På tal om slaggjordar*kolla mina bilder*

Nikki o Fabian

Trådstartare
Funderar på om ni tycker jag har min för långt upp o spänner den för långt fram?

Här kommer några bilder på samma häst o sele vid olika tillfällen och år, första bilden är när han var 4 år gammal o andra från när han är 7 år gammal:
vndermedvagnen.jpg
[/IMG]
fabbevidsjn.jpg
[/IMG]

Sv: På tal om slaggjordar*kolla mina bilder*

Jag tycker du har spänt den för långt fram. Men jag är ingen expert...;)

Ok. Men tycker du den sitter (i ryggstycket alltså) där den går igenom ögglan?

Några fler som har nått att säga?

Tycker den sitter aaaaningen aningen för långt fram....
Men på nedre bilden sitter den liksom inte "rakt" ner, så om du flyttar den några cm längre ner, och sen spänner fast remmen "rakt" nedanför så borde det bli bra....men någon annan har säkert nån annan teori:)
Huruvida den sitter i öglan eller inte ser man ju inte på bilden, men den sitter så pass långt fram att den skulle kunna vara i öglan va?

På den sissta bilden sitter den ganska bra över rumpan, möjligen att den ska bak en aning. Men du har spänt fast gjorden på tok för långt upp på skacklarna.
Som Zandrah säger, spänn gjorden rakt ner.
Tyvärr så funkar det oftast inte att trä in slaggjorden i ögglan, man måste nästan knyta med något annat.

Tycker du har en mkt fin häst:love:

svårt att se på bilderna men..

som jag har fått lärt mig ska slaggjorden sitta ungefär en handsbredd från svansroten (alltså behöver man ofta ett extra snöre i öglan på ryggstycket) och ska luta snett bakåt. Det ska inte gå ifrån rumpan och rakt ner på sidan utan liiiite snett bakåt.

Hoppas du förstår mitt flummande :angel: :angel:

Edit: Raderad raderad!

Senast ändrad av en moderator:

kl
Provar igen nu med rätt inloggning.. ;)
*tips*
Använd sökfunktionen det finns massor av tråder i detta ämne.

På den sissta bilden sitter den ganska bra över rumpan, möjligen att den ska bak en aning. Men du har spänt fast gjorden på tok för långt upp på skacklarna.
Som Zandrah säger, spänn gjorden rakt ner.
Tyvärr så funkar det oftast inte att trä in slaggjorden i ögglan, man måste nästan knyta med något annat.

Tycker du har en mkt fin häst:love:

Ja visst e han fin:love:

Jo den sitter i ögglan som är på ryggstycket, men då ska jag alltså bara spänna annorlunda, dvs rakt ner?

Jag skulle ha satt den ca 5 cm längre bak .Remmarna ska gå rakt ner .
Så som den sitter nu hjälper den inte.

PS det gör :devil: -ont att ligga i gipsvagga..Och det på grund av en felspänd slaggjord, DS

Nej, den ska inte sitta i öglan. Det blir ju för långt fram.
Den ska sitta strax nedanför öglan.
Som oxå kan läsa i den andra tråden om slaggjord.;)

Har du inte en rem eller något som sitter mitt på slaggjorden?? Om du inte har det så kan man lätt nita dit något.
Vi har på våran ena nitat fast en läder rem med ett vanligt spänne från ett bensnöre. Det kan man sen fästa i ryggstyckets spänne. Har man sen en läder rem med hål i så kan man reglera slaggjorden lätt från olika hästar.

Så dra bak slaggjorden en aning, sen ser du till att remmarna går rakt ner på skacklarna och inte framåt.
När gjorden sitter för högt upp så kan de liksom komma under den å får upp rumpan iaf. Likaså om du inte drar åt slaggjorden ordentligt.

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
338
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
9 676
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
941
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka