Påläggskalv, vad ska man kolla efter för stam

Sv: Påläggskalv, vad ska man kolla efter för stam

Men det har jag, *tada* eller inte jag men nästan jag... ! Denna kanske skulle passa bra till Barcelona, hon både rör sig och hoppar bra men brister lite i mod och är så försiktig och storlek har hon oxå

Jag kollade på Grafenztoltz på denna sidan och han verkar väldigt läcker, vad som stör mig är man inte får se hästen trava på någon video.

http://www.frenchstallions.org/stallions/grafenstolz/2007025.html

Förresten hur vet du att Flyinge skulle ta in denna??

Oj så fin Grafenstoltz är! Gud så sugen jag blev. Letade lite snabbt efter avkommor till salu men hittade inga. Önskar att jag hade ett fullblodssto att sätta honom på, för vilken snygg häst! Ingen som har ett fint fullblodssto att låna ut :angel: Känns som arabsto är lite fel med honom ändå..
Är det nån som planerar att betäcka med honom i år?

Oj så fin Grafenstoltz är! Gud så sugen jag blev. Letade lite snabbt efter avkommor till salu men hittade inga. Önskar att jag hade ett fullblodssto att sätta honom på, för vilken snygg häst! Ingen som har ett fint fullblodssto att låna ut :angel: Känns som arabsto är lite fel med honom ändå..
Är det nån som planerar att betäcka med honom i år?

Japp vi tänker använda honom:bump::bump::love::love:

Jag förstår er! Till vad för sto? :)

Är det förövrigt någon som känner till någon tysk annonssida? Jag tänkte om man kunde leta efter avkommor där, vore kul att se! Fast man kanske inte får fråga om sånt här?

Senast ändrad:

Är det förövrigt någon som känner till någon tysk annonssida? Jag tänkte om man kunde leta efter avkommor där, vore kul att se! Fast man kanske inte får fråga om sånt här?

Vi ska ha honom till ett 3-årigt sto e. For Feeling ue. Ragazzo. Hon tillhör stofamilj 20. Vi har tänkt ha den blivande för fälttävlan.

Spännande att se hur du tänker gällande ft-avel. Jag har ett fullblodsto e Cajun Cadet. Endast startad debutant men duktig i terrängen, lite het i banhoppningen men ett riktigt bra steg i dressyren. Henne har jag betäckt med Fighting Alpha. Fölet kommer nu i maj, hoppas på en blivande fälttävlans stjärna :d

angående Grafenstoltz och Heraldik avkommor kan man nog gå in på www.gestuet-birkhof.de och kolla runt lite. Jag var på Gestüet Birkhof på bla föl-championat 2006 och då fanns det många riktigt fina föl efter både Grafenstoltz och Heraldik :)

om du vill se avkommor så har Grafenstoltz en facebooksida och där finns foton på en del avkommor och även några videos på honom idag. Jag blev dock besviken på dessa videor och kommer nog inte använda honom till mitt sto ändå som det ser ut just nu..

Spännande! Jag håller tummarna för att allt går bra och att du får en frisk och fin fölunge :) Det skall bli kul att se bilder på FA´s första föl här i Sverige, jag träffade honom själv härom veckan och fick en väldigt positiv bild av honom. Lite tung men med fullblod så borde det ju lätta upp om hon inte är den grövre typen av fullblod själv. Kan tillägga att han inte rörde sig tungt på något sätt men själva typen var inte supermodern, inte så konstigt dock eftersom han är rätt gammal ;)
Själv får jag vänta till midsommar innan jag får föl.

Knapplån

Ni som är experter. Om man nu ska leta efter en unghäst till fälttävlan. Låt säga en ett eller tvååring. Hur mycket ska man titta på hopptekniken i så ung ålder? De ska väl inte överhoppa, men gör inte alla hästar det till en början? Hoppar stjärnorna med ryggen det första de gör? Hur tänker ni när ni väljer en tvååring, är det mest på föräldrarnas meriter då?

Det gör inget om de överhoppar som så unga. De tappar en del av sin hoppning nä de går terräng. För mig är det viktigaste att de hoppar bra och med ryggen som unga.

om du vill se avkommor så har Grafenstoltz en facebooksida och där finns foton på en del avkommor och även några videos på honom idag. Jag blev dock besviken på dessa videor och kommer nog inte använda honom till mitt sto ändå som det ser ut just nu..

Elmar blev väldigt orolig när vi frågade om G. Han upprepade som ett mantra; - nein, nein, nein, no, no, no.
Elmars erf var att avkommorna inte har den ridbarhet som man vill ha. G själv blev nästintill oridbar, även när han gick som bäst, enligt honom. Andra ryttare har misslyckats totalt med honom.

Men detta är E ord.. och syn på honom.

Han upprepade som ett mantra; - nein, nein, nein, no, no, no.

:rofl: :rofl: :rofl:

Eftersom min påläggskalv nu är min tävlingshäst och min tävlingshäst nu är pensionär så får jag väl räkna min 3-åring som min nya påläggskalv :D

Rent halvblod och därför absolut inget jag skulle köpt själv, men han är egen uppfödning så han får hänga med tills han visat vad han går för. Dock var hingstvalet med målet "en blivande fälttävlanshäst" i åtanke. Qalle, Eminent - Falstaff. Rör sig trevligt, hoppa trevligt, trevligt psyke. Får se vad det blir av det.

S6301529.jpg

Vad det gäller hurvida jag hellre gör allt själv eller köper dem färdiga så är nog ett mellanting att föredra :D

Att föda upp var en kul grej men alldeles för tidskrävande när man inte har eget stall utan alltid ska ha alla hästar uppstallade. Att köpa (helt) färdigt är a) dyrt och b) inte så jättelätt då den marknaden är väldigt "smal", särskilt i Sverige.

Min 8-åring köpte jag inriden och inhoppad men inte mycket mer än så (han skulle precis fylla 6 år då). Hade honom på prov några veckor och hann hoppa honom i terrängen lite för att se så han gick igenom vatten och inte var för nervöst lagd. Har varit en gigantisk mängd arbete med honom men så är han också formad och riden exakt som jag vill ha honom. Hade han inte varit felutbildad innan så hade det varit en stor tidsbesparing.

Så unga (eller något äldre), inridna och inhoppade med bra psyke, koll på benen och fighting spirit. Bra galopp är viktigt. Det är väl vad jag helst skaffar mig. Behöver inte ha hoppat terräng. Skulle också kunna tänka mig att köpa en 2-åring till ett bra pris som det inte är gjort något med och utbilda själv. Men som sagt så är själva uppfödningsdelen lite väl omständig för att det ska vara värt det.

Elmar blev väldigt orolig när vi frågade om G. Han upprepade som ett mantra; - nein, nein, nein, no, no, no.
Elmars erf var att avkommorna inte har den ridbarhet som man vill ha. G själv blev nästintill oridbar, även när han gick som bäst, enligt honom. Andra ryttare har misslyckats totalt med honom.

Men detta är E ord.. och syn på honom.

Tjaaa, vad ska man tro?? Varför skulle Flyinge plocka in honom i sitt program om det är som E säger? Är allt som är skrivet om Grafenstoltz på Flyinges webbsida dikt och förb-d lögn?

Jag tycker hingsten är jättefin som fälttävlanshäst men som dressyr eller hopphäst är han ju rätt medioker.. Iallafall av de videor jag sett från ägaren. Nu är han ju tydligen dressyrhäst på heltid av någon anledning som inte jag vet om.

Det är ju inte så att Flyinge aldrig gjort några misstag angående hingstar även om jag skulle passa mig för att säga att det är så i detta fallet.

Vet du ifall att man kan betaäcka med Heraldik xx ?
Alltså finns det ngt fryst kvar ?

det vore ju drömmen att ta lilla V till honom

Senast ändrad:

Finns det någon så är den antagligen väldigt eftertraktad. Men jag vet faktiskt inte.

Jag tycker hingsten är jättefin som fälttävlanshäst men som dressyr eller hopphäst är han ju rätt medioker.. Iallafall av de videor jag sett från ägaren. Nu är han ju tydligen dressyrhäst på heltid av någon anledning som inte jag vet om.

Det är ju inte så att Flyinge aldrig gjort några misstag angående hingstar även om jag skulle passa mig för att säga att det är så i detta fallet.

Tycker du att han är medioker även här?

http://www.youtube.com/watch?v=kX7NkhIhz5Q

Ja för en avelshingst så ser han rätt trist ut... ganska slapp bak, lite sprättig fram

Enligt mitt tycke så rör han sig som vilken dressyrhäst som helst som du kan hitta i en regional MsvB, eller du kan hitta 20st i filmtrådarna på dressyr som rör sig mkt bättre.

Tycker du han rör sig spektakulärt :confused:

Som fälttävlanshäst i sporten är han ju väldigt fin men han räcker ju inte till i vare sig hoppning eller dressyr för att ha någonting att komma med där. Det finns ju hopphingstar som rör sig bättre isåfall och som hoppar bättre.

Vad man skall man avla för här är tanken ??

Jag vet inte , jag har inte riktigt fattat det här med fälttävlansavel ;)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 182
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan bortsett från en liten träning i höstas så är det evigheter sedan jag var ute på fälttävlandsbanorna.. har bytt hästar och bytt gren...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 156
Senast: Bettibets
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025