Är hästen möjligtvis högre i ena sidan av korset?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är hästen möjligtvis högre i ena sidan av korset?
Du har både rätt och fel. Det stämmer bra att min häst var gammal och hade jobbat mycket tidigare i livet, men den hästen dog tyvärr av akut kolik i julas. Den här hästen är hans efterträdare. Jag har alltså inte haft honom så länge, vilket troligtvis är anledningen att han fått kotledsinflammationerna. Ökad mängd, ökad intensitet och ökade krav. Så jag måste nog tyvärr ta på mig det , även om jag (som jag skrev tidigare) tycker att en frisk 16-åring borde klara den intensitet och den typ av krav som jag ställer. Och enligt vet. skall ju atlaskotan inte påverka honom varpå han borde klassas som frisk.
Det behöver ju inte vara att han rids för mycket som är problemet. Han är ju inte gammal eller i dålig form, vad jag förstår. En del hästar är ju däremot ganska känsliga för nytt underlag t ex. Om han gått som ridskolehäst så kanske han mest ridits i ett ridhus med ett och samma underlag. Hos dig har du ett helt annat underlag på ridbanan + att han kanske inte alls är van att travas och galopperas på hårdare underlag som det blir på uteritter. Jag skulle mer tro att det är förändringen han reagerat på - inte intensiteten.
Ja, du kanske har rätt. Jag har inte tänkt på det på det sättet. Det var dock två år sedan han gick på ridskolan, åren därefter och innan jag köpte honom reds han ut mestadels som jag förstått det. Så det är nog isf snarare ridningen på ridbanan som gjort det. Men i vilket fall så har du kanske rätt i att det har mer med förändringen än intensiteten att göra.
De flesta problemen högre upp i kroppen kommer från hovarna eller problem under knät.
Nja, jag skulle nog säga att det är precis lika vanligt tvärtom d v s att problem som sitter högre upp ger symptom i de nedre falangerna.
Nja, jag skulle nog säga att det är precis lika vanligt tvärtom d v s att problem som sitter högre upp ger symptom i de nedre falangerna.