Pålagringar i ryggen..

percival

Trådstartare
Fick detta konstaterade på klinikbesök nr 5. Ny veterinär och ny klinik så jag tog med mig plåtar från föregående klinik där dom antingen har missat detta eller bara inte sagt något.
Han sa att min häst har pålagringar på minst 4 kotor från 16:e ryggkotan:confused:
Han sa att det är vanligt med pålagringar i ryggen speciellt på en häst i medelålder. Han sa oxå att detta inte behöver betyda problem men vilka problem kan uppkomma hos en häst med pålagringar i ryggen? Någon med erfaranhet?

Sv: Pålagringar i ryggen..

Om jag förstått dig rätt sitter pålagringarna i ländryggen. Den är den rörligaste delen av ryggen.

Det finns svårklasshästar som tävlar med dessa rtg-fynd och andra som knappt klarar lite hobbyridning.

Det leder inte till omedelbar utdömning. Man utgår alltså från symtomen.

Det kan vara allt från förkortad steglängd till att stå på bakbenen och vägra ta ett steg. En sak brukar vara gemensamt, hästen visar ovilja när man sitter djupt i sadeln och försöker samla den litegrann. Om man då reser sig och rider framåt är den med på noterna igen.

Hon har aldrig visat några sådana symtom däremot stelhet och inflammationer i både kotor fram, knä bak, has bak och vä höft och detta yttrades 3 mån efter det jag köpt hästen. Nu behandlad i princip överallt. Jag tror dock att problemet inte börjat i ryggen utan tvärtom men man kan ju spekulera ihjäl.
Vet. sa att pålagringarna sitter där bakvalvet på sadeln är. Hur och om det påverkar hästen sas det inget om.

Om jag förstått dig rätt sitter pålagringarna i ländryggen. Den är den rörligaste delen av ryggen.

Det finns svårklasshästar som tävlar med dessa rtg-fynd och andra som knappt klarar lite hobbyridning.

Det leder inte till omedelbar utdömning. Man utgår alltså från symtomen.

Det kan vara allt från förkortad steglängd till att stå på bakbenen och vägra ta ett steg. En sak brukar vara gemensamt, hästen visar ovilja när man sitter djupt i sadeln och försöker samla den litegrann. Om man då reser sig och rider framåt är den med på noterna igen.

Ursäkta franskan, men vilket j-vla dyngläge du hamnat i.
Kan du inte häva köpet?

Om du inte kan/vill häva köpet, vad gör du då?

Fick du prata med vet om prognosen gällande ridning ex.vis?

Jag hade snabbt dragit slutsatsen att övriga problem kommer från ryggen. Helt klart.

Hade försökt häva köpet. Vad säger försäkringsbolaget? Har du haft hästen länge? Du kan ju - om hästen är relativt ny i din ägo - hamna i sitsen där försäkringen inte täcker för att bolaget säger att de inte täcker kostnader som kommer av skador som fanns innan du försäkrade hästen. Och det är ju inte roligt.

Har sett häst som blivit opererade för KS, ingen rolig syn. Det blev inget med den kusen, han var promenadhäst (lidande sådan) i sex månader efter att han läkt, sedan fick de ta bort honom då han aldrig kunde komma igång och jobba (bära) ordentligt.

Vad du än väljer att göra, lycka till.

Jag hade snabbt dragit slutsatsen att övriga problem kommer från ryggen. Helt klart.

Hade försökt häva köpet. Vad säger försäkringsbolaget? Har du haft hästen länge? Du kan ju - om hästen är relativt ny i din ägo - hamna i sitsen där försäkringen inte täcker för att bolaget säger att de inte täcker kostnader som kommer av skador som fanns innan du försäkrade hästen. Och det är ju inte roligt.

Har sett häst som blivit opererade för KS, ingen rolig syn. Det blev inget med den kusen, han var promenadhäst (lidande sådan) i sex månader efter att han läkt, sedan fick de ta bort honom då han aldrig kunde komma igång och jobba (bära) ordentligt.

Vad du än väljer att göra, lycka till.

:cry: jo jag har pratat med dom två veterinärer som har behandlat hästen men dom säger att detta är inte ett problem i dagsläget. Dom tror inte att det har med pålagringarna att göra när det gäller alla problem hon har. Dessutom är det tydligen vanligt med pålagringar i ryggen på halvgammla hästar.
*suck* jag vet inte vad jag ska göra ärligt talat. Tror att det kan vara svårt att häva köpet pga detta och så länge veterinären inte hittar det ursprungliga problemet så är det ännu svårare tyvärr. Orka...

Kan du inte häva köpet?

Ja det är verkligen såå jobbigt. Det enda jag har i huvudet på dagarna är ju min stackars häst. Hon är så snäll och fin men jag ser ju att hon inte mår bra av allt det här. Dessutom är hon ingen "hag" häst. Hon älskar att få arbeta och göra bra ifrån sig. Jag gråter varje dag för jag tycker det är så hemskt och jag vet inte vad jag ska/kan göra längre...

Prognosen verkade hyfsat bra enligt den 2:a vet men inte den 1:a så därför vet jag inte hur jag ska tolka det. I vilket fall som helst skulle hon mot någon förmodan svara bra på behandlingen nu så kommer jag ju ändå inte veta om hon funkar till det jag vill ha henne till om minst 1 år.. känns hopplöst, meningslöst ja allt *suck*

Kan du inte häva köpet?

Har haft lite funderingar på att kanske ta föl på henne, hon skulle bli en underbar mamma och har kanonfin stam men då gäller det att man har en frisk häst eller iallafall symtomfri. Dessutom är ju inte det helt gratis heller...jag vet korkad idé...:crazy:

Hej!

Har fått en liknande prognos på min häst. 9-årigt halvblod som varit ridhäst i knappt 1 år. Symptom var ovilja att ställa igenom i höger sida samt allmänt spänd i muskulaturen.

Ett veterinärbesök i Helsingborg för 1 månad sen resulterade i följande diagnos:

"Sekundärt"
Hälta vänster fram vid böjprov = hovledsinflammation
pga
knäledsinlammation höger bak
pga
"primärorsaken"
en låsning i ryggen, strax framför ljumsken.

Denna låsning har uppkommit via en sträckning i hagen eller ngt liknande...I hennes fall minns jag nu att hon en gång tidigt i våras halkade på en isfläck, det kan ha varit detta som var upphovet till denna låsning.

Hennes problem har alltså börjat i ryggen o sedan "strålat" ner i resten av kroppen och med kompensationshältor/inflammationer som följd.

På en eller två ryggkotor, i nedre delen (ej KS), var det början till pålagringar MEN enligt vet inget att "bry sig om". Pressade verkligen honom för att få veta hur "allvarligt" hennes fall var, och han säger att hon blir 100% återställd med rätt ridning och utrustning.

Som någon redan sa, röntgenplåtarna på dagens Elithästar är ingen vacker syn! Enligt den veterinären är KS mer av en vanlig "arbetsskada" på dagens ridhästar, dvs. inget att blir helt förstörd över utan oftast är det möjligt att korrigera.

Läs denna artikeln!

http://www.hastfolk.se/2006%2D04/0604-handbok-sid-1.htm

Vi hade både Katja o Jeppsson o är inte annat än helnöjda! :) PM:a eller skriv gärna var du var!

O lycka till! Din häst kommer säkerligen att fungera som ridhäst med rätt behandling och om pålagringarna inte sitter alltför djupt ner mot facettleden! OBS! En häst med ryggproblem skall aldrig ställas av helt utan hållas igång!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
29
· Visningar
7 350
Senast: Zevzan
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Min häst behandlades i januari 2020 för en mindre inflammation i SI-leden (det var otydligt om det fanns pålagringar) samt för...
Svar
2
· Visningar
1 245
Senast: Linda_A
·
Hästvård Måste få skriva av mig lite ang hälsoproblemen med min häst... goda råd mottages gärna. Jag importerade ett Lusitanosto från Portugal...
2
Svar
21
· Visningar
3 092

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix