Påhälsning i beteshagen

T

Tess82

Vi har våra hästar på ett nytt bete som ligger en bit från en liten väg. Igår när jag var upp till dem så märkte jag att de hade sprungit sig svettiga av någon anledning. Insekter var det lugnt med så jag tänkte väl att de blivit skrämda av något. Gick sedan vidare och skulle fylla på vatten. Då märker jag att saltstenen är borta ?!?! står och kliar mig i huvudet en stund och sen ser jag att den ligger på en sten längre upp i hagen. Jag ringer till en tjej som äger en av hästarna och frågar om det är hon som lagt den där, men nej. När jag kom till hästarna så kom det en liten tjej fram till hagen och såg allmänt oskyldig ut. Hon tyckte hästarna var så vackra och frågade om hon fick rida någon dag. Visst sa jag och tänkte inte mer på det. När hon hade gått och jag upptäckte saltstenen mm. började jag fundera på om hon varit in i hagen. Det hela känns lite skumt faktiskt. Man vill ju inte att det händer en olycka tex att hon får en spark eller något.
Ska man sätta upp en skylt eller hur gör man? Har inte haft påhälsning i hagen förr :confused:

Sv: Påhälsning i beteshagen

Sätt upp en skyllt, alltid bra om icke hästvana får för sig att gå in till hästarna.

För övrigt: försök att dela upp texten lite, det blir så jobbigt att läsa när allt är en klump. :)

hehe oops hade lite bråttom när jag skrev. Ska tänka på det :bump:

Det är inte kul med ungar i hagen! Mina hästar är sociala och snälla, men som i princip alla hästar kan de börja bråka lite med varandra om det vankas godis. Jag vill INTE att något barn kommer emellan! Vi hade problem förra sommaren, men som tur väl var kom mina föräldrar ner till hästarna en kväll när ungarna var där och förklarade för dem varför man inte får gå in till hästarna i hagen. Jag vill helst inte heller att mina hästar blir matade med allsköns konstigheter, men jag minns själv hur kul det var när man var liten och hälsade på hästar med ett knäckebröd eller en morot med sig. Så länge det inte blir jättemängder, eller helt tokiga saker, så har jag överseende med att hästarna får besök ibland. Så länge ungarna håller sig på rätt sida staketet! Det allra bästa, om du kan klura ut vem ungen är, är väl egentligen om du pratar med föräldrarna kanske?

Öht tycker jag att ungar ska lära sig att inte gå in i hagar med främmande hästar. Det är väl omöjligt för dem att på förhand veta om hästarna är snälla eller inte. Är det ladligt ens? Jag har inte så stor koll, men som tur är har jag aldrig råkat ut för något liknande (än så länge). Själv hade jag nog blivit riktigt sur ifall jag hittade en främmande människa i hagen hos min häst.

Det bästa är att göra den lilla tjejen till din och hästarnas vän. Ta henne lite under dina vingars skugga och låt henne tex rykta och pyssla litet under din översyn. Lär henne hästvett helt enkelt. Bli hennes förebild. Då kommer hon också respektera dina regler.

Har du en snäll häst kan du låta henne rida lite efter ett par veckor när du har "tämjt" henne! :D

De flesta småtjejer är fruktansvärt lojala mot hästägaren och mycket måna om hästarnas välfärd om man bara ge dom chansen att visa sin rätta halt.

Dessutom man kan ha fruktansvärt mycket hjälp av en tjej i den åldern :).

/KT

Säg till tjejen om du träffar henne igen att det är ok att gå in när ni är i hagen, att man bara ska fråga först.

Och så kan man sätta upp en skylt om att hágen endast får "beträdas" med ägarens tillåtelse. Vill man kan man ta bort grindhandtagen, så att man måste slå av strömmen för att kunna gå in..

För det mesta menar de ju inget illa, de handlar i oförstånd, men det kan vara ännu farligare..

När jag började läsa ditt inlägg så fick jag nästan kalla kårar. Trodde att ni haft påhälsning av en såkallad hästplågare. Många här i västragötaland har haft det i år :( en väldigt sjuk människa som springer runt och skär hästarna. Jag var själv drabbad för 9 år sedan. Det började med att det hände konstiga saker i hagen och stallet. Sadlar hängde olika mm mm.

Nu läste jag ju att ni haft besök av en liten tjej. Blev så glad när det var så. :)Pga allt elände som drabbar vissa hästar.

Men självklart så ska inte barn springa in i hagar det kan ju hända olyckor. Du får förklara för tjejen och berätta varför hon inte får springa in i hagen. Om hon sedan får hjälpa till att borsta någon gång så blir hon nog världens lyckligaste tjej :)

Det bästa är att göra den lilla tjejen till din och hästarnas vän. Ta henne lite under dina vingars skugga och låt henne tex rykta och pyssla litet under din översyn. Lär henne hästvett helt enkelt. Bli hennes förebild. Då kommer hon också respektera dina regler.

Har du en snäll häst kan du låta henne rida lite efter ett par veckor när du har "tämjt" henne! :D

De flesta småtjejer är fruktansvärt lojala mot hästägaren och mycket måna om hästarnas välfärd om man bara ge dom chansen att visa sin rätta halt.

Dessutom man kan ha fruktansvärt mycket hjälp av en tjej i den åldern :).

/KT
Måste bara få skriva att jag önskar fler kunde tänka som dig angående detta.
Visst, det kan vara lite jobbigt att ha småtjejer springande i stallet, men, precis som du skriver, tänk vad mycket hjälp man kan ha.
Och, man kan ge dem en meningsfull fritid, och ett intresse!

Måste bara få skriva att jag önskar fler kunde tänka som dig angående detta.
Visst, det kan vara lite jobbigt att ha småtjejer springande i stallet, men, precis som du skriver, tänk vad mycket hjälp man kan ha.
Och, man kan ge dem en meningsfull fritid, och ett intresse!

Dessutom är det så att två tre extra par ögon som kollar till ens hästar på betet eller i hagen varje dag är guld värt i dessa tider när det finns så mycket hästskärare etc.

Har man kompisar som passerar ens hagar på oregelbundna tider varje dag är det ju större chans att det finns vittnen om något händer.

Behöver ju inte betyda att kompisarna går in i hagarna.

Och en skurk kanske undviker hagar där man vet att det kommer folk ofta som ställer besvärliga frågor till främlingar?

/KT

Jag är ju inte säker på att det är hon men eftersom hon dök upp så lägligt,äsch det är väl ganska oskyldigt isåfall.
Men tanken på sådana där djurhatare kom upp, usch jag lider verkligen med dem som blivit utsatta :( hoppas det inte händer en själv..

jo sätt upp en skylt, som du skrev. inte spec roligt om hon får en spark eller nåt :angel:

Sätt upp en skylt eller fundera om du kan ha tre trådar, då är det ju ofta svårare att ta sig in. Vi har haft påhälsning i en hage hos oss när våra hästar låg o sov. I hage gick också två unga hingstar ( 1 & 2 år gammla ). Snacka om att jag blev arg när jag hörde detta:mad:

Men för att sammanfatta tre trådar å skylt är mitt råd.
/ C

En sak jag tycker e lite lustig e att hästar i en hage verkar för vissa vara "allmän egendom " som man kan gå in och klappa och mata, men inte går man in i folks trädgårdar med staket och klappar och matar hundar mm ?
kan förstå att småtjejer tycker att det e kul, men jag gillar inte när folk går in i mina hagar, dels för att det finns risk att hästarna kan sparka, särskilt nu när det e mkt mygg och broms, dels för att man kanske glömmer stänga efter sig och att det e lite obehagligt om folk börjar springa inne i hagarna.

Jag tycker också du ska sätta upp en skylt måste jag säga. Om någon går in i din hage och skadar sig är det du som bär ansvaret! Jag har ett liknande problem här. :(
Min granne har nemligen fått för sig att hon har all rätt i världen att prommenera in i min hage och plocka gräs till sina kaniner, klappa mina hästar, känna på deras ben och detta utan att ens fråga om det är okej! :S

Gör absolut inget att hon tar gräs, 2 kaniner äter inte så mycket av en hel åker. :P Men att hon rör mina hästar och står och klämmer på dom utan att fråga om det är okej det retar gallfeber på mig! x(

Dessutom har hon gjort en ca 1meter bred "stig" ner till hagen från sin tomt! :O Där var det tidigare TAGGBUSKAR och BRÄNNÄSSLOR :O hon har med andra ord lagt ner flera timmar på att plöja upp en väg där! :S

Enligt allemansrätten har man rätt att gå genom en beteshage om det är enda vägen som finns. Inget annat. ):
(behövde visst skriva av mig lite. haha)

Jag tycker också du ska sätta upp en skylt måste jag säga. Om någon går in i din hage och skadar sig är det du som bär ansvaret! Jag har ett liknande problem här. :(
Min granne har nemligen fått för sig att hon har all rätt i världen att prommenera in i min hage och plocka gräs till sina kaniner, klappa mina hästar, känna på deras ben och detta utan att ens fråga om det är okej! :S

Gör absolut inget att hon tar gräs, 2 kaniner äter inte så mycket av en hel åker. :P Men att hon rör mina hästar och står och klämmer på dom utan att fråga om det är okej det retar gallfeber på mig! x(

Dessutom har hon gjort en ca 1meter bred "stig" ner till hagen från sin tomt! :O Där var det tidigare TAGGBUSKAR och BRÄNNÄSSLOR :O hon har med andra ord lagt ner flera timmar på att plöja upp en väg där! :S

Enligt allemansrätten har man rätt att gå genom en beteshage om det är enda vägen som finns. Inget annat. ):
(behövde visst skriva av mig lite. haha)

Nej det stämmer inte att du är ansvarig om någon går in i hagen och skadar sig. Du behöver ha varit vårdslös för att bli ansvarig. Det kan du knappast bli anklagad för om någon annan går in i hagen på eget bevåg.

Jag förstår er, ibland funderar man hur folk tänker.. Alla hästar är ju inte så himla rara.. En utav mina hästar var gigantisk, ett halvblod på 178cm som vägde 860kg.. Han gick på bete hos min farmor o farfar en sommar, men jag hade tagit in honom o hans kompis för att visitera dem.

När jag släpper ut min häst så spetsar han öronen o kikar bort i hagen, för där, ungefär 1/3 del in i hagen, går det en man som bär med sig parasoll och badgrejer.(Min farmor o farfar hade sjötomt, men den var privat..) Han hade tydligen tänkt slå sig ner på vår tomt och solbada lite..

Men när Lillen fick syn på honom spratt det liksom till i hästen, han bara måste kolla närmare på mannen med alla attiraljerna, så han satte av i galopp mot honom..

Och sen gick det undan för mannen, har aldrig sett ngn springa så fort med så mkt packning, han kunde ju inte veta att Lillen var snäll..

Men vad gjorde han i hagen? Det stod på flertalet skyltar att det var elstängsel för hästar??

Nåja, han gick nog aldrig mer in i en okänd hage. Fast Lillen tyckte att det var himla kul, han hade svansföring som den värsta arab när han taktade vid hagens stängsel, där mannen kastade sig ut igen..

Tyvärr(eller tur?) kan du inte förbjuda nån att gå in i din hage enligt allemansrätten. Dock kan du ju skriva en varning för nyfikna hästar tillträde sker på egenrisk (eller liknande). Själv hade vi lite barn i närheten av vår beteshage förra året. vi pratade med dem på en gång och sa att de inte skulle gå in till hästarna om inte vi var där men att de jätte gärna fick följa med när vi kom dit. Så varje dag kom det tre små flickor springandes med morötter i händerna när vår bil kom till hagen. Och jag är säker på att de aldrig var inne där själva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350
Hästmänniskan Hej! :) Hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare och kanske kan komma med tips. Jag och min sambo har precis köpt ett jättefint hus...
Svar
11
· Visningar
2 502
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama