Paddfärgad hankatt...

Black

Trådstartare
Hej allihopa...
Om någon kommer ihåg så satte jag in bilder på min paddfärgade hankatt, "Loppan" när han var ca 14 veckor.
Här kommer lite nya kort, han är nu 9 månader.
Vore kul att höra vad ni tycker:

Loppan som liten:

283017.jpg

Loppan i dag:

974907.jpg

946458.jpg

750922.jpg

750921.jpg

Sv: Paddfärgad hankatt...

Åhh, vilken vacker blåsköldpadda....:love: :love: :love:

Läckert när genetiken sätts "ur spel"....:devil: :bump: :bump: :bump:

Tack alla för era snälla svar ! :p
Är det någon som vet vid vilken ålder katter är fullvuxna?

Tack för ditt svar.
Ok, då vet jag.
Jag börjar nämligen tycka att han börjar bli lite för rund om magen men vet inte vad jag ska göra åt det eftersom han inte har växt färdigt. Det kan väl inte vara bra att banta en icke fullvuxen kisse?
Jag tycker att det har blivit som en liten "påse" under magen, om ni förstår vad jag menar...
Sätter in en bild så får ni gärna kommentera hans hull.

1004011.jpg

Säke rpå att påsen är fett och inte bara löst skinn? Påsarna som sitter i "ljumskarna" tas ofta som fett, men är egentligen kattens motsvarighet till kamelens pucklar. Katten är från början ett ökendjur som var tvungen att lagra vätska någonstans, och det blev i dom där påsarna under magen. Om vi nu pratar om samma påsar.

Det är inte vätska som lagras i påsarna, det är fett. Det är alltså en energidepå (precis samma som kamelens pucklar).

Du har förstås rätt i det, fel av mig. Men jag anser fortfarande inte att det tyder på att katten är överviktig för att dom påsarna finns.

Tack för alla era svar.
Han blev ju kastrerad 1/10-05, kan det spela in?
Sätter in en bild så jag kan visa vart påsen är:

1007737.jpg

Jag tycker inte han ser överviktig ut. Yoga hade såndär mage fast hon var fertil. Den kom efter första förlossningen och finns fortfarande kvar.

Vad får han för mat? Vi gav vår katt ungkattsfoder medans hon växte, vilket hon var precis lagom på, men så snart hon hade slutat växa som mest blev hon fet(are) på det. När vi bytte till vuxenfoder blev hon smal igen, och har hållit formen sen dess.

Han får "vuxenmat", blötmat och torrisar ibland.
När han var liten köpte vi kattungemat men det slutade att vår gammelkatt åt upp allt ;) så då bestämde vi oss för att låta den lilla äta vuxenmat.
Jag ringde även till en vet för att få råd ang foder och hon sa att det går bra att ge vuxenmat till dom små.
Eftersom vi har innekatter så ger vi indoor torrisar. :p

loveponies skrev:
Det är inte vätska som lagras i påsarna, det är fett. Det är alltså en energidepå (precis samma som kamelens pucklar).

weiii, mina föräldras katt lagrar nog in för en lång svält.... :D ;)

MissFideli skrev:
Du har förstås rätt i det, fel av mig. Men jag anser fortfarande inte att det tyder på att katten är överviktig för att dom påsarna finns.

Nej, katten är inte överviktigt bara för att den har påsar, men genom att känna på hur mycket fett som finns i påsarna så kan man få en idé om kattens hull. En normalviktig katt som gör av med den energi den får i sig hinner inte lagra på sig speciellt mycket fett i påsarna.
Jag känner det väldigt väl på Chivas, när han är lite småmullig så är påsarna fyllda med fett. När han är i bra hull så är de mkt tommare. Just nu är de väl lite halvfulla... :o :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
619
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
491
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama