Pålagringar???

Sv: Pålagringar???

Hur ska du ha det?

det är sant ju :confused:
jag försöker lite då o då med lite olika saker typ tömköra i 5 min eller skritta 5min för att se hur hon mår vid belastning o dyl .
men även för att hon ska må bra i hjärnan .

hon kan vara halvdöd ena dagen o pigg nätsa ???? *förvirrad*

Om hästen är halvdöd varannan dag så har den inget bra liv. Som djurägare är det din skyldighet att tänka på henne i första hand och dig själv i andra angående avlivning. :(

Om hästen är halvdöd varannan dag så har den inget bra liv. Som djurägare är det din skyldighet att tänka på henne i första hand och dig själv i andra angående avlivning. :(
håller med dej ...tyvärr....men hon har en bra period nu så hon ska få vara några veckor till ...blir hon sämmre då tar jag bort henne .

Alltså nån pratade om att "behandla" pålagringar, hur då?

Hej!
Jag har en häst med pålagringar i alla kotorna (måttliga). Jag upptäckte det när han var sju, nu är han elva. De första 1,5 åren var jobbiga. Jag behandlade, han vilade, igångsättning och så blev han halt. Till slut bestämde jag mig för att det inte kunde fortsätta så här, veterinären sa att det inte var några problem att döma ut honom. Jag hade tänkt göra det, men när jag sedan stod med beslutet kunde jag inte. Han fick vila helt i ett år. Efter det satte jag igång mycket försiktigt under ett helt år. Sammanlagt har jag nu ridit i två år utan problem. Det gäller att man är väldigt observant på hur hästen reagerar, anpassar träningen, är noga med underlaget och tar en skrittvecka här och där om hästen börjar kännas lite annorlunda. Han kommer nog aldrig kunna hoppa så många tävlingar om året som han gjorde tidigare och inte på några jättehöjder. När jag hoppar själv hemma hoppar jag mest småhinder och hoppar högre på träning och tävling. För tillfället tävlar jag 1,10 hoppning och LA dressyr. Det verkar fungera bra. Kanske, om han verkar hålla för det, får han starta någon 1,20 nästa år.

Det är nog väldigt individuellt vad hästen tål.

Lycka till!

har en häst nu med pålagringar under uppbygnad i vb, kronbensleden.
Hon har inte stora chanser enligt vetrinär 5-10 % men jag hoppas att pålagringarna kan stana av och allt blir bra. Hon har stått nu i två månader och om en och halv månad skall vi tillbaka för att få dommen!! Hon är bara 4 år och skadade sig i hagen. Jag älskar denna häst nå så otoligt. Hon är bäst.Bättre häst finns inte.

Min mamma var in och googlade och hittade något om opration och att man slipade bort pålagringarna??? funkar det? kan man göra det??

Vi hade en häst i stallet som ena dagen var otroligt stel, och dagen efter såg hur fräsch ut som helst. Hon var oftast stel på morgnarna, och blev bättre under dagen. Pålagringar i båda fram konstaterades. Hon fick avsluta sina dagar innan hon blev sämre.

Har tyvär ingen god erfarenhet av pålagringar (atros), fick ta bort min älskade ponny pga det :cry:

Och jag vet hur tungt det är, men i en sån här situation kan du inte tänka på dig själv utan du måste tänka på hur hästen mår.
Jag förstår precis hur du tänker, men om hästen lider så måste du ta ett beslut. och jag kan säga att du går vidare, även fast och känns omöjligt och förj*vligt just nu så går det över.
Du kommer aldrig glömma din häst, men du kommer att kunna gå vidare.

Lycka till och hoppas du fattar rätt beslut.
Isa

Hör med vet om tildren. Min pålle har pålagring på höger fram på strålbenet, väldigt dålig diagnos. Men vi prövade tildren som sista halmstrå och pålagringen blev som en klump istället för en vass kant som kan trasa sönder leder, senor m.m.
Min häst rids nu i skogen i alla gångarter men jag är hela tiden lyhörd hur han verkar må.

Kan en häst med pålagringar och hälta på dom två benen någonsin bli bra?
Finns det behandlingar för det ?

Hon är utdömmd men jag fammlar efter halmstrån här :cry:

Finns det nå¨gon som har en häst med pålagringar ?

Tyvärr så har hon magsår oxå som inte läker trotts behandlingar ..

Jag vill inte att hon ska lida!
Men ,,,vad ska jag göra utan henne ? Hon är mitt allt ju :cry:

min förra häst hade pålagringar i bägge fram knäna vilket ledde till att jag ej kunde rida honom (klarade ej belastningen) de slutade med att han fik gå i en hage dom sista 5 årien han levde å betäcka fritt =9 han va glad men en dag så var han så dålig att han nästan ej kund ekomma upp när han sovit då beslöt dom att avliva honom. men han hade det bra sista tiden i hans liv i alla fall.

KL

Har jag förstått rätt att pålagringar är en förslitningsskada?
Och är det inte ärftligt isåfall,
alltså att vissa hästar får det lättare än andra tack vare sina gener?
(mina hästar har alltid varit skadefria*peppar peppar* så jag kan inget alls om skador så ni får ursäkta min okunnighet!)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 185
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
471
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
974
Senast: Fiorano
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka