Paddock - underlag

U

UFOLinken

Vi håller på att bygga/gräva en (ute)paddock i närheten av vårt stall :D
och nu undrar jag vad för sorts "grus eller sand" det är bäst att ha till det översta lagret..?

Är det bra att blanda bark i "gruset"? :confused:

Tack! / Linnéa

Sv: Paddock - underlag

Vi håller på att bygga/gräva en (ute)paddock i närheten av vårt stall :D
och nu undrar jag vad för sorts "grus eller sand" det är bäst att ha till det översta lagret..?

Är det bra att blanda bark i "gruset"? :confused:

Tack! / Linnéa
Vi lade stenmjöl ca 5 cm (vi körde snikvarianten på vår ridvolt) Efter ett par år lade vi på vanlig "sandningssand". Vi frågade sandleverantören vilken sand som man brukar använda men då finns det jäääääättemånga paddockbygande stall i vår kommun så då visste leverantören direkt. Kommer inte ihåg vilken dimention det var. Sanden blir lite dammig på sommaren och hård på vintern så man behöver något som binder sanden bra. Diskutera det med sandleverantören, de har kanske någon idé. Jättebra dränering måste man också ha så att inte vatten lägger sig när det regnar mycket (också en miss vi gjorde).

Det beror ju på hur du vill ha din ridbana.

Det optimala underlaget är inte samma för hoppning och dressyr tex. Och har man islandshästar så vill man kanske ha ett ganska hårt underlag som tex stenmjöl.

Sand kan bli väldigt mjukt och tungt.

jag använde en bana som hade hårt packad lera och upphöjd ridbana för avrinningens skull och sen hade vi på ädelträflis på den. Superbra. håller hela vintern och blir aldrig för hård eller lös. Jag som tävlar körning skulle vilja ha den liiite lite hårdare, mera som stenmjöl.

Bästa underlaget för mig hade varit såna där fotbollsplaner i grus! det är en dröm att köra på dem!

okej :D tack för alla svar!

Dräneringen är helt klar med nedgrävda rör som ska leda bort vatten samt "singelgrus".. Marken lutar även lite där vi lagt den och det brukar inte bli så blött där så man får hoppas att det duger ;)

Det vi kommer syssla med på banan är väl främst dressyr men även lite hoppning..

Vi gjorde en bana där vi bodde innan och min erfarenhet är att man inte ska ha sand som inte binder sig. Alltså helt runda gruskort som inte packar sig.

Vi fick rådet att använda just den sorten som är rund av det företaget vi frågade och novisa som vi var tog vi det. men nu i efterhand så blev det inte riktigt bra. Den "satt" sig inte ordentligt. det blev lätt spår och allt trycktes ut i hörnorna.

Paddex: har jag hört både bra och dåligt om. Tycker själv inte att det helt lever upp till vad det lova "fryser aldrig, dammar aldrig" Bullshit! Vi har det på en ridanläggning i närheten och den dammar så att du knappt ser på sommaren och den fryser visst på vintern. Tycker som sagt att det håller inte vad det lovar och speciellt inte i den prisklassen...

Bark; ruttnar efter ett par år och då får man köpa nytt och lägga på. Risken att få penetreringsskodor i hovarna ökar.

Trämassa: Får man också byta ut efter ett par år (eller fylla på). Har annars hört mycket positivt om det, förutom att det kan bli lite halt. Men det är nog beroende på vilken sort och mängd och åldern på massan.

Detta är mina erfarenheter, hoppas du blev klokare :D

Och allt beror ju på; hur mycket pengar man har, hur mycket tid man vill lägga på att hålla underlaget bra och om man har lust att fylla på lite då och då...

Fyller på med en fråga i samma ämne:
On man har en befintlig bana men som behöver fyllas på samt bli lite högre i ena änden (lite för kraftig lutning mot ena långsidan nu) Vad kan vara lämpligt att lägga på? Fint grus? paddex? enbart stenmjöl?

Jag hade nog skrapat bort det underlaget som ligger där nu ( i där det ska höjas) sen hade jag byggt upp med typ mackadam/stengross och fått det packat och sen skrapat tillbaka det underlaget som fanns där.

Sen beror det ju på vad då ska fylla på med. Om du vill ha det någerlunda fast så rekomenderar jag stenmjöl/plattläggningssand och om du vill ha den som det är så fyll på med det underlaget du har.
Rekomender dock att inte har fööör mycket enbart grus, det bli tungt...

Tack för svaret. Nej ett tungt underlag vill jag inte ha. Nu är det grus i den storleken de grusar gångbanor med. Det är inte tungt nu, men lite för sluttande. (men det är som det mesta en kostnadsfråga)

kollade på paddex hemsida o det står inget om att det aldrig dammar eller fryser.
Rätt skött dammar det minimalt o rätt skött så kan man undvika att det ryser ganska länge. Jag tycjker det är suveränt o skulle aldrig vilja ha ngt annat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 314
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 603
Senast: Stereo
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023