köpte honom. Vi fick tvätta hästarna i stallet med hundschampoo och sen så köpte vi Etotal och pudrade på och har inte haft problem med odjuren sen dess.
Suss

men är inte det som är till höns igentligen som bara får säljas till minkfarmar nu för att det är så giftigt?

hur fort försvann det på din häst då? hann de bita mkt?

hur ofta och mkt pudrade ni på?

ja vet inte om ja ska testa det eller testa switch ja undrar just vilket som är sämst/giftigast att använda uscameja...

Etotal som tidigare var tillåtet till ett antal djur har bytt substans o är nu enbart tillåtet till pälsdjur. Jag kan inte råda någon att använda en substans som inte alls är utprovad på häst!!
PL

Jag fick ett tips, här på Buke tror jag, om att raka en "lusrand" under manen. Har gjort det i år på mina shettisar. Förra året fick den ena av dom pälsätare, och det startade just under manen där det lätt blir varmt och lite fuktigt så här års, bra grogrund för otrevliga småkryp. Än har jag inte sett några tecken på pälsätare i år.

aha jo de har jag nog hört men det knäppa är att min pålle har fått som en kal fläck på den sidan om halsen där han INTE har någon man...sen har han lite under manen men det har inte blitt värre o så högt upp på halsen brukar han inte bli svettig så ja fattar inte varför de sitter där o gnager lr om det ens är det...

Jo det är rätt, det gamla ETOTAL förbjöds 1997 och var effektivt och vi använde det till våra får. Den nya Etotal har annan verksam substans (Cypermetrin) och har ingen verkan på pälsätare, medan den gamla som fungerade hade Malation som verksam substans.
Var ute och kollade en ev de gamla vi har kvar och den hette Etotal-puder-K (mot loppor och löss på häst.Ej på unga djur).

Annars har vi klippt lusrand under manarna och än så länge har vi sluppit pälsätare peppar.peppar.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Senast ändrad:

kan man raka lusrand när hästen har det då och det kan förvinna? eller de kryper bara ennu lägre ner?
för det är inte mkt jag har bara en liten fläck men det kan ju bli mer...klipper ni på båda sidorna om manen? hur bredd/långt typ och klarar hästen sig helt utan täcke även när det är typ 20 minus?

Vi klipper skärets bredd (8 cm) Man klipper ju under manen på bägge sidor eftersom ohyran utgår från manen. Vi gör det på hösten innan det sätter igång. Vet inte om de rör på sig när de väl gett sig av. Annars får man väl passa på när de är "hemma" :D :D :D
Ja de klarar sig utan täcke.

Rolle på Österlen

Kan det utgå från svansen? Mitt hingstföl. 7 månader, harr tappat nästan all päls på ett ganska stort område runt svansroten. Har dock inte lyckats se några djur i pälsen på honom.

Varför har man inte tagit fram ett ersättningspreparat för Etotal?
Alla hästar tål inte Switch pour on. Min häst får stark allergisk reaktion av det.

Ja, vi fick löss i stallet och började behandla hästarna.
Och en dag fick jag för mig att min unghäst hade lite tunn svans.
Tänkte inte så mycket på det först, för stallhunden brukar hänga hästarna i svansen om den kan. Men sedan blev det väldigt tydligt att han hade verkligen tappat riktigt mycket svanstagel. Och då ramlade 5-öringen ner, att det är nog lössen som gör det.:idea:
En av de andra hästarna tappar riktigt mycket av manen, så ja..............de brukar ju kallas pälsätare!;)

smittar detta via borstar,täcken mm?

Nej pälslöss behöver en värd, borste eller täcke räcker inte som sådan. Dessutom är inte alla hästar tillräckligt goa :p för att passa som värd, så alla blir inte drabbade utan enstaka individer.

Jo det är rätt, det gamla ETOTAL förbjöds 1997 och var effektivt och vi använde det till våra får. Den nya Etotal har annan verksam substans (Cypermetrin) och har ingen verkan på pälsätare, medan den gamla som fungerade hade Malation som verksam substans.
Var ute och kollade en ev de gamla vi har kvar och den hette Etotal-puder-K (mot loppor och löss på häst.Ej på unga djur).

Annars har vi klippt lusrand under manarna och än så länge har vi sluppit pälsätare peppar.peppar.

Rolle på Österlen

VARFÖR förbjöds gamla Etotal?
Nu står ju alla här handfallna och vet inte vad de ska använda istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 844
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 844
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 896
Senast: geting
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 801

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka