Pålagringar på unghäst

B

_Bus_

Jag har under en tid nu försökt att hitta en häst och har främst kollat på unghästar. Den första unghästen jag skulle köpa hade jag på prov en månad och besiktade honom då när provtiden var över. Det visade sig då att han hade både pålagringar och hovbroskförbening i båda frambenen, för mig låter det väldigt konstigt på en häst som bara är riden i 1 månad drygt? Veterinären avrådde oss från att köpa honom så vi lämnade tillbaka honom :(
Nu har jag kollat på en annan treåring som också har pålagring i ett av sina framben...är detta väldigt vanligt även på unghästar? Vet att äldre hästar kan få det av olika anledningar men jag tycker inte en oinriden unghäst borde ha det? Håller verkligenn en sådan häst för normal ridning och tävling? Är den värd att satsa på?
Det jobbiga med pålagringar är ju att man inte vet om de kommer förändras och förvärras eller om hästen överhuvudtaget kommer få ont pga av dem....Antingen håller dem eller inte. Och som jag har förstått det så verkar det inte vara mycket att göra om dem väl börjat få ont pga pålagringarna?

Hovbroskförbening verkar även det vara ett vanligt fenomen hos unghästar, är det inget att satsa på då heller? Vet inte hur pass allvarligt det är....

Sv: Pålagringar på unghäst

Kan inget ompålagringar på unghästar,men hur hittar man dessa? Kan man hitta dompå vanlig vetrinär besikning eller syns dom bara på rönken?

PÅlagringar tyder på att någonting är knas, så ser jag det. tyvärr har unghästar också det, jag har själv haft en som hade pålagringar som växte hela tiden, trots att han inte reds. det blev inget med den hästen. Vet inte vad det kan bero på - troligen många olika faktorer. oftast röntgas ju inte unghästar om man inte tror att det är fel någonstans, så oftast ser man det inte förrän det blir problem. Och sedan måste man ju ta bilder med jämna mellanrum för att se om pålagringarna växer. Som sagt - omöjligt att säga bara av infon att de finns... jag skulle inte våga köpa en ung häst som jag visste hade pålagringar om jag inte visste varför, men det är jag... bäst är att kolla med veterinär och sen också kolla med försäkringsbolaget vad de säger. får hästen en reservation pga detta är det inge kul!

lycka till med sökandet av häst - det är inte det lättaste!

Min häst som var 4 år hade pålagringar.

Vi upptäckte det genom en vanlig röntgen eftersom att han visade hälta pga det.

Men dom satt så illa till att det inte fanns något att göra så han togs bort. Hans pålagringar satt i båda bakknäna.

Innan jag köpte honom så hade han gått på galoppträning i några månader. Det var väl därför han fick pålagringarna tyvärr.

Nu vet jag inget direkt om pålagringar annars. Det här är min enda erfarenhet.

Men man har ju hört att vissa hästar kan gå med det utan att man ens vet om det som ägare och hästen lider inte av det.

Kan inget ompålagringar på unghästar,men hur hittar man dessa? Kan man hitta dompå vanlig vetrinär besikning eller syns dom bara på rönken?

Det visar sig på röntgen bilder om hästen har pålagringar...

Min häst som var 4 år hade pålagringar.

Vi upptäckte det genom en vanlig röntgen eftersom att han visade hälta pga det.

Men dom satt så illa till att det inte fanns något att göra så han togs bort. Hans pålagringar satt i båda bakknäna.

Innan jag köpte honom så hade han gått på galoppträning i några månader. Det var väl därför han fick pålagringarna tyvärr.

Nu vet jag inget direkt om pålagringar annars. Det här är min enda erfarenhet.

Men man har ju hört att vissa hästar kan gå med det utan att man ens vet om det som ägare och hästen lider inte av det.

Det är så jag ser det också, att antingen kan hästen gå med pålagringarna utan att få ont eller så får dem ont och kanske måste avlivas. Därför känns det som ett väldigt risktagande att köpa en unghäst med pålagringar, men det tycks inte gå att hitta en frisk häst i det här landet...:(

PÅlagringar tyder på att någonting är knas, så ser jag det. tyvärr har unghästar också det, jag har själv haft en som hade pålagringar som växte hela tiden, trots att han inte reds. det blev inget med den hästen. Vet inte vad det kan bero på - troligen många olika faktorer. oftast röntgas ju inte unghästar om man inte tror att det är fel någonstans, så oftast ser man det inte förrän det blir problem. Och sedan måste man ju ta bilder med jämna mellanrum för att se om pålagringarna växer. Som sagt - omöjligt att säga bara av infon att de finns... jag skulle inte våga köpa en ung häst som jag visste hade pålagringar om jag inte visste varför, men det är jag... bäst är att kolla med veterinär och sen också kolla med försäkringsbolaget vad de säger. får hästen en reservation pga detta är det inge kul!

lycka till med sökandet av häst - det är inte det lättaste!

Nej, jag har letat ett tag nu och insett att det inte är det lättaste tyvärr :crazy: I det här fallet har jag ingen aning om varför treåringen har pålagringar eller om dem redan växer....dem var "måttliga" så då är det inte någon jätteliten pålagring heller. Det är så jobbigt med pålagringar just för att man inte vet om dem håller eller inte.....Det går ju inte att operera och behandlar man kommer hältan ofta tillbaka när dem belastar benet och rids igen. Jag vågar nog inte heller köpa en häst med pålagringar, lämnade ju tillbaka den andra älsklingen, en häst jag ville ha till 100 procent :(
Jag skulle knapt våga köpa en unghäst eller häst utan att röntga efter allt som visat sig just på röntgen...Min tränare sa det till mig att det är viktigare att röntga än själva besiktningen :crazy:

Ingen som vet något mer eller har någon erfarenhet?:crazy:

Skulle ALDRIG under några som helst omständigheter köpa en unghäst med varesig hovbroskförbening eller pålagringar. Det tyder på att något är riktigt knas. Köp inte! Det finns så många hästar där ute, leta reda på en som är frisk, sund och som du kan ha roligt med länge!

Jag säger som Ancor. Skulle aldrig köpa NÅN häst med pålagringar, gammal eller ung. Det är att köpa sig problem.

Jag skulle inte heller köpa. Problem får man ändå utan att köpa på sig dem.

Vad gäller hovbroskförbening är det otroligt lurigt ffa på unga hästar. Hästar som aldrig varit i träning/ridits in ens kan ha t ex lindrig HBF. De kan vara lindriga hela livet och aldrig ge hästen problem. Eller så kommer de försämras och leda till problem och ett för tidigt slut.

Min K hade pyttelite HBF (enligt en vet, enligt en annan inget alls) när hon var 2½. Inget som någon ansåg jag behövde oroa mig för. När hon var 4 år hade hon måttlig HBF. Dessutom hade hon då även förändringar på strålbenen BF. Hon blev fyra år gammal.

Andra hästar går med sina lindriga HBF hela livet som sagt, och mer än en vuxen häst röntgas av annan orsak och man hittar lindrig eller måttlig HBF som aldrig gett problem. Och kanske aldrig gör, eller så gör det det en dag.

Men pålagringar är ju ett tecken på att något är fel i leden. Och visst kan hästar ha pålagringar utan problem, men det är och förblir alltid en 'tickande bomb' som KAN brisera när som helst. Men inte behöver göra det.

Så, skulle ALDRIG köpa en unghäst med pålagringar, och tveka starkt inför HBF.

Hovbroskförbening verkar även det vara ett vanligt fenomen hos unghästar, är det inget att satsa på då heller? Vet inte hur pass allvarligt det är....

Det kan vara allvarligt och ge hälta och/eller stela rörelser. Du kan heller inte avla på en häst med hovbroskförbening, eftersom det är starkt ärftligt.

Pålagringar skulle jag absolut inte vilja ha på en ny häst, varken ung eller gammal. Däremot så skulle jag ev. kunna se genom fingrarna med hovbroskförbening såvida ingen hälta visades vid besiktning eller att den inte haft problem med benen innan.
Min gamla häst hade det (konstaterades när han var 4)och han hopptävlades upp till 130. Sen att han var en olyckskorp utöver det och behövdes ta bort 11 år gammal hör inte till saken.

Min 3 åring är precis såld, röntgad utan anmärkning, gissa om jag är glad för det när jag läser detta.:D

Vad jag vet är avelsförbudet pga hovbroskförbening borttaget. Det gäller ardenner.
Min 5-åring (sv hbl) har på röntgen lindrig hovbroskförbening b.f. och jag har höjt försäkringen (A1) rätt så ordentligt efter det utan att få någon reservation. Mitt bolag anser att det inte har någon betydelse. Försäkringsbolag brukar ju vara oerhört snabba annars att reservera om det finns minsta risk att något skulle hända senare.

A

Jag skulle inte heller köpa. Problem får man ändå utan att köpa på sig dem.

Vad gäller hovbroskförbening är det otroligt lurigt ffa på unga hästar. Hästar som aldrig varit i träning/ridits in ens kan ha t ex lindrig HBF. De kan vara lindriga hela livet och aldrig ge hästen problem. Eller så kommer de försämras och leda till problem och ett för tidigt slut.

Min K hade pyttelite HBF (enligt en vet, enligt en annan inget alls) när hon var 2½. Inget som någon ansåg jag behövde oroa mig för. När hon var 4 år hade hon måttlig HBF. Dessutom hade hon då även förändringar på strålbenen BF. Hon blev fyra år gammal.

Andra hästar går med sina lindriga HBF hela livet som sagt, och mer än en vuxen häst röntgas av annan orsak och man hittar lindrig eller måttlig HBF som aldrig gett problem. Och kanske aldrig gör, eller så gör det det en dag.

Men pålagringar är ju ett tecken på att något är fel i leden. Och visst kan hästar ha pålagringar utan problem, men det är och förblir alltid en 'tickande bomb' som KAN brisera när som helst. Men inte behöver göra det.

Så, skulle ALDRIG köpa en unghäst med pålagringar, och tveka starkt inför HBF.

Tack för ditt långa svar! Nu känns det bättre och det känns som jag har gjort rätt i att inte köpa dessa unghästar. Jo det är ju precis som du säger, det är som en tickande bomb som man inte vet om den kommer brisera eller inte :crazy: Det är det som är det jobbiga...i somliga fall känns det som att det är bättre att inte veta eftersom hästen kanske inte kommer få några som alls problem men i andra fall har jag nog haft tur ändå som fått reda på detta i ett tidigt stadie och innan jag köpt hästen, man vill ju som sagt inte köpa sig ett problem...
Däremot förstår jag inte om det är väldigt vanligt fenomen hos unghästar eller om det är jag som har haft otur, jag tycker nämligen inte att en så ung häst borde ha pålagringar :/

Senast ändrad av en moderator:

Pålagringar skulle jag absolut inte vilja ha på en ny häst, varken ung eller gammal. Däremot så skulle jag ev. kunna se genom fingrarna med hovbroskförbening såvida ingen hälta visades vid besiktning eller att den inte haft problem med benen innan.
Min gamla häst hade det (konstaterades när han var 4)och han hopptävlades upp till 130. Sen att han var en olyckskorp utöver det och behövdes ta bort 11 år gammal hör inte till saken.

Jo, jag tycker det är väldigt olika saker man hör om hovbroskförbening. Senast sa en veterinär till mig att min inte har kunnat fastställa den kliniska betydelsen eftersom så pass många hästar går med det (i höga klasser) utan några som alls problem. Min förra häst hade dock det och hon hade problem....så det är nog olika :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
744
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 789
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 466
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 741
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka