Påhoppad av annan hanhund

D

Dean

Igår när vi var ute med Nixon träffade vi på en annan RR hane och två RR tikar. Alla hundar var lösa och det gick bra. Men så började Nixon hoppa upp på en av tikarna som var dålig på att säga ifrån. Säger tikarna inte ifrån ordentligt så slutar han inte, så jag tog in Nixon och kopplade honom. Då helt flyger den andra hanen helt oprovocerat på Nixon. Nixon svarar och bråket är i full gång. Min sambo går emellan för att försöka sära på hundran, men den andra hanens husse gör inget så Magnus får inte isär dem. Tillslut fick han hjälp av en av tikarnas husse.

Hanen som flög på Nixon fick inga skador, men Nixon fick några små märken på ena frambenet. Det kom ut lite blod, men det rann inte och han verkade inte ha ont så vi tänkte att det hade gått bra. Den andra hundens husse gick snabbt därifrån.

Idag när jag skulle gå ut med Nixon så märkte jag att det inte stod rätt till med honom. Han var jätte hängig och haltade både på vänster fram (där han blev biten) och på höger bak. Han var även svullen där han hade blivit biten.
Jag tog ändå ut honom på en promenad, men han gick som han vore minst 15år. Jag släppte lös honom för att se om nåt hände (han brukar bli jätte busig och hoppa runt), men han travade inte ens iväg.

Har ringt vet. och vi ska dit kl 17,30. Jag hoppas att det inte är något allvarligt bara.

Är det någon annan som har en hund som blivit påhoppad? Har eran hund också reagerat som Nixon? Jag tänkte om han fått en chock...

Usch vad tråkigt. Min kompis hund (liten pudel) blev påhoppad av en jättestor hund som hade ihjäl den stackars hunden. :cry:. Men den stora hundens ägare stannade kvar (en åttaårig pojke :crazy:) och hunden ansågs farlig och fick tas bort. :(

En liten undran bara: Varför var hundarna lösa?

Min lilla dvrägschnauzer blev påhoppad av 3 stycken gråhundar.
Han såg nästan död ut när vi åkte in med honom till veterinären.
Men när vi rönkade fanns inga skador.
Han var mest chockad men fick stanna över natten å få smärtstillande, dropp, antibiotika m.m.
Det är hemskt när sånnt där händer!

Jag tänkte om han fått en chock...

En chock har han defenitivt inte fått, däremot så kan han ha blivit rejält skrämd.

En hund som kommit i chock har inte allt för stora chanser att överleva och de är i sådant tillstånd att man oavsett vad man gör inte får kontakt med dem. De ligger mer eller mindre livlösa och måste komma under vård omedelbart.

Men ta honom till vet och få en undersökning på hans sår. Han blir snart bra ska du se... :)

Fy vad hemskt med lilla pudeln :(

Varför hundarna var lösa? Jag förstår inte riktigt vad du menar...men vi hade de lösa för att de skulle få springa fritt och leka. Det är otroligt läckert att se flera RR springa tillsammans. Jag tordde bara inte att folk som har aggressiva hundar har de lösa, men ack så fel jag hade... :(

Det finns inget som säger att den andre RR-hanen är särskilt aggressiv. En del fegisar väntar till den andre är i underläge och då klipper de till. Din hund var just i sådant underläge när du kallat in honom och kopplat honom.
Den andre kan också ha sett sin chans att hjälpa dig att tufsa till din hund för att han red på en av tikarna. Min hane brukade ofta vilja vara med och trycka till tiken då jag skällde på henne. De gör så för att stiga i rang själva och hacka på den som är längst ner.

Varför den andre hanen gjorde som han gjorde är svårt att säga när man inte sett det, men hundar gör sällan något oprovocerat. Vi har bara svårt att se anledningen.

Jag tror precis som Jadzia att den behöver inte vara speciellt aggressiv. Hundar kan vara några riktiga mobbare och när en flyger på en annan så är det inte ovanligt att en tredje hänger på. Det var kanske så den andra hunden upplevde situationen.

Oavsett så hoppas jag att din hund repar sig och inte får några bestående men av det hela.

Tack så mycket.

Vi var hos veterinären ikväll. Hon tog tempen som låg på 39,3 grader men hon hittade ingen tandfick i bitmärkena fast det var svullet där. Hon sa att det gör mer skada av att skära upp och sätta drenage än att låta det vara.
Han var riktigt öm i vänster bak, men hon trodde inte att det var brutet eftersom han går på det.
Hon skrev ut smärtstillande och penicillin som Nixon ska få. Han är lite bättre efter att ha fått smärtstillande, men har fortfarande mkt ont.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
827
Senast: animalasia
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 311
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 043
Senast: snöflingor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka