Påbörja inridning

F

Fridajgirl

Ja nu ska jag börja rida in min 4 åriga korsning. Han är sutten på och hur snäll som helst i hanteringen.

Ska börja skritta på honom, men hur länge ska man träna åt gången? 5-10 min eller mer? Det ska ju vara korta stunder i början så det borde väl räcka?

Hur har ni gjort? tacksam för alla tips.
Har ridit in ponnyer förr men nu var det ett tag sedan

Sv: Påbörja inridning

Om det skulle vara jag skulle jag nog hålla på så länge som du sagt ca 5 min, med tanke på att din häst inte har muskler till att bära ryttare under längre tid och det blir mkt att tänka på. Du kommer ju antagligen märka själv hur länge din häst orkar om du varit med och ridit in förrut :) Lycka till :)

När jag har ridit och kört in unghästar så har jag inte hållit på längre än max 15 minuter åt gången. De blir trötta i huvudet så himla fort, de där små! Men oftast blir de inte trötta fysiskt, så det är svårt att avbryta ibland eftersom det känns som att det går hur bra som helst att fortsätta...

Hörde nån säga en gång att på 5 minuter hinner de sällan ställa till med problem, men håller man på längre så kanske de börjar krångla och då kan det ta 1 timme innan man rätt ut problemet. Och då är de ju redan helt slut mentalt och orkar ändå inte ta till sig något nytt. Så hellre korta stunder än för långa!

Tack för svaren!
Jag har ju ridit in förr och det fungerat bra, men de finns ju alltid tips man kan få :d

Det märks på hästen oftast.
Jag tror jag körde att någon ledde mig i några minuter de första gångerna
och sedan skritta jag själv i ca 5 minuter. Sen ökar man ju succsessivt.

Lycka till! :)

Idag har vi haft sadel på honom.
Han har ju haft det tidigare men det var nån månad sedan.
Jag spännde den lite lite och han brydde sig inte ett dugg.
Ledde honom en runda i skogen och han var kanon lugn, vi mötte mopedister, motorcykel och bilar. Inga som helst problem.

Han har haft den förra ägaren i sadel också men det var ett tag sedan det med, så man vill ju vara försiktig så han inte blir rädd eller så.

Men det ska nog inte vara några problem för jag har hängt på honom lite idag med och det går jätte bra. Inte några tecken på obehag.

Återkommer med hur det går.

:)

Hej hej,

Idag har jag haft veterinären hos mig, hon skulle göra hästpass på honom men hon får komma tillbaka om 4 veckor när han ska ha sin 2:a vacc spruta.
Han råkade bryta av 2 nålar med chip i så hon sa att hon skulle ta en annan grej som var som en slags pistol för att lättare chipmärka honom.

Idag longerade jag honom och det går bra, men vill ju hela tiden dra sig in mot mitten till mig.
Blir att träna longering nu framöver :D

19339646.jpg

Detta är sötnosen jag har nu :)

Han gick igenom besiktingen och nu ska jag snart sitta på honom :)

Otroligt söt måste man säga :) Kul att höra det går så bra hoppas det fortsätter i den riktiningen :)

Tack :)

Det går frammåt, hade honom i ridhuset i förrgår så att han fick springa fritt och busa av sig ;) han tyckte inte alls att det var läskigt. Utan efter en stund så lugnade han sig och sen gick han till mig och ville busa.
Jag har börjat att få honom ifrån mig när jag har en longerlina på honom.
Han är ju som en hund annars, så man är ju glad för varje litet framsteg.
Fick honom att springa 3-4 varv ordentligt i longerlinan och då blev jag jätte stolt!:D

Har varit ute och gått med honom idag med Sadeln och tränset på
Gick kanon bra, även att det blåste och regnade ute!
Tränade stopp och framåt, och det fungerar kanon!
Längtar tills man kan sitta på honom.
Typiskt att man inte har hela eftermiddagarna lediga bara.
Renoverar ett hus så man har ju inte all den tid man vill ge honom.
Kanske ska man lämna honom en månad på inridning?
Är det någon som har tips på vart man ska lämna honom isf?

19448412.jpg

19561609.jpg

Vilken fin häst du har och kul att det går så bra ! :)

Tack så mycket! :)
Ja han är riktigt lugn, har haft honom lös på ridbanan och han följer mig och stannar när jag stannar, det är typ lite NH träning :) skönt att hästen ser en som en ledare.
Han är dock lite hingstig eftersom han kasterades väldigt sent.
Förra året och han är lite sån att han vill ha koll på stona som går i hagen ;)
Vad har du för häst?

Tack så mycket! :)
Ja han är riktigt lugn, har haft honom lös på ridbanan och han följer mig och stannar när jag stannar, det är typ lite NH träning :) skönt att hästen ser en som en ledare.
Han är dock lite hingstig eftersom han kasterades väldigt sent.
Förra året och han är lite sån att han vill ha koll på stona som går i hagen ;)
Vad har du för häst?

Ja det är verkligen bra:)
Jag har en haflingerhingst på 6 år. ( Han kom för 4 dagarsen ) :love:
Men han ska kastreras så snabbt som möjligt..

Vad skoj!
Hoppas det går bra med den med, men han kan kanske lite mer än min ?
Ja då kommer han vara lite hingstig sen, min kastrerades förra året när han var 3år, han blir ju 4 i sommar.
Han har varit lite hingstig nu när stona som går i hagen bredvid brunstar.
Har haft honom i en egen hage för att de andra som har hästarna där ska kunna plocka ut dem utan problem.
Men han har ju gått igenom in till dem sen har han varit lugn igen. precis som om att han ska ha koll på sin lilla flock :D

Nja, han är bara sutten på och skrittad, men nu är det ca ett halvårsen. Så får ju ta det lite lungt och börja om en del.. (:

Jo de e så sant så, typ som jag då.
Det får ta sin tid, jag har íngen brådska för de är då det lätt blir fel

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 559
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV