Paddfråga

Cilva

Trådstartare
igen :) Tror att jag ställde en förra året men det blev aldrig något köp men nu ska det bli av!

Vill ha en som är bra på sommaren när det är varmt och har nu tittat på SMX air ride all-around. Är den bra? På andra paddar som heter lika men inte all-around så står det att de är extra tjocka men inte på den här. Jag vill inte har någon som är extra tjock utan en som är lagom ;) Lönar det sig att köpa, är den värd pengarna?

Tips om andra paddar som är bra tas gärna emot. Måste dock gå att beställa då jag bor avigt till. Gärna så att jag kombinera och beställa jeans från samma ställe :).

Sv: Paddfråga

Den är säkert bra! Vad vi tror oss lyckats observera i vårt stall när det gäller Prof Choice-paddarna är att de showpaddarna som inte är Heavy Duty inte ligger lika bra. En tjej köpte en "Twenty X II SMX Air Ride Western Show Pad" (nedrans långt namn alltså) och den var inte alls lika bra som de andra "SMx Heavy Duty Air Ride Western Show Pad" som finns i stallet. Den tappade styrseln och gled runt och sådär. Först trodde vi det var nåt fel på den, men sen kom vi på att den inte var H.D-stoppning i den. Så den rök. Men den ersattes dock av en sådan som du tänkt köpa och den verkar funka bra tror jag, har inte hört några klagomål iallafall :)

Tack för svar. Är Heavy Duty som namnet antyder extra tjocka eller vad är det som är extra tungt? :)

Jag beställer nog den som heter all-around och ser, den kostade inte allt för mycket om den nu inte skulle visa sig vara bra.

Det är en viss stoppning tror jag. Går säkert att läsa om på deras hemsida!

Har provat ett 15-tal olika paddar bl a Prof. Choice, hästen blir svettig under padden, den fördelar inte trycket tillräckligt bra heller. Tyckte materialet i padden kändes konstigt så jag sprättade upp lite och tittade efter vad den var gjord av... inuti ligger det förpackningsplast, sån med luftbubblor som smäller när man trycker på dom. Inget jag betalar 1000-2000 kr för.
Av dom paddarna vi testade är det en som slår dom andra med hästlängder både när det gäller förmågan att leda bort fukt, tryckavlastning och tryckfördelning. Padden tillverkas i USA av ren ull av 5 Star Equine Products, här är en länk www.5starequineproducts.com där du kan läsa om dom. PM:ar dig om var du kan köpa dom i Sverige.

Den padden har ca 20 av stallets 30 hästar och ingen vill byta bort den. Mycket bra pad.

PM:a gärna mig också även om jag är nöjd med min tacky too för tillfället :) Vill dock inte trycka på länken då jag fick virus sist jag tryckte på den när du tipsade i en annan tråd för några månader sen :o Meeen jag hade då för tillfället virusprogrammet avaktiverat så jag får väl skylla mig själv :p

Hitta padden ändå så behöver inte PM o på tok för dyr för mej, men verka bra :)

Den blev tyvärr för dyr mig också men den finns på min lista för saker som skulle kunna köpas in i framtiden då jag tycker att den verkar bra. Får nog testa den padden som jag skrev om i första inlägget. Någon som har fler erfarenheter av den?

Den är säkert bra! Vad vi tror oss lyckats observera i vårt stall när det gäller Prof Choice-paddarna är att de showpaddarna som inte är Heavy Duty inte ligger lika bra. En tjej köpte en "Twenty X II SMX Air Ride Western Show Pad" (nedrans långt namn alltså) och den var inte alls lika bra som de andra "SMx Heavy Duty Air Ride Western Show Pad" som finns i stallet. Den tappade styrseln och gled runt och sådär. Först trodde vi det var nåt fel på den, men sen kom vi på att den inte var H.D-stoppning i den. Så den rök. Men den ersattes dock av en sådan som du tänkt köpa och den verkar funka bra tror jag, har inte hört några klagomål iallafall :)

Har fått prova en H.D pad, och den var verkligen hård! satt som en bit kartong på hästen. såg ut som ett litet tak ^^

jag hoppas den blir bättre efter en tids användning. annars så har jag tacky too på min pad, och är supernöjd, förutom att den "luggar" en av hästarna.
:)

Visst är det mycket pengar men slår man ut kostnaden på antalet år man har en superpad som varken blir komprimerad eller deformerad utan fungerar precis lika bra efter flera års användning. Den första vi köpte har vi använt i 4 år nu och den är lika fin fortfarande. Sen tycker jag att mina hästar inte ska behöva ha plast/gummi material mot kroppen, jag själv skulle inte komma på tanken att ta på mig något som tilllverkats av dessa material. Hästen mår, precis som vi,absolut bästa av att ha naturmaterial närmast kroppen. Det finns inget material som kan mäta sig med ullens fantastiska egenskaper.
Våra hästar reagerar kraftigt om vi av någon anledning använder någon annan typ av pad, allt från bakårstrukna öron till rejäla bockserier. Dom reaktionerna ser vi inte alls när vi använder ullpaddarna.
Flera av Prof. Choice paddar ligger i samma prisläge, dom är inte lika fina efter 4 års användande. Som alltid är det så att det lönar sig att köpa kvalité.

Jag använder vanliga ullpadar, har både med neoprenundersida samt "plain", men samma modell som jag köper för 600-700:- (kommer inte ihåg exakt) Det är vad som har funkat bäst för mig helt klart, bättre än alla dom dyra high tech padarna jag har provat. Dom har använts hårt emellanåt och inte tappat form eller funktion. Jag är supernöjd med dom!

Beroende på vad padden är gjord av så kanske den blir mjuk när den är varm? Vissa paddar som man har till ex. bomlösa sadlar blir mjuka och formbara när de blir varma vid användning.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 596
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 739
Senast: Reville
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka