Paddfråga

Sv: Paddfråga

Savvy, det är mycket pengar för mig för en padd även om den är mycket bra. Kanske att jag provar en längre fram. Jag tror dessutom att "nya" material kan vara bra, jag har inte en bomullströja på mig när jag joggar.

Wrangler, jag har en diamond wool-padd som jag är mycket nöjd med men vill ha någon annan padd till sommaren då hästen svettas mycket. Tycker att ullpadden inte är riktigt optimal i värmen och vill prova något som kanske andas bättre och som är lättare att tvätta. Kanske den här inte är bra men då har jag iaf provat.

Joggingkläder behöver inte fördela tryck heller, och därmed kan vara så tunn som möjligt, där är nya material bra.

Jag tänker mer så här: vilken skulle du föredra att jogga i, ulltröja eller våtdräkt-tröja? Jag vet vad jag skulle välja. Jag tror inte du hittar något som andas bättre än ull när det kommer till paddar. Däremot är 'nya' material onekligen lätta att hålla rent. :)

-en som är rätt nöjd med sin Diamond Wool-pad som billigare variant på det Savvy länkade till.

Jag är med riktigt nöjd med min Diamond Wool-pad som jag haft nu i tre år. Tacky Too gillade varken jag eller hästarna helt 100 även om den var lätt att göra ren. Har nu i helgen köpt en Classic Equine Bio-Fit pad och hoppas nu på att den ska vara bra.

Svarar alla här.

Jag har en Diamond wool-pad som jag har haft i fyra, fem år som jag är mycket nöjd med. Det jag nu vill prova är något som sägs andas och som jag framför allt kan spola av efter användning på sommaren. Ull tar så lång tid på sig att torka. Får se om den jag beställt håller måttet.

Vi har tidigare haft Diamond Wool pads också men dom är inte konturskurna och ligger inte lika bra, dom ventilerar inte heller bort fukten från hästen i samma utsträckning. Det beror på att ullfilten är av en annan typ än den 5 Star pads är gjorda av. 5 Stars pads är lätta att göra rent, det följer med en speciell typ av svamp som man avlägsnar smuts och torkad svett med. Dammsuger man den också med jämna mellanrum behöver man inte spola av den (man ska inte spola den så den blir blöt igenom, utan bara på ytan). Våra äldsta pads som vi haft i 4 år nu har vi inte behövt tvätta av ännu.

Vi har tidigare haft Diamond Wool pads också men dom är inte konturskurna och ligger inte lika bra, dom ventilerar inte heller bort fukten från hästen i samma utsträckning. Det beror på att ullfilten är av en annan typ än den 5 Star pads är gjorda av. 5 Stars pads är lätta att göra rent, det följer med en speciell typ av svamp som man avlägsnar smuts och torkad svett med. Dammsuger man den också med jämna mellanrum behöver man inte spola av den (man ska inte spola den så den blir blöt igenom, utan bara på ytan). Våra äldsta pads som vi haft i 4 år nu har vi inte behövt tvätta av ännu.

Jag har inte kunnat hitta var man köper denna braiga pad :confused:
Tacksam om det ramlade in ett litet PM ;)

Svarar alla här.

Jag har en Diamond wool-pad som jag har haft i fyra, fem år som jag är mycket nöjd med. Det jag nu vill prova är något som sägs andas och som jag framför allt kan spola av efter användning på sommaren. Ull tar så lång tid på sig att torka. Får se om den jag beställt håller måttet.

Synd att jag inte varit inne här på ett tag, och inte kunde tipsa dig om en pad som vi tycker är helt suverän. Men till Er andra som söker: FORMIGA AIR
Använder den själv sedan ett år tillbaka, och byter inte!

Materialet är skapat för att likna naturull, men har några fördelar som faktiskt är bättre. Den är extremt tunn (dock ett stöt upptagande material), suger upp massor av svett så hästen är betydligt torrare och svalare under, tvättas i maskin och torkar på ett par timmar. Ligger still och är bra för "skavhästar". OCH inte att glömma: till ett helt överkomligt pris.

Läs gärna lite om den här på nätet, annars PM:a så kan jag berätta mer.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 739
Senast: Reville
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka