BernT

Trådstartare
Vet inte riktigt om tråden ligger rätt.

Iaf, vi har paddex i vår paddock som tyvärr misskötts en del.
Underlaget är stenhårt, som cement.
Tex idag när jag lade ut några bommar så lät det som att jag släppte ner dem på asfalt och inte i paddocken, absolut stenhårt.
Det kan ju inte vara meningen att det ska vara så?
Hur är era paddex-paddockar?
Jag vågar knappt rida i paddocken med tanke på min hästs redan klena leder :crazy:

Sv: Paddex

Paddex kräver mycket vatten är min erfarenhet.

Man ska slätdra Paddex ett par gånger i veckan med tex en gammal baklem och några gånger om året ska det harvas lätt.

Har faktiskt bara upplevt problem med paddex. Har hästen på ett ställe med nyanlagd bana av alla konstens regler, dränerad som den ska, osv. har dels svårt att sätta sig ordentligt, paddexen glider omkring, samt att det blir mycket djupt och sunkigt på vissa ställen.

Nu på sommaren blir banan alldeles för hård och skulle behöva tonvis med vatten för att den ska bli bra igen.

Har upplevt flera paddexbanor som är såhär:mad: Och dessutom verkar inte pållen trivas på underlaget heller, så när jag anlägger bana så blir det mer traditionellt underlag!

Låter precis som våran bana. Den är också gjord ordenligt från första början, tror den kostade runt 300 papp att anlägga (40x80 bana).
Men nu är det torrt, hårt, glider omkring och är djuuuupt på vissa ställen.
Regnar det blir det ännu värre, fast då rider vi ju i ridhuset, men ändå.
På vår samt höst är den rätt bra och min häst verkar gilla underlaget, men eftersom det är så stumt känns det inte så kul.

Våran paddex paddock är också stenhård nu men det blir hyffsad när det regnar en del men det blir ändå att man undviker att rida i den.

Jag har ridit i en paddex paddock som jag tycker va jätte bra faktiskt men dom hade nog ca 25 cm med paddex. Jag tror att man måste ha ganska mycket underlag för att den inte ska bli stenhård.

Har också ridit i en som var bra, där dom hade mycket paddex, som du säger, tror det krävs mycket för att hålla sig bra.

Klubben la paddex på våran i höstas. Tog ett tag för den att sätta sig eftersom marken frös under vintern. Nu är den jättebra. Inte alls hård, lite dammig bara, trots värmen som varit. Var på väg att bli hård för ett tag sedan men då harvades den två-tre gånger och nu har den hållt sig finfin. Annars sladdas den bara.

Antagligen är det viktigt att harva den på en gång när den börjar hårdna så att det inte hinner packas igen. Samma med sladdningen, att det görs regelbundet, för att den inte ska bli för djup. Paddex passade bra till våran bana eftersom marken är rätt så blöt under.

***Knapplån***

Vår Paddexbana är alldeles underbar :love:
Vi harvar den var fjärde månad eller så, och slätdrar den ett par gånger i månaden. Inga som helst problem med den, inte.
Inte ens nu när det inte regnat på två månader och allting är snustorrt - det ryker lite men dammet sjunker till marken omedelbums.

Immer

Vi har massor med paddex pålagt, efter rekomendationerna, så är ca 25 cm. Man blir ju lite sur eftersom det kostar så mycket att anlägga med paddex:mad: Har bara ridit på en bra paddex bana och det är Norrköping Horse Show.

Jag skulle skrota paddexen om ja fick bestämma..och det tror jag pållen också skulle göra!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 708
Senast: Calmiche
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 873
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Behöver lite råd, bolla lite tankar gällande hälta som kom plötsligt. Hältan kom i måndags när jag och Ascot skulle gå ut på promenad...
Svar
8
· Visningar
1 989
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 591
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar
  • Autistisk bror