Påbörja uppsutten hoppning

Ireland

Trådstartare
Min häst blir 5 nu i vår och är mycket löshoppad. Upp till 130. Tänkte nu börja hoppa lite uppsuttet. Hur börjar ni med en sån häst? Hur många språng pen gång, hur högt, vilka sorts hinder, serier?, studs?

Sv: Påbörja uppsutten hoppning

När man hoppar första gången är det kanske klokt att löshoppa och sedan hoppa upp och fortsätta löshoppningen men med ryttare på ryggen, självklart mkt lågt.

När jag köpte min unghäst var hon lite hoppad tidigare men jag tog det lite basic och hoppade väldigt lågt men ofta. Så när hästen är hoppad några gånger kanske man kan bygga upp banor med småhinder och hoppa lite på, mest för att bygga upp styrkan och rutinen. Såsmåningom kan man börja hoppa studs, det är ju nyttigt, men jag tror du ska vänta några månader med det.

DEt är vad jag tror iaf:)

5 år? Min 5-åring ska kvalas till Scandinavian open i år....
Likväl... oavsett hur lång man kommit tycker jag man ska börja med cavaletti-övningar, så småningom när hästen vet vart den har hovarna kan man länga ut avståndet till sista bommen och så smått börja höja upp den. Ett kryss är bra för att hästen ska hitta centrum på bommarna. På det viset kan man hålla på ganska länge tills man kommer upp i 70-80 cm iallafall. Sen, när hästen klarar att hålla balansen i trav kan man börja rida på lite fristående 50-70cm's hinder i galopp. Se till att den känner sig modig och bjuder bra innan du ökar svårighetsgraden. Lycka till!!

Ett kryss är INTE bra för unghästar. Hästar kan inte se rakt framför sig och ser då inte hur högt hindret är. Det ser bara på kanterna där det är är högt och då hoppar de mycket högre än de måste. Ett låg räcke är mycket bättre att börja på tills hästen lärt sig vad hoppning är för nånting.

gamila skrev:
5 år? Min 5-åring ska kvalas till Scandinavian open i år....
Likväl... oavsett hur lång man kommit tycker jag man ska börja med cavaletti-övningar, så småningom när hästen vet vart den har hovarna kan man länga ut avståndet till sista bommen och så smått börja höja upp den. Ett kryss är bra för att hästen ska hitta centrum på bommarna. På det viset kan man hålla på ganska länge tills man kommer upp i 70-80 cm iallafall. Sen, när hästen klarar att hålla balansen i trav kan man börja rida på lite fristående 50-70cm's hinder i galopp. Se till att den känner sig modig och bjuder bra innan du ökar svårighetsgraden. Lycka till!!
Alla har inte ambitioner för att tävla.. Dessutom har hon haft problem och varit skadad i 1 år, så hon är inte mycket utbildad. Kryss vet jag med att det inte är bra.

Tänkte att det nog hade hänt något sådant.... mitt sto blev också försenat pga en skada i unga år... trist.
Om man inte rider i 190 km timmen kan ett kryss hjälpa till att få hästarna att verkligen jobba med sin rygg eftersom de måste se sig för ganska noga, det handlar inte om några stora hinder såklart.... Har inte märkt av några giganto-spång eller snubbel ännu iallafall, men det finns såklart hur många metoder som helst att träna unghästar på... Lycka till hur som helst!

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 412
Senast: Lutten
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
16 261
Senast: Shpongle
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V