Pålle har fått fång, igen

S

stall banal

Ledsen :cry: , har varit och hälsat på min lilla shettis kille idag som är utlånad som sällskap till en kompis ponny. Dom ringde igår och sa att han betedde sig så konstigt i hagen, låg ner mycket och såg allmänt hängig ut.

Förstod redan då att det var fånget som blossat upp igen, åkte dit idag, alla typiska symptom finns där, han har varit helt fri från återfall sen feb-04. Jag bestämde mig då för att han får gå så länge han är frisk, men när det blossar upp nästa gång så tar jag bort honom och nu är jag där och inte alls beredd på att ta bort min lille plutt. Pratade med vet. sa att jag ville ge honom "butta" för att se om det kan lugna ner sig lite så vi får lite mer tid tillsammans, så jag kan ta hem honom och låta honom få sluta sina dagar i sin egen hage. Det är ju så jobbigt, även om man vet att det kan bli så här så är man ju aldrig beredd ändå.. Snyft!!

Sv: Pålle har fått fång, igen

Stackars er...den hemska :devil: sjukdomen.
Är det vår gräset tror du?

Det är nog en liten kombination, miljöbyte-vårgräs. Han fick med sig sitt eget hö, så det har inte varit några tvära foderbyten, hagen har inte speciellt mkt gräs och inget BETE att tala om, men det är klart, han är shettis, det lilla gräs som finns letar han ju upp.. Det känns så hopplöst bara, hatar denna sjukdom.

Har haft Vet. ute nu på morgonen, han är utdömd nu, så på Tisdag får han springa på dom evigt gröna ängarna och träffa sin gamla kompisar.. Men det är så tungt, ledsen hela tiden och samtidigt så ska man vara mamma och förklara för barnen vad som hänt.. :cry:

Stackars er...har själv shettisar till barnen och jag är livrädd för fång!
Det verkar vara ovanligt mycket fång nu,men det tröstar ju inte dig förståss...Jag ger våra små hö,havrekross och betfor(har hört att betfor ska vara bra för att förebygga och behandla fång,eftersom det håller igång magen).Det är svårt att veta hur mycket man ska ge till dem tycker jag,man vill ju inte att något skall fattas dem men å andra sidan så är man rädd för övervikten och att man ska överutfodra dem!vi har inget gräs i deras hage,dem går i skogen med tillgång till min sand paddock.
Nåja,jag tänker på dig/er och hoppas att allt går bra för er i fortsättningen.Du får försöka tänka på att er lilla slipper ha ont mer och att det är för hans skull!
Hemska,jä-la :devil: sjukdom.

Tog bort min lilla shettis Lukas nu på morgonenLukas
Det är ju så tungt, men nu vet jag ju åtminstonde att han slipper ha ont mer..

Tröstkramar från Bullis, det är hemskt att behöva ta beslutet att ta bort en vän :cry:

Tröstkramar från mig med, jag gick igenom samma sak för ett år sedan.
Inte akut då, utan ett beslut i lugn och ro, men sorgen är lika stor.
Håller med flera andra :devil: sjukdom!
Lotta

Tack bullis och fia-lina för dom kramarna, det värmer.. :cry:

Åh nej! Era krakar. Ni som för bara några månader sedan tog bort din andra häst.
Vad fin Pålle var på fotot. Är det precis nytaget fotot? Jag menar fick han äta hur mycket gräs han ville i går eftersom han togs bort i morse? Gick allt bra?
Vad säger barnen?
Jag är livrädd att mina hästar ska få fång i år. Det är tydligen väldigt många som har fått fång i år.

Lukas har dom senaste dagarna fått NJUTA av livet, han insjuknade som tidigare nämnt förra lördan, sen dess har han gått på "butta", så sen nu i helgen så har han fått äta vad han velat, mumsat gräs och annat gottis, tjejerna fick ta ut honom på fältet i söndags och sitta på honom lite, han gillade det verkligen.. Vi tog hur mkt bilder som helst, han fick duscha och rulla sig i skiten, ha det riktigt bra sista dagarna helt enkelt.. :love: :love:
(han har inte gått på det betet)

Vi fick ett bra avsked, lugnt och mysigt.. Men visst är det otroligt ledsamt och jobbigt, särskilt med tanke på att det är min 3:e häst som jag måste ta bort sen i mars-04 :cry:

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 936
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 974
Senast: Bluefish
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 459
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 119
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar