S
sambaengi
Sv: På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...
Jag är nog lite som din häst. Ju räddare hästen är ju lugnare blir jag. Jag vet ju att den hästen inte gör något mot mig och att det är helt mitt beteende som avgör hur situationen utvecklar sig. Om jag tar det lugnt, läser hästens reaktioner och håller mig vänlig och lugn så lyckas man tämja de flesta skygga hästar och få deras förtroende.
Anette
Båbbe skrev:Förmodligen är du betydligt tryggare än jag. En nervös ryttare (jag) vill ha en häst man kan luta sig mot - dvs en ranghög häst som man inte behöver bekymra sig om nerver med. Man bara sätter den på plats och så är det så bra efter det! för mig passar kombinationen Atli-Svalur väldigt bra!
Hehe du får väl be Johan låta mig rida Askur + ett par avkommor så kan jag ge dig ett ofärgat svar efter det ... Tror ändå att Oddur från Mörtö är ett bra alternativ för dig och för alla andra som söker en häst med extremt bra lynne och ändå bra gångarter!
OBS! Detta säger jag inte för att jag finns på samma gård som hästarnas tränare och rider för tränaren ifråga. Det finns hingstar som denne tränare rider som jag aldrig skulle rekommendera någon överhuvudtaget...
Jag är nog lite som din häst. Ju räddare hästen är ju lugnare blir jag. Jag vet ju att den hästen inte gör något mot mig och att det är helt mitt beteende som avgör hur situationen utvecklar sig. Om jag tar det lugnt, läser hästens reaktioner och håller mig vänlig och lugn så lyckas man tämja de flesta skygga hästar och få deras förtroende.
Anette