S
sambaengi
Sv: På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...
Tycker du det är smickrande att ha gjort en så dålig visning och visat upp en häst i så dåligt skick så ryktet inte lagt sig efter 8 år???!!! Öh??? Jag skulle skämmas över något sådant!
Jo jag håller med om att jag förstår det också att man helt enkelt vill vara strängare därför att man vet hingsten får så stor genomslagskraft.
Anette
Silverkedjan skrev:Jag tycker det är extremt smickrande att jag, och en enda pausuppvisning jag har gjort bland hundratals, skulle ha en sådan total påverkan på allt avelsfolk och hela domarkåren att de för alltid skulle döma ut alla hästar som råkade ha samma färg.
Jag upplever också att det är lite strängare ögon på hästar med vacker färg på bedömningarna, och har varit ända sedan 80-talet. Men det är kanske rätt, eftersom man vet att de kommer att användas mer - och kanske mer urskillningslöst - i aveln än dito fux/svart. Och då vill man inte göra en bedömning man inte kan stå för. Det är ingen medveten men väl en mänsklig "strategi".
Tycker du det är smickrande att ha gjort en så dålig visning och visat upp en häst i så dåligt skick så ryktet inte lagt sig efter 8 år???!!! Öh??? Jag skulle skämmas över något sådant!
Jo jag håller med om att jag förstår det också att man helt enkelt vill vara strängare därför att man vet hingsten får så stor genomslagskraft.
Anette