Packning/kläder vid resa runt i Uganda ?

kopia

Trådstartare
Över jul-nyår ska jag + familj till Uganda. Vi ska åka runt och bl.a. gå upp i bergen o förhoppningsvis se bergsgorillor. Någon som varit där? Funderar på vilken typ av skor som är lämpligt. Funkar gympaskor? Något annat att tänka på?
//Kopia

Sv: Packning/kläder vid resa runt i Uganda ?

Hah, humor. Jag packar just för Uganda. Jag kan säga såhär om gympaskor och bergen: NEJ. Det regnar otroligt mycket där. Jag måste hitta en bild och visa. Du behöver stövlar, stabila kängor och lätta, ihopvikbara regnkläder. (+ malariaprofylax, myggnät mm)

Hike-to-Margherita-Peak.jpg

rwenzori-moutains-national.jpg

Jag gick i mina M******nHorse ridskor, gick jättebra. Rekommenderar skor med bra sula då det kan vara lite halt och lerigt i bergen. Regnställ oavsett väder då det skyddar mot vassa eller brännande växter.

Jag var där i juli, inget regn i sikte, men dimmigt (blev verkligen de dimhöljda bergens gorillor). Kanske annat väder så här års.

Om ni inte redan bokat gorillapass så se till att fixa det, inte alls säkert att det finns att köpa på plats då de bara tar emot ett visst antal varje dag. Och ha så kul, det är helt fantastiskt!

Oj, vad lerigt. Så var det inte där jag var. Jag var på Rwandasidan, men det är ju samma berg :)

Man kan säkerligen ha tur och inte få så mycket regn, men jag har hellre med mig ett par stövlar för mycket än för lite.

Gummistövlar känns som bra skodon i den leran :)
Malariapiller ska jag hämta imorgon, och jag tänkte även köpa myggmedel.
Jag längtar så efter den här resan!
Kan du rekommendera ngn bra guidebok/annan bok som gör att man får lite känsla för landet?

Åhh, lyckliga dig!! Jag har varit två gånger i Uganda och hoppas på att återvända nån gång. Förutom bergsgorillorna, vad har ni för planer? Jag har båda gångerna bott i Jinja. Här rinner Nilen ut från Viktoriasjön, "Source of the Nile", och det finns inom rimligt avstånd flera aktivitetsföretag som sysslar med quadsafaris i djungeln, bungyjumping, forspadding, ridning osv. Jag reste även på safari till nordvästra delen, Murchison Falls naturreservat och tittade på mängder av vilda djur. Besökte även Ziwa Rhino Sanctuary som jag verkligen kan rekommendera! Ett non profit projekt som skyddar Ugandas sista noshörningar från tjuvskyttar. Hur mäktigt som helst att möta dem på savannen till fots, bara några tiotal meter bort. :love:

Lonely Planet utnämnde häromåret Uganda till nr 1 på sin 10-i-topplista. (I år hamnade för övrigt Sverige som nr 4)

Kolla in denna länk, här finns lite matnyttigt: http://www.lonelyplanet.com/uganda

Jag trekkade efter bergsgorillor i Uganda förra sommaren :)

Vet inte hur vädret är över nyår, men vi hade varmt, fuktigt men inte regn (juni-juli). Lite geggigt var det på trekkingen, jag hade väl ingådda låga trekkingskor (nästan gympaskomodell men grövre sula då) med goretex. Klarade mig utmärkt. Dock gick en annan i sällskapet i en annan grupp (räkna inte med att hela ditt sällskap får gå i samma grupp, man kan bli uppdelade) och hon fick slänga sina skor efteråt (mycket gegga på deras tur). Men så blött som på bilden där uppe i tråden hade vi inte någon av oss. Tänk också på att det blir väldigt tungt att gå med gummistövlar. Det är otroligt mycket växtlighet man går på, inga stigar utan två personer med machete längst fram som hugger och böjer ner växtligheten för er att gå på. Stack man ner en pinne där man stod var det en halv meter-meter till den riktiga "marken", resten var växter man stod på!! Så ta i sådant fall lätta gummistövlar. De är ju otroligt hala undertill, jag hade inte klarat mig utan att ramla om jag inte hade haft bra sulor under mina. Växterna är otroligt hala i den fukt som är.

Handskar! Typ trädgårdshanskar av tunt läder som står mot taggar. (inte den tunna bomullsvarianten). Det kan bil att gå genom väldigt tät vegetation och då är det skönt att kunna dra undan buskar och småträd utan att sticka sig på elaka taggar.

Jag var där i månadsskiftet jan-feb (2011) då var det väldigt torrt så ett par halvhöga kängor hade funkat, till och med ett par walking skor. Det är dock inget jag skulle ta som garanti. Vår ugandaguide berättade att han kring jul samma säsong varit med ett par som gjort hela sin vandring i ösregn. Jag kan bara tänka mig hur hala bergssidorna blir då. Jag hade med mig mina vandrarstövlar.

Vi spårade vår gorillaflock i 8 timmar innan vi hittade dem. Så förbered er på att det kan bli rätt fysiskt jobbigt. Tät vegetation och upp och ned för bergssidor, den ölen som intogs på basecampen efter avslutad trekking var sanslöst god. Ta med mycket vatten även om det är tungt att bära. Vi hade med 5 liter vatten, men det blev ändå för lite för den långa dagen. Som tur var passerade vi en ren bäck där vi kunde fylla på våra flaskor.

En av de mest minnesvärda naturupplevelser jag haft. Dels själva trekkingen men också på kvällen efteråt. Stjärnhimlen har aldrig varit så nära och stjärnorna aldrig så många. Vi satt på verandan utanför vårt tält och den bäcksvarta djungeln lystes upp av tusentals eldflugor.

Hela Ugandaresan var förresten ett minne för livet. Fina parker och trevligt folk.

En morgon åkte vi båt på Kazingakanalen som går mellan Lake Edward och Lake George. Väldigt stämningsfullt att se djuren gå ned till vattnet och göra sina morgonbestyr.

Hoppas att ni får en lika fantastisk resa som vi hade :)

kl

Tack för alla tips jag fick inför Ugandaresan! :)

Vi hade en fantastisk resa med bergsgorillor, lejon (trädklättrande, honor, hannar, ungar och jagande !), elefanter, flodhästar i massor, bufflar, leopard, giraffer, div antiloper, zebror, noshörningar schimpanser, krokodiler, träskonäbbar och massor av andra fåglar.

Vi hade tillslut med gummistövlar och gympaskor. Vi hade nog klarat oss utan stövlar, men det var inte helt fel att ha i regnskogen.

Längtar tillbaka... :)

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 419
Senast: Paddington
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka