Sv: Packning/kläder vid resa runt i Uganda ?
Handskar! Typ trädgårdshanskar av tunt läder som står mot taggar. (inte den tunna bomullsvarianten). Det kan bil att gå genom väldigt tät vegetation och då är det skönt att kunna dra undan buskar och småträd utan att sticka sig på elaka taggar.
Jag var där i månadsskiftet jan-feb (2011) då var det väldigt torrt så ett par halvhöga kängor hade funkat, till och med ett par walking skor. Det är dock inget jag skulle ta som garanti. Vår ugandaguide berättade att han kring jul samma säsong varit med ett par som gjort hela sin vandring i ösregn. Jag kan bara tänka mig hur hala bergssidorna blir då. Jag hade med mig mina vandrarstövlar.
Vi spårade vår gorillaflock i 8 timmar innan vi hittade dem. Så förbered er på att det kan bli rätt fysiskt jobbigt. Tät vegetation och upp och ned för bergssidor, den ölen som intogs på basecampen efter avslutad trekking var sanslöst god. Ta med mycket vatten även om det är tungt att bära. Vi hade med 5 liter vatten, men det blev ändå för lite för den långa dagen. Som tur var passerade vi en ren bäck där vi kunde fylla på våra flaskor.
En av de mest minnesvärda naturupplevelser jag haft. Dels själva trekkingen men också på kvällen efteråt. Stjärnhimlen har aldrig varit så nära och stjärnorna aldrig så många. Vi satt på verandan utanför vårt tält och den bäcksvarta djungeln lystes upp av tusentals eldflugor.
Hela Ugandaresan var förresten ett minne för livet. Fina parker och trevligt folk.
En morgon åkte vi båt på Kazingakanalen som går mellan Lake Edward och Lake George. Väldigt stämningsfullt att se djuren gå ned till vattnet och göra sina morgonbestyr.
Hoppas att ni får en lika fantastisk resa som vi hade