Påläggskalv, vad ska man kolla efter för stam

Ottisen

Trådstartare
Hej,

Visserligen är min häst inte ens startad i terräng, och dessutom endast 7 år. Men eftersom jag älskar att kolla annonser och blir lite förbryllad av att alla tycker att just deras unghästar kommer bli ypperliga ft-hästar så undrar jag nu vad ni anser vara en bra stam för fälttävlan. Vad kollar ni efter? Som total nybörjare med noll koll på bra ft-hästar så är jag bara lite nyfiken, vilka är de "hetaste" hingstarna?

MVH
Lotta

Sv: Påläggskalv, vad ska man kolla efter för stam

Jag gillar hästar med fullblods-mamma och hopp-pappa. Om avkomman rör sig trevligt så får den ju sedan galopp från mamman och hoppkapacitet från pappan! I en perfekt värld iaf:devil:

Hitills har vi haft fina hästar med den kombinationen iaf:D
Jag brukat inte leta efter en speciell hingst utan kollar mest på individen, men som sagt så tittar jag ofta en gång extra om hästen har ovanstående kombination...

Min nuvarande pålle är efter Cornetto (med bla Caletto I, Cor de la Bryere, Ramiro, Lady Killer xx i stammen) - Bold Irish xx

Det står ju för tusan "blivande ft-häst" i varenda annons. Det är bara för att folk tror att om hästen inte blir tillräckligt bra i dressyr respektive hoppning så "kan den ju alltid bli en trevlig fälttävlanshäst, för där krävs ju inte så mycket i nån gren". Hah! You wish :devil:

Om man ska titta på stam så är ju fälttävlan den gren där det finns flest ostammade hästar i toppen. Men statistiskt sett så är Heraldik xx en väldigt framgångsrik hingst inom fälttävlansaveln.

Själv tittar jag inte direkt på stammen utan mer på hästen i sig när jag köper en häst (kan ju ha något att göra med att jag bara köper valacker också så senare avel är helt ointressant för mig).

Men överlag så gillar ju fälttävlansryttare hästar med ganska mycket fullblod i alt rena fullblod. De ska ha bra galopp, hoppteknik, "terränghuvud" men fortfarande inte vara helt talanglösa i dressyren (själv väljer jag hellre en häst som vet var den sätter fötterna i terrängen än en som får 9or på travökningarna inne på dressyrbanan). Optimalt är förstås en häst som har allt :angel:

Jag som avlar mot fälttävlan har haft ett fullblodssto i avel och använt mig av multitalanghingstar eller hopphingstar med bra gång.
Stoet själv har gått msv fälttävlan och är syster med Winne som gått CCI***.
Hingstar jag har använt mig av till henne är Chess, Nobel och Corlensky G. Alla tre har blivit väldigt trevliga och både rör sig och hoppar trevligt.

Nobel har ju själv placeringar i både svår dressyr och hoppning. Chess är väl mest hopphingst men av en väldigt stark stostam där mormor tävlade en hel del fälttävlan.
Corlensky G talar väl för sig själv... Kanonpoäng på både hopp och gång. Den avkomman är absolut den bästa, riktigt fin i modellen med rörelser som är väldigt mycket bättre än mammans och framförallt väldigt cool och orädd. Väldigt enkel att rida in och är helt enkelt okomplicerad.

Chessavkomman är nu dräktig med Faustinus som jag tror de flesta kopplar samman med dressyr iom hans far Fürst Heinrich, men på mödernet ligger Trakhenerblod som tävlat fälttävlan. Själv har han höga jämna poäng tvärs över. Både på hoppning, gång, terräng och ridbarhet.

Senast ändrad av en moderator:

Vad är det för stam på fullblodet? Har också lagt Chess på ett fullblodssto och har nu en kaxig hingstunge i stallet. Funderar på hingst att ev betäcka i år. Har du möjligtvis någon bild på Nobel ungen?

Senast ändrad:

Hon är efter Baffin - Tammerfors - Shoolerville.
Chess-avkomman är den tuffaste av dem. Det har tagit tid för henne att växa upp både kroppsligt och mentalt. Hon är 5 år nu och nu har hon mognat väldigt mycket och är riktigt trevlig.
Hon har tyvärr inte fått så göra så mycket heller eftersom hon kommit ikläm mellan mina studier på annan ort, flytt osv.

Nobelavkomman är trevlig, rör sig bättre än Chessavkomman. Ganska tuff som liten men när hon satts på plats en gång så har hon varit som ett lamm. Tror dock inte det kommer från pappan. Hon har en helsyster (Poohs uppfödning) som är 9 år nu som tyvärr skadade sig som ung och inte har gjort något, går som avelssto nu.

Min Nobelavkomma är 2 år nu och jag har tyvärr ganska dåligt med bilder på henne eftersom hon inte växt upp hos mig (jag sålde mamman). Den tid hon varit hemma har hon sett anskrämlig ut, precis som de andra växande åringarna...

En storebror (Poohs uppfödning) efter Cortus har varit i final alla år i championatet med 4:e placering som bäst som 6-åring. Cortus är en hingst jag gärna skulle ha använt på henne igen! Han har haft en hel del fina avkommor i Championaten!

En liten film på Chessavkomman också, här är hon 3 år (och supertjock!) och rids i ridhus för typ 3:e gången så hon är inte så superrutinerad direkt :D Det kan ju vara skoj att se hur en Chess-xx ser ut om du också har en!
Ignorera gärna mig som för dagen inte var i bästa skick...
http://www.youtube.com/watch?v=Fbx1bh3pMk0

Slänger in en länk till Corlenskyn som föl också när jag ändå är på G!
http://www.youtube.com/watch?v=Fbx1bh3pMk0

I år kommer ju Flyinge att ta in på Grafenztoltz som ju onekligen kommer att vara mycket intressant för fälttävlansavel. Själv har han vunnit både bundeschampionat och unghäst-VM i fälttävlan samt deltagit i bundeschampionat i alla tre dicipliner som första häst någonsin (om man får tro flyinge i alla fall). Attans att jag inte har något sto att betäcka, kanske man får ta att fixa det...

Ingen annan som har blivande fälttävlansstjärnor i stallet?
Lite kul att se andras fälttävlansuppfödningar och snacka avelstankar!

Det är också skoj att veta hur ni andra fälttävlansryttare tänker också. Finns det några speciella stammar ni letar efter? Kan ni tänka er att köpa in unga oinridna hästar eller vill ni ha dem mer färdiga?

Jag har också FT som mål när jag avlar och jag har kört på hingstar som lämnat dubbeldiplom för att få fram multitalang i avkomman eftersom jag anser att hästar ska kunna användas till 'alla' grenar och inte enbart t.ex. dressyr. Sedan är mod och nyfikenhet något jag premierar i en FT-häst och det hänger ju ihop med bra psyke.

Första avkomman är 7 år e. Bayron - Herkules och har inte startat FT än men vi ska göra det i år. Hon hoppar allt man styr på hittills så det ska förmodligen inte vara några större problem hoppas jag :D Vi har tävlat 1,10 hoppning förra året med bra resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=OljgnV1WCSQ

Sedan har vi en helbror (2 år) till ovanstående som visar både mkt bra gång och hoppförmåga, dock inte löshoppad än så vi får väl se snart hurpass. Han är dock lite tyngre i typen men tror ändå han kan bli smidig när han är färdigväxt.
IMG_3219.jpg

Sedan har stoet ovan en avkomma e. Nobel - Bayron som också är 2 år i år. Hon är väldigt fin och blir förhoppningsvis en alldeles utmärkt FT häst senare. Hon ska löshoppas inom kort också. Har dock sett henne hoppa staketet :angel: Totalt orädd och väldigt nyfiken på nya saker. Mycket bra typ på henne.
IMG_3073.jpg

IMG_3216.jpg

Vad kul att få lite svar. Nu kanske jag kan sålla lite själv när jag kollar annonser. Finns väldigt många fina hästar därute såklart, men alla som säljer breder på lite väl mycket i sina annonser. Det förstår man ju förstås.
Jag är ju som sagt en "nybörjare" på ft, och satsar inte på några högre nivåer med min valack. Vi är mer ute och lär oss i några säsonger till. Men planerna finns helt klart för att i framtiden ha en häst som är "gjord" för ft som man kanske kan komma lite längre med. Har sneglat lite åt att kanske betäcka min arabgaloppör med Business och få fram en anglo. men de avkommor efter honom som verkar lyckade tycker jag verkar ha mindre arab i sig än den avkomman skulle få.

Våra ston har ju faktiskt samma farfar, Busted. Kul och vi har bägge valt Chess en gång. Great minds think alike kanske ;) Fast jag är bara novis och vände mig till en gammal erfaren hästkarl (exteriördomare) för hingst tips :o

Min chess avkomma har varit väldigt blyg men börjar nu bli kaxig. Stoet fick gå till Briar (som ju är hoppstammad) förra året och ska föla i maj.

Vad skoj! Min Chess var också väldigt blyg och reserverad i början men vid ungefär 2 års ålder vände det och hon är betydligt tuffare nu men fortfarande väldigt känslig. Hon betäcktes för att hon behövde tid att mogna både kroppsligt och mentalt. Hon har växt väldigt jämnt fram och bak hela tiden så hon har aldrig sett särskilt unghästaktig ut, men det har tagit tid för henne att växa i kroppen. När hon gick 3-årstestet så hade hon växt 7 cm på 5 månader... Pucko som jag är så visade jag henne ändå, resultatet gjorde henne naturligtvis inte rättvisa eftersom hon var i sån ofas med sig själv.

I år kommer ju Flyinge att ta in på Grafenztoltz som ju onekligen kommer att vara mycket intressant för fälttävlansavel. Själv har han vunnit både bundeschampionat och unghäst-VM i fälttävlan samt deltagit i bundeschampionat i alla tre dicipliner som första häst någonsin (om man får tro flyinge i alla fall). Attans att jag inte har något sto att betäcka, kanske man får ta att fixa det...

Men det har jag, *tada* eller inte jag men nästan jag... ! Denna kanske skulle passa bra till Barcelona, hon både rör sig och hoppar bra men brister lite i mod och är så försiktig och storlek har hon oxå

Jag kollade på Grafenztoltz på denna sidan och han verkar väldigt läcker, vad som stör mig är man inte får se hästen trava på någon video.

http://www.frenchstallions.org/stallions/grafenstolz/2007025.html

Förresten hur vet du att Flyinge skulle ta in denna??

Senast ändrad:

Det står på deras hemsida ;)

Själv har jag använt ig av Jaguar Mail som har använts till några av världens bästa fälttävlansston. Har fått en supercool modern högbent häst som både rör sig jättebra och hoppar för guld

175 och långsträckt står det på omdömena, jag tror det skulle bli till att utmana ödet till att få världens längsta och största häst :D

Den där andra ser mindre ut på alla håll och kanter....

Jag vill att det skall komma ut en

<------ sådan där , fast inte med just det skarpa psyket kanske.

Senast ändrad:

Det finns ingen särskild stam som är mer framgångsrik, mer individen, men fullblodsmamma som sagt (som kan hoppa) och hopphingst med gång bästa receptet, eller ev dressyrhingst som kan hoppa kan funka. Svårt att hitta Heraldik-avkommor i Sverige, men längre tillbaka fanns det 2 hingstar som var mer förekommande in svårklasshästar och det är Cyrano och Hills Double**. Framförallt leta efter galopp som är lättreglerad och täcker mark plus hoppskalle med coolt temperament. Lycka till

Man kan hämta dem nästgårds i deutschland om man gärna vill ha en Heraldik, där vimmlar det av dem :D

Jag hämtade min Star Regent xx-häst där och skulle gärna ha en till efter den hingsten eftersom de avkommor jag sett (5 st) har genomgående bra egenskaper. Tyvärr så börja det tryta på dem eftersom han inte finns längre och hessen har slagits ihop med hannoveraner som "avelsdistrikt".

Jag gillar 88:ans avkommor skarpt! :love:

(Än en gång RIP :cry::bow:)

Och även Jaggan (som är en av mina absoluta favorithingstar :love:) lämnar snygga sportavkommor i både H och FT.

Ett av våra ston är ren arab och hennes dotter efter Business x vann Öppna Championatet för fyraåringar ifjol så visst kan anglos med hög arabprocent:)

Vi har inte bestämt oss för om vi ska göra ett helsyskon i år eller om vi ska gå på hopphingst. Vi funderar isf på Camaro M som lämnar väldigt kapabla hopphästar, ligger högt på blup samt har flera barn som klättrar högt upp i klasserna. Bonus är att han brukar förstärka gången.
Kikat på Bravour och Floré Star (halvbror till Corlensky) har vi också gjort samt ngn hingst till..

vilka grymt fina hästar du har! :love: blev lite småkär i Corlensky-avkomman :o :love: det vore intressant att se film på din nobel-avkomma också :) *nyfiken i en strut*

jag funderar skarpt på att skaffa en påläggskalv, riktigt spännande! :D
för mig så är individen viktig, speciellt den mentala biten. fälttävlan är en tuff sport för hästarna! (och även för ryttarna såklart ;)) hästens galopp o hoppförmåga är ngt som jag värderar.
stammen ger väl ett hum om hästen, men jag skulle inte enbart gå efter den.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 519
Senast: Anonymisten
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 182
Senast: As_Vegas
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 624
Senast: Lavinia
·
Fälttävlan bortsett från en liten träning i höstas så är det evigheter sedan jag var ute på fälttävlandsbanorna.. har bytt hästar och bytt gren...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 156
Senast: Bettibets
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025