På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

Silverkedjan skrev:
Jag tycker det är extremt smickrande att jag, och en enda pausuppvisning jag har gjort bland hundratals, skulle ha en sådan total påverkan på allt avelsfolk och hela domarkåren att de för alltid skulle döma ut alla hästar som råkade ha samma färg. :D

Jag upplever också att det är lite strängare ögon på hästar med vacker färg på bedömningarna, och har varit ända sedan 80-talet. Men det är kanske rätt, eftersom man vet att de kommer att användas mer - och kanske mer urskillningslöst - i aveln än dito fux/svart. Och då vill man inte göra en bedömning man inte kan stå för. Det är ingen medveten men väl en mänsklig "strategi".

Tycker du det är smickrande att ha gjort en så dålig visning och visat upp en häst i så dåligt skick så ryktet inte lagt sig efter 8 år???!!! :confused: Öh??? :confused: Jag skulle skämmas över något sådant!

Jo jag håller med om att jag förstår det också att man helt enkelt vill vara strängare därför att man vet hingsten får så stor genomslagskraft.

Anette

mandalaki skrev:
Av en proffsdomare ska man kunna kräva att h*n sätter sig över "mänskliga strategier" så långt det bara går. Faktiskt. Även en häst med färg som sticker i ögonen på vissa måste kunna bedömas för allt utom färgen - eftersom nu färgen inte ska räknas.

(Fast egentligen tycker jag att det är synd. Färgrikedomen är starkt karakteristisk för islandshästrasen, alltså borde denna färgrikedom bevaras och då är det synd att ovanligare färger inte kan viktas på något vis i bedömningen. Snart har vi bara bruna sprattelgubbar med svanhals :( )

Jag håller med dig helt och hållet fast jag tycker att alla hästar skall bedömas lika oavsett färg. Däremot tycker jag att det inte finns någon anledning att stoppa en medelgod häst från att gå i avel när den är frisk, sund, utan exteriöra defekter, har bra lynne och minst bra grundgångarter och tölt. Det är bara bra om vi breddar aveln och får olika typer av hästar. Sedan får man ju acceptera de val avlarna gör av hingst, vare sig det är en hög bedömning, färg eller lynne som är avgörande. Tycker inte det ena är mer oseriöst än det andra!

Anette

Senast ändrad av en moderator:

em76 skrev:
Igår var vi och hälsade på Askjas avkomma som är e Askur från Håkansgården. Han är 5 år och mycket cool. Inridningen har varit problemfri och han rör sig stort och luftigt. Sedan är han kanske inte världens vackraste, huvudet är stort och han är lite kantig men han har rätt ridhästexteriör.

Låter som en helt ok häst! Blev en konstig tråd som handlade om aelsmatadorer från början men spårade ur när plötsligt de 2 Askur till synes blandades ihop. Men det är nog bra vi vädrar det här. Jag har också fått något att fundera på när det gäller Tims Askur. Kanke han inte är så dålig som det intryck jag fått. Men som sagt det är inte mitt fel om jag fått det intrycket för det var så jag fick se honom. Men den långa ryggen och korta korset, det förändras ju inte med hullet och det är min främsta invändning beroende på att jag vill ha kort rygg och stort, runt och kraftigt kors med mycket rumpa! Förvisso så kan ett dåligt skick ha förstärkt intrycket av en sämre rygglinje.

Anette

Du blandar väl inte ihop Askurarna nu? ;)

Det är Askur från Håkangården som är far till Askjas son Atlas.

mandalaki skrev:
Annars kan de läggas ner och göras om till en ryggdunkarklubb för inbördes beundras där en liten inskränkt klick premierar varandras hästar. För det väl inte så det redan är?
Jag är rädd för att det redan är så.
Vissa bestämmer att det är deras smak som skall råda.
Och vill någon ha något annat, så skall de bara bort.

Det senaste var ju Göran Häggbergs officiella uttalande om att Silvergenen åtföljs av en ögon-defekt.
Vilket stämmer på Rocky Mountain eller vad rasen heter, där Silvergenen ligger nära en sådan defekt.
Men inte existerar på Islandshäst.

Det är mycket "Ful-Styrning" med elaka rykten och baktaleri.
Och så har vi nu Lockwall, som kommer från Intrigernas Högborg, halvblodsaveln.

mandalaki skrev:
Då menar du alltså att avelsdomarna saknar normalbegåvning. Det är väl INGEN som tror att två silversvarta hästar har nåt annat gemensamt än just färgen?
Jo, det är det många som tror.

De egenskaper som brukar tilldelas Silverhästar är:
Dåligt lynne.
Blindhet.
Kassa gångarter.

Klubben för inbördes beundran styr med järnhand den Svenska Islandshästaveln.

Hon är inte det minsta knäpp, så det så.
Bara oändligt vacker.

sambaengi skrev:
Underförstått är man oseriös om man avlar familjehästar och silversvarta hästar. Men man är väldigt seriös om hästen har extremt höga lyft som kanske inte ens är nyttigt ur hållbarhetssynpunkt.
Jag är oseriös och det står jag för.

Jag avlar som ett färgexperiment på eksemfria, friska hästar utan spatt.
Och de kommer garanterat att tölta och vara snälla.
Men de "duger" inte i den "seriösa" bensprattel-aveln.

En skall dottern ha som hopp och dressyrponny och en skall jag ha att tölta på.
Alla skall sedan bli körponnys med fin färg.
De kommer att registreras som Islandshästar.

em76 skrev:
Vi valde inte Askur till Svala p g a hans färg utan p g a hans goda egenskaper
Samma orsak som till att jag ville köpa fölet redan som spermie.
Hon står här ute och lyser nu.
Hon har exceptionella rörelser och skall bli min nya tävlingshäst.
Med en sådan häst kommer jag att vilja tävla igen.

Vänta bara, silver-Askurs avkommer är på uppgång. :D :banana:
Mig veteligen så har han bara gett fina avkommor med rätt ston. Tyvärr så försvinner många fina avkommor på grund av ägare utan tävlingsambitioner.
Så silverfärgad eller ej, avkommorna blir fina med rätt ston :smirk:

Orkar inte skriva om annat men ditt inlägg måste jag bara kommentera med att vårat förbund är en klubb för inbördes beundran.De styr okunniga människor som såklart tror att förbundet har rätt å försöker även styra mer kunniga(som garanterat är kunnigare än de flesta namn i toppen av ryggdunkarklubben) tex genom att sprida ut falska teorier.

Tex att ingen häst med mer BLUP under 100 är lämplig att avla på.Jag tycker sånt är rent j-a skit.Det finns massor med bedömda hästar som inte har den summan men bevisat att de är bra avels material.

Vårat förbunds okunnighet kommer att leda till att hela bunten med islandshästar i vårat land kommer vara inavlade inom en snar framtid.Detta för att de bara uppmuntrar avel med BLUP.Jag tycker det är förskräckligt att så okunniga människor kan styra ett helt islandshäst sverige mot katastrof.

Senast ändrad av en moderator:

Hoppas att du Tim inte tar åt dig av skitsnacket, utan istället fortsätter med din fantastiska avel :bow: :bow: :bow:
Jag menar, vad mer kan man begära, vackra hästar med mycket färg och utstrålning, fantastiskt lynne och kanongångarter, som passar till skogsmullar eller tävlingsryttare.
Keep up the good work!!!! ;)

em76 skrev:
Du blandar väl inte ihop Askurarna nu? ;)

Det är Askur från Håkangården som är far till Askjas son Atlas.

Du skrev inte vilken av dem så det var inte lätt att veta men omdömet är detsamma ändå.

Anette

Loppa skrev:
Hoppas att du Tim inte tar åt dig av skitsnacket, utan istället fortsätter med din fantastiska avel :bow: :bow: :bow:
Jag menar, vad mer kan man begära, vackra hästar med mycket färg och utstrålning, fantastiskt lynne och kanongångarter, som passar till skogsmullar eller tävlingsryttare.
Keep up the good work!!!! ;)

Därför är det bra att sådant här vädras. Nu fick Tim tala om att Askur inte var i bra skick härnere. Men jag tycker fortfarande att det är ett galet beslut att visa en hingst i det skicket. Det har ju straffat sig rejält också!

Anette

Inte_Ung skrev:
Jag är oseriös och det står jag för.

Jag avlar som ett färgexperiment på eksemfria, friska hästar utan spatt.
Och de kommer garanterat att tölta och vara snälla.
Men de "duger" inte i den "seriösa" bensprattel-aveln.

En skall dottern ha som hopp och dressyrponny och en skall jag ha att tölta på.
Alla skall sedan bli körponnys med fin färg.
De kommer att registreras som Islandshästar.

Ja vi har mycket gemensamt. Jag är också "oseriös" eftersom jag blev pissed off och använde hingsten fast han inte gick in. Glad är jag för det för dels dog han 7 månader sedare av sviterna av den ekollonförgiftning han redan genomgått 3 månader innan visningen (Gamla mögliga ekollon är livsfarliga de också!), dels fick jag en suverän hingst efter honom som ger suveräna avkommor.

Vi får stå på oss och Tim gjorde en felbedömning för 8 år sedan, men det får vi förlåta henne för, bara hon aldrig visar en häst så igen, i alla fall inte silversvart för då kommer jag att idiotförklara henne! Men vi gör alla våra misstag. Det värsta är inte misstaget utan de människor som sedan använder detta som argument för att döma ut en färg! Det om nåt är ju inte riktigt klokt!

Anette

Inte_Ung skrev:
Jag är rädd för att det redan är så.
Vissa bestämmer att det är deras smak som skall råda.
Och vill någon ha något annat, så skall de bara bort.

Det senaste var ju Göran Häggbergs officiella uttalande om att Silvergenen åtföljs av en ögon-defekt.
Vilket stämmer på Rocky Mountain eller vad rasen heter, där Silvergenen ligger nära en sådan defekt.
Men inte existerar på Islandshäst.

Det är mycket "Ful-Styrning" med elaka rykten och baktaleri.
Och så har vi nu Lockwall, som kommer från Intrigernas Högborg, halvblodsaveln.

Suck! Jag kan inte annat än hålla med! Är detta verkligen vuxna människor? Man sitter bara och gapar av förvåning och skakar på huvudet. Hur vore det med en islandshästförening för verkligt vuxentänkande och vuxenagerande, oavsett ålder!

Anette

Silverkedjan skrev:
Ja, det var så mycket skitsnack just i Skåne så vi var tvungna att dra ner på en stor tävling och vinna töltklassen, då tystnade det lite :D

Jag har alltid haft principen att visa och låta andra prova oavsett dagsform. 1997 var Askur nyimporterad och i uselt skick, det går inte så snabbt att häva att en häst ser ut som ett spjälstaket när munnen är trasig :cry: Två år senare var han dock i landslaget ;)

Och nu ser han ut som en ardenner över ryggen :angel: och har ingen kondis alls. Nån som vill provrida ?

Jag vill verkligen :) ! Har hört så mycket positivt, förra veckan när vi diskuterade hingst till mitt sto och nämnde din Askur lyste människan till och sade " det är en FANTASTISK häst som töltar underbart!"

Smaken är ju som sagt som baken och tur är väl det :)

Jag har valt att alltid visa mina hingstar och alltid låta folk provrida dem oavsett skick. Undrar man något finns ju oftast en förklaring. Jag tror också de flesta avlare är smartare än att döma en hästs gener efter ett enstaka tillfälle där individen varit dåligt utfodrad, särskilt om den är nyimporterad.

Eller som nu, när Askur är helt oriden för att jag haft grym foglossning så han bara skrotat i hagen sista året och inte ridits ALLS. Självklart får Balderum provrida i alla fall, jag tror nog de flesta stoägare kan förstå omständigheterna och bedöma utifrån dem.

Likaså gillar inte alla "klumpiga" tävlingsfyrgångare som stampar med frambenen utan vill ha mer flyt typ 5-gångare med naturtölt eller mycket pass.

Det är ju BRA eftersom båda typerna behövs i aveln för att vi ska behålla bredden och den för de flesta optimala produkten som görs "mittemellan".

Hittade f.ö. en bild från Margaretehof:

askurmhof.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar