Paddar under sadeln

D

Dainty

Jag har funderat på en grej. Det finns rätt många som har de vita luddiga, inte så tjocka, paddarna en bra bit in under sadeln :confused: Alltså att padden ligger en bit in under bossans bakre del istället för en liten bit utanför.

Det måste väl ge ett ojämnt tryck som inte kan vara bra? Som om man hade ett stort veck på vojlocken. Eller finns det en tanke med det? Jag har ju sett bra hästmänniskor och ryttare med paddarna så här och undrar varje gång... Upplys mig, ni som vet!

Ja jag använder sån padd.. och det blir så tyvärr, för den är lite kort. Har också tänkt på det, att det borde bli ojämnt..!

//Miss Kala\\

De flesat sånna teddypaddar brukar ha en ovana att glida bak, så JAG tror att dem gör så för att förhindra detta.

Självklart är det inte bra att sadeln går utanför padden! Om sadeln hänger i luften så blir det ju mera tryck där den ligger an mot hästen... :smirk: Dessutom brukar det ju vara en tjockare kant runt padden, ajaj... :(

Och om det är -som nån skrev- så att man lägger den där för att den kommer att glida bakåt, varför inte prova en annan padd, eller sy om den (kanske flytta/korta av stropparna) så att hästen slipper obehaget? :confused:

Fast jag tycker att man ska vara försiktig i största allmänhet med vad man stoppar under sadeln, för oftast är det ingen fördel för hästens rygg. Hur mjukt och gosigt (eller snyggt? :crazy:) vi människor tycker att det är! Det finns en anledning till att det är en tunnel över hästens ryggrad, liksom... :)

Ja, jag vet, det är lite besvärligt när de åker bakåt. För att inte tala om hur tydligt de visar åt vilket håll hästen vill putta sadeln och ryttaren!

Men för hästens bästa borde man väl hellre fixa att de sitter på plats? Konstigt att de inte görs med öglar att lägga runt sadelgjordsstropparna eller nåt.

Fast jag tycker att man ska vara försiktig i största allmänhet med vad man stoppar under sadeln, för oftast är det ingen fördel för hästens rygg. Hur mjukt och gosigt (eller snyggt? :crazy:) vi människor tycker att det är! Det finns en anledning till att det är en tunnel över hästens ryggrad, liksom... :)

Min häst trivs bra med sin fårskinnspad, och det är fortfarande en rejäl kanal vid ryggraden, fast att paden också ligger där. Så det behöver inte vara enbart dåligt med padar, de kan faktiskt ha positiv effekt också. Vet många som har gelpad för att fördela trycket lite mer (självklart passar sadeln) och det fungerar utmärkt.

Javisst, håller med. Det är nästan omöjligt att få till en tunnel med en sån padd, om den nu inte är väldigt nersutten och tunn. Och vad gör den för nytta då?

Idealet är ju att sadeln passar så väl att man kan rida utan vojlock om man så vill. Vojlocken ska ju mest vara till för att sadeln inte ska bli smutsig.

Fårskinnspaddar är oftast bättre formade och lättare att dra upp i tunnel än de här vita luddiga som jag tänker på, som har lite kilform.

Men jag har hört sadelmakare tala om att ett litet tryck på ryggraden i längden kan orsaka "kissing spines", det forskas tydligen i det? Om jag förstått saken rätt. Och då räcker det enligt sadelmakarna med att vojlocken eller padden ligger mot ryggraden under flera års ridning.

Jag har själv ridit med kilpadd när sadeln var baksutten, men det ska väl betraktas som en nödlösning tills man fixar bättre sadel eller stoppar om. Gelpaddar för att jämna ut trycket är ju en annan sak, men då finns väl risken för tryck mot ryggraden.

Å andra sidan vet jag ridskolehästar som gått många år med de här tunna luddpaddarna och vojlocken mot ryggraden...

OK, såna padar gillar inte jag heller, de är bara nödlösning för mig med... Dels tycker jag de är för tjocka, och sedan som du sa så ligger de ju helt på ryggen, dvs trycker säkert. Men fårskinn/gel tycker jag är helt ok.

Men går det att dra upp en gelpadd i tunneln? Hade en sån för många år sedan (en Alfa-nånting), och den var jättetung och sladdrig, så hur man än försökte så gled den ner mot ryggraden efter ett tag...
Finns det gelpaddar som funkar på ett vettigt sätt?

Nej jag vet inte om det går att dra upp en gelpad, men å andra sidan så ligger ju inget tryck från sadeln på mitten om man säger så, och gelpaden fördelar ju trycket väldigt bra, så det är säkert inget problem. Vissa vojlockar/schabrak jag har går heller inte att dra upp i tunneln, de "åker ner" under ritten, och mina hästar har aldrig haft ont i ryggen pga det. En hade ont men det var pga felaktig sadel. Jag tror inte att det är så farligt, men en tjock pad som gör att sadeln klämmer är ju ingen hit, alltså att bossorna trycker på sidan av ryggraden för att paden tar upp hela kanalen mellan bossorna.

Grejen är att om vojlocken inte är uppdragen i en tunnel och ligger mot ryggraden när man sadlar och sedan sätter sig upp, så kommer ens vikt att trycka ner vojlocken och spänna den över ryggraden på hästen, trots att sadeln har en tunnel.

En gelpad som fördelar vikten borde ju då också fördela vikt på ryggraden?

Det är exakt så jag tänker också, därför funderade jag på om det finns NÅN gelpadd som stannar kvar "i uppdraget läge"? :)
Annars är den ju rätt så meningslös, eller?? :smirk:

Ja, och är de dessutom inte så pass tjocka att de gör tunneln mycket smalare och trycker på ryggraden från sidan även om man lyckas dra upp dem?

Jag har en gelpad, och det blir en tunnel för mig mellan den och vojlocken och ryggen.
Eftersom gelpadden ligger mellan vojlocken och sadeln, så åker den ju med upp när jag drar upp vojlocken. Så då blir det en tunnel där oxå. Iallafall för mig :)

en stor fördel med att ha padd, speciellt för hoppryttarna är att när en häst landar efter ett hinder, och har en ryttare på sisådär 80 kg, så väger ryttaren runt 300 kg (har jag för mig att det var) så för att skona hästryggen så stoppar man under en padd. Sen har hoppryttarna oftast close-contact sadlar och så är det ofta utprovade lite bredare än vad hästen eg. behöver.

De nyare paddarna har ju dessutom oftast en tunnel för sadelgjordstunneln så att det inte blir tryck över ryggraden.

padden borde väl "täcka" hela sadeln för att det inte ska bli fel... antar jag.

Jag har inte sett såna nya paddar ännu, men det är ju bra om det finns såna :bow:

Förstår att paddar är bra vid hoppning.

Är det bara jag som inte fattar vad det är för padd vi pratar om??? :confused: *känner sig korkad*

//Alice

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: caballus
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 372
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 835
Senast: mamman
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka