Padda under för bred sadel?

A

Alvedon

Hej

Jag undrar hur mycket man egentligen kan padda under en westernsadel som är för bred? Tänkte ha mammas westernsadel till min häst som variation till den engelska när vi rider ut, men den är lite för bred för min häst, så jag undrar om det går att lägga under en extra pad för att fylla ut eller om det inte är bra?

Vet att man inte ska pada under för mycket med engelska sadlar om de är för breda, men hur är det med western? Är det "lagligt" att fylla ut en för bred sadel (talar kanske 1½ strl för bred) med en extra pad/filt?

mvh
Alvedon

Sv: Padda under för bred sadel?

Finns en tråd på western i ämnet, jag tror att de nämner en padd som hette build-up pad.

Sv: Padda under för bred sadel?

Har nästan precis samma problem. Har två westernsadlar, en stor tung roping-sadel som vidd-mässigt är lagom till hästen, men verken jag eller hästen gillar den, så nu ska den säljas. Har dock en annan som är en hel storlek bredare, men som är både lättare och kortare och ligger smidigare på hästen.

Så jag ansluter mig till frågan om det är "lagligt" att köra med en tjock westernpad och en vikt arméfilt ovanpå det för att fylla ut under sadeln.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Gnägg Hej! Jag skulle behöva lite hjälp av någon som är bra på engelska hästtermer. :) Jag skriver en engelsk historia där de nu i ett...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 333
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 675

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka