Pålagringar i hovled

I

Ida81

Jag håller på att leta häst, och har hittat en supertrevlig 10-årig holländsk valack e. Flemmingh. Supertrevlig att rida, väldigt välutbildad och med fina gångarter. Han är vet besiktad ua, visade ingen hälta vid böjprov. Dock visar röntgen små pålagringar i hovlederna på båda fram. Enligt veterinären handlar det om små pålagringar inom normalområdet. Han menar också att "alla" 10-åriga hästar som blivit ridna på högre nivå har mer eller mindre pålagringar. Är det någon som har erfarenhet av detta, stämmer det?! Vågar man köpa en sådan häst? Tacksam för råd!

Sv: Pålagringar i hovled

Om veterinären rekommenderar köp så skulle jag ha lyssnat på henne/honom. Men jag skulle ha tagit en diskussion om priset med säljaren och tagit över hästens gamla försäkring (om den var utan reservationer).

Jag får ta över försäkringen utan reservationer om jag köper hästen, och får hästen till ett lägre pris. Jag är dock orolig att hästen ska bli halt framöver med allt vad det innebär. Samtidigt är det ju alltid en chansning att köpa häst...men man vill ju inte göra onödigt korkade chansningar :)

Men om hästen har "gått hårt" (använts till samma användningsområde som du ska ha den till) i flera år och klarat av det, och om det är hästen med stort H, så köp den. :laugh:

Lycka till oavsett hur du gör!

Precis som WBanna säger, förändringarna är inom normala gränser enl vet och är allt grönt med att ta över försäkringen och du får den till ett lägre pris, hade jag köpt den. Man kan aldrig gardera sig mot att en häst går sönder ändå, så försäkringen är viktig. Röntgenutlåtanden är ju också subjektiva, en annan vet hade dessutom kanske bara skrivit ua och inom normala gränser utan kommentar och då hade du aldrig tvekat, eller hur? ;) Lycka till!

Om veterinären inte rekomenderar att du avstår köp hade jag garanterat köpt den.

Jag håller på att leta häst, och har hittat en supertrevlig 10-årig holländsk valack e. Flemmingh. Supertrevlig att rida, väldigt välutbildad och med fina gångarter. Han är vet besiktad ua, visade ingen hälta vid böjprov. Dock visar röntgen små pålagringar i hovlederna på båda fram. Enligt veterinären handlar det om små pålagringar inom normalområdet. Han menar också att "alla" 10-åriga hästar som blivit ridna på högre nivå har mer eller mindre pålagringar. Är det någon som har erfarenhet av detta, stämmer det?! Vågar man köpa en sådan häst? Tacksam för råd!

Jag hade inte gjort det, men det beror på mina erfarenheter.

Gör du det så kör jag med mitt standardråd:
Satsa aldrig mer pengar än då har råd att förlora och se till att ha en bra försäkring.

Jag säger som No1, med mina erfarenheter (om än små) skulle jag absolut avstå. Min veterinär säger att det finns många som väljer bort superfina hästar på grund av röntgenfynd, men också har jag fattat det som att pålagringar i hovled är bland de värre diagnoserna. På min prins har man precis upptäckt artros i hovleden, och så halt som han har varit i snart 3 månaders tid är inte acceptabelt. Jag ångrar inte att jag köpte honom (visste inte om då, röntgade inte), men i och med den diagnos och den framtid han har (d.v.s ingen) så skulle jag aldrig köpa en häst med pålagringar i hovleden igen.

Min häst visar inte heller några besvär vid böjprov, trots hans 2°-iga hälta. Förmodligen har han haft problem sedan jag köpte honom för 1½ år sedan, bara det att han har så ofattbart hög smärtgräns. Det är mycket möjligt att du kommer att få många trevliga år och stunder med den här hästen, men om den rätt vad det är börjar att bli halt och kanske så halt att han inte fungerar i normalt arbete... Nää, den smärtan vill jag vara utan i fortsättningen! (Men som sagt, jag ångrar inte alls att jag köpte min kille trots det som nu har hänt).

Jag säger som No1, med mina erfarenheter (om än små) skulle jag absolut avstå. Min veterinär säger att det finns många som väljer bort superfina hästar på grund av röntgenfynd, men också har jag fattat det som att pålagringar i hovled är bland de värre diagnoserna. På min prins har man precis upptäckt artros i hovleden, och så halt som han har varit i snart 3 månaders tid är inte acceptabelt. Jag ångrar inte att jag köpte honom (visste inte om då, röntgade inte), men i och med den diagnos och den framtid han har (d.v.s ingen) så skulle jag aldrig köpa en häst med pålagringar i hovleden igen.

Min häst visar inte heller några besvär vid böjprov, trots hans 2°-iga hälta. Förmodligen har han haft problem sedan jag köpte honom för 1½ år sedan, bara det att han har så ofattbart hög smärtgräns. Det är mycket möjligt att du kommer att få många trevliga år och stunder med den här hästen, men om den rätt vad det är börjar att bli halt och kanske så halt att han inte fungerar i normalt arbete... Nää, den smärtan vill jag vara utan i fortsättningen! (Men som sagt, jag ångrar inte alls att jag köpte min kille trots det som nu har hänt).

Precis.
Hade det varit schysst placerade benbitar hade jag känt mig helt lugn men pålagringar i leder - nej.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 538
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 334
Senast: Ida94
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 546
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka