På tygeln vid klättring?

B

bonnier

läste i en tråd om muskelbyggnad att hästen inte ska gå i form när den klättras, men jag fattade inte riktigt varför.
är det inte bättre att hästen går någorlunda i form istället för att, som min herre gör, gå som en stjärnkikare. sliter inte det mer på bogar, senor etc. eller är jag helt lost? :confused:

Sv: På tygeln vid klättring?

Någon slags form lär den väl gå i, hästen kan ju knappast förvandlas till en amöba helt hux flux?:angel:

Däremot finns det ju olika former för olika ändamål. Det krävs en viss form för att gå i avspänd fri skritt, en annan för att piaffera, ytterligare en för att ta sig uppför backar på ett muskeluppbyggande sätt och en form som är bra för en unghäst, etc, etc.

Du kan alltså inte rida hästen kraftigt samlad (typ piafform) när ni ska klättra, men den helt avspända skritt-på-lång-tygel-formen är kanske inte heller att föredra. Inte heller den typiska ridskolehäst-som-skiter-i-ryttaren-formen är speciellt lämplig. (Den formen är väl för övrigt inte bra till någonting...;) )

Du ska alltså rida hästen i en form där den använder sin kropp på ett ändamålsenligt sätt. På tygeln, kanske lite lång och låg, i god balans och takt. Då blir det inte skadligt utan uppbyggande, och det är ju det man eftersträvar när man klättrar.

Vad menar du med klättring? Våra klätterbackar är rätt branta och steniga. Då måste hästen få gå på rätt lång tygel för att kunna hålla balansen och kunna se var den ska sätta fötterna. Men om man tex. rider på en skogsväg tycker jag att de ska ridas likadant som de rids hemma på banan, men det är ju inte klättring.

Jag klättrar alltid min häst i rätt så fri form. Den behöver kunna använda halsen för att balancera upp ig med och kunna se efter var den sätter hovarna. Uppåt klättrar vi relativt brant, fast inte stupbrant... för mycket och för lite skämmer allt. neråt försöker jag se till attt hitta flackare vägar, som inte alls är speciellt branta. Att rida upprepade gånger nerför i brant terräng sliter enormt mycket på framben och bogar.

Såg ni på TV (något barnprogram med Malin Bayard) i ett program klätterade hon med hästarna - i relativt fri form - lagom brant uppför och flackt nerför...

Jag klätterar min häst i perioder och gör det då 1 - 2 ggr i veckan. I lagom etapper, man märker ju vad hästen orkar. Man ska INTE överarbeta, så att det sliter mer än det bygger. Klättringen sker fränst i skritt fast jag lägger även in lite travklättring när hästen orkar det, med måtta...

Så gör vi.

mvh
CiaAn

CiaAn skrev:
Såg ni på TV (något barnprogram med Malin Bayard) i ett program klätterade hon med hästarna - i relativt fri form - lagom brant uppför och flackt nerför...

Klättrade hon aldrig ner från dom lagom branta backarna? :angel:

Hästen ska gå med låg lång hals och kliva på bra bakifrån - det är ju helt befängt att tvinga hästen in i en samlad form i branta uppförsbackar. :crazy:

Ned branta backar samlar jag upp mer, kortar stegen, isär om det är halt/ojämnt, man vill ju inte att hästen ska gå omkull..

Jag klättrar på lång tygel upp och ner för branta backar. Tycker det är viktigt, speciellt nerför, att hästen kan sträcka ut halsen och se sig för.

ok, tack för alla svar :D

ville bara vara säker med tanke på attt klättring är ett så passt tungt arbete. man vill ju inte förstöra stackarn.

Jag klättrar också på relativt långa tyglar uppåt. Försöker se till att hästen söker sig framåt neråt bara.

Däremot samlar jag gärna i nerförsbacke. Det kan vara väldigt effektfullt att göra halt i nerförsbacke. Det blir en riktigt samlad och fin halt.

Det känner jag igen. Hade en häst som ville titta ÖVEr krönet i uppförsbackarna.
Jag har iallfall fått lära mig att hästen BÖR gå i samma form som när man "lägger ner " den. Om den går med sänkt rygg torde det göra mer skada än nytta.

Man kan "visa vägen" genom att göra Ledande tygeltag vb. på en ganska lång tygel.

Att det skulle slita på framdelen har jag svårt att förstå.
Den skjuter ju på med bakdelen uppför och håller emot(sitter) nedför.

Man kan klättra i ganska branta backar med en van häst dock inte stupbranta.
Man bör börja med lagom branta för ovana hästar kan börja galoppera om de tycker att det blir jobbigt.

Kolla först så att det inte ligger stora stenar som den kan snubbla på.
Klättring är en ypperlig form att träna upp hästen, också efter en konvalescens.

Centaur skrev:
Hästen ska gå med låg lång hals och kliva på bra bakifrån - det är ju helt befängt att tvinga hästen in i en samlad form i branta uppförsbackar. :crazy:

Ned branta backar samlar jag upp mer, kortar stegen, isär om det är halt/ojämnt, man vill ju inte att hästen ska gå omkull..

bra svar. för övrigt säger jag till övriga som undrar: tänk förnuftigt när ni klättrar hästarna: hur behöver den röra sig för att orka ta sig uppför/nedför en backe? du anpassar vad "form" är, utefter det arbete du ber hästen om!

precis som att hästen INTE ska springa uppför en backe i full kareta med svankrygg, utan få frihet att arbeta med ryggen (ryttaren lättar ur sadeln och balanserar hästen genom att hjälpa till att luta tyngdpunkten framåt/uppåt och med eftergift), precis samma gäller nedåt fast i annat format: hästen skall vara BALANSERAD. HUR du bananserar beror på rörelsen du ber hästen om! Nedförsbacke: givetvis inte hopknycklad eller svankryggig stjärnkikare, utan med ryggaktivitet och lagom stöd av ryttaren inklusive lämpligt stöd av tygeln.

Blir faktiskt rädd när jag inser hur många som har frågor om klättringens former, och ändå praktiserar klättring med sina hästar i tron att de bygger muskler. för att inte tala om alla råd här på forumet till dessa ryttare att de ska rygga hästen uppför backar. snacka om slitage/skade risk, om man då inte ens har grunden för rätt klättrings form/hjälper klart för sig.

Centaur: ursäkta utbrottet - var bara tvungen att utöka din kommentar.

Senast ändrad:

**Lina** skrev:
Klättrade hon aldrig ner från dom lagom branta backarna? :angel:

Jo, fast en annan väg. Hon red liksom upp på en kulle på den branta sidan och tog sig ner runtom, där det inte var så brant.

Här hemma har jag en slänt och då rider jag rakt upp och lite på snedden ner:idea:

mvh
CiaAn

Xanthos skrev:
Jag klättrar också på relativt långa tyglar uppåt. Försöker se till att hästen söker sig framåt neråt bara.

Däremot samlar jag gärna i nerförsbacke. Det kan vara väldigt effektfullt att göra halt i nerförsbacke. Det blir en riktigt samlad och fin halt.

Så gör jag också. :)

Immer

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
680
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 064
Senast: Palermo
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka