Paddock under vintertid!

A

Azendi

Hej,

Jag sökte om detta och fann ett par trådar ang. hårt underlag i padocken på vintertid. Under hela min rid"karriär" har det funnits tillgång till manege under vintern men när jag blir medryttare är det större sannorlikhet att det inte finns någon manege. Eftersom det börjar bli vinter nu undrar jag hur det fungerar.

Det låter ju inte speciellt bekvämt att arbeta/rida på hårt underlag för varken av parterna! Då snackar jag inte bara skritt utan markarb. och "formridning". Hur fungerar det egentligen, för er med egen häst + paddock? Rider ni endast uteritter eller skritturer och väntar med det riktiga arbetet när det börjar värma upp?

I Göteborg har vi för tillfället fortfarande plusgrader så vitt jag vet, så de underlaget kan väl inte ha frusit till ännu?

Ledsen för okunnigheten, och tack för alla svar :)

Sv: Paddock under vintertid!

innan grannen byggde ridhus så saltade de upp spåret samt mellan b och e på paddocken så man kunde motions rida hästarna, hoppning fick dom åka till en bekants ridhus för.

jag rider ut mycket på vintern, dressyr sker på grusvägen, tempoväxling samt markarbete på markvägen, klättring samt muskelbyggande är vid vallen. när snön kommit så är det bara att rida upp ett 4kants spår på stubb åkern så kan man rida mer voltarbete.
det är oftast mjukare att rida ut än att rida i en frusen paddock, speciellt om det varit en regnig höst och dräneringen inte är helt perfekt.

Tack för svaret, intressant :)

Verkar som om det finns ett ridhus 15min promenadväg från stallet, bra uppvärmning också!

Jag skrittar och rider ut när det är riktigt fruset. Vår paddock har underlaget paddex och vi bor i skåne så det tar ett tag innan den fryser. Brukar passa på att lägga in ett par veckors vila också när det är som jäkligast. Annars får man lasta och köra till ridhus 3 km bort. Man kan träna mycket i skritt som man har igen sen när det tinar upp :)

Om det är fruset utan snö är ju underlaget hårt. Då blir det mycket skrittarbete i paddocken. Det finns mycket man kan jobba med i skritt. Det går också att lägga in lite trav i lågt tempo och galoppfattningar i arbetet. När det kommer snö går det att rida och träna ungefär som vanligt. När man är hänvisad till att anpassa sin träning (hästens) efter olika förutsättningar tvingas man vara mer kreativ vilket är positivt. Det går inte slentrian i träningen då. Den saken är säker. Lycka till och var kreativ!!

Liknande trådar

Anläggning Hej allihop, Jag har snart haft min häst i 2 år och vi har flyttat omkring en hel del pga olika anledningar. Det är sjukt svårt att...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 567
Senast: Heulwen
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 510
Senast: fio
·
Hästmänniskan ...flytta till ett annat stall! Måste få beklaga mig lite och höra hur det ser ut i resten av landet. I somras flyttade jag till en...
Svar
14
· Visningar
3 301
Senast: Totola
·
A
Hästmänniskan Kan tänka att många hästägare har känslan att "det finns ingen som kan ta hand om min häst bättre än jag." "Och den kan inte få det...
2
Svar
29
· Visningar
2 623
Senast: black pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?