På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

Båbbe skrev:
Förmodligen är du betydligt tryggare än jag. En nervös ryttare (jag) vill ha en häst man kan luta sig mot - dvs en ranghög häst som man inte behöver bekymra sig om nerver med. Man bara sätter den på plats och så är det så bra efter det! för mig passar kombinationen Atli-Svalur väldigt bra! ;)

Hehe du får väl be Johan låta mig rida Askur + ett par avkommor så kan jag ge dig ett ofärgat svar efter det ... :D Tror ändå att Oddur från Mörtö är ett bra alternativ för dig och för alla andra som söker en häst med extremt bra lynne och ändå bra gångarter!

OBS! Detta säger jag inte för att jag finns på samma gård som hästarnas tränare och rider för tränaren ifråga. Det finns hingstar som denne tränare rider som jag aldrig skulle rekommendera någon överhuvudtaget...

Jag är nog lite som din häst. Ju räddare hästen är ju lugnare blir jag. Jag vet ju att den hästen inte gör något mot mig och att det är helt mitt beteende som avgör hur situationen utvecklar sig. Om jag tar det lugnt, läser hästens reaktioner och håller mig vänlig och lugn så lyckas man tämja de flesta skygga hästar och få deras förtroende.

Anette

Om det är sant som du skriver, så ger jag inte mycket för dessa avlare och övrigt islandshästfolk i Sverige :mad: Visst, det är inte speciellt smart att visa en häst, som för tillfället inte gör sig själv rättvisa. Men att vara så ..(hittar inget bra ord :o ) dum så man inte kan omvärdera sina åsikter efter hand, om dom visar sig felaktiga.. Jaadu :( då blir jag ledsen.
Sure, jag är ingen exteriörexpert, men jag har sett Askur live, hämtad direkt från stohagen, inte i tävlingskondition. Riden av Tim på stallplanen och den uppvisnningen sitter kvar på min näthinna än idag. Askur rörde sig definitivt inte klumpigt! Han var faktiskt väldigt vacker och såg nästan ut att lekande lätt sväva fram.
Den dagen jag kan rida min häst på det viset är jag den lyckligaste människan på jorden. :love:

sambaengi skrev:
Vad gäller Náttfari verkar du i stort sett vara den enda med denna statistik på eksemavkommor. Jag har frågat många erfarna avlare som jag litar på om detta och de är ganska frågande.
Jag har samma erfarenhet vad gäller Náttfaris avkommor.
Och undvek p.g.a. detta att importera någon Nattfariavkomma.
Men om man däremot har en importerad Nattfariavkomma som inte har fått eksem, så bör man använda den i aveln så mycket som man orkar.

Om en hingst ger mycket eksem till sin avel, så måste man vara beredd att ta dess avkommor ur aveln om de får eksem.
Men om hingsten har fantastiska kvaliteter, som t.ex. Nattfari, så är det värt att importera avkommor och sedan sortera ut de som får eksem för att behålla eksemfria i aveln.

En liten kuriosa, jag har klappat Náttfari.
Jag har en bild på när en av hans delägare kommer ridande i full tölt barbacka genom Selfoss stallområde.
Náttfari visade då ett oerhört lätthanterat lynne.

Båbbe skrev:
Tillägg: Askur har ju också den stora fördelen av att vara en av få 1:a klass hingstar i Sverige som INTE är släkt med Hrafn fra Holtsmula på nära håll! Dvs användandet av honom i aveln minskar inaveln i Sverige totalt sett! ;)
Och har GUL-genen!
Jag är sugen på att köpa en Isabell son till honom.
Till avel.

Men vet du vad... Så det är Tims fel om andras silverhingstar än hennes egen är för dåliga?

Jag hoppas innerligt att din bild av vad som spelar roll på en avelsbedömning är helt uppåt väggarna. Annars kan de läggas ner och göras om till en ryggdunkarklubb för inbördes beundras där en liten inskränkt klick premierar varandras hästar. För det väl inte så det redan är?

Kosmoskatten skrev:
Om det är sant som du skriver, så ger jag inte mycket för dessa avlare och övrigt islandshästfolk i Sverige :mad: Visst, det är inte speciellt smart att visa en häst, som för tillfället inte gör sig själv rättvisa. Men att vara så ..(hittar inget bra ord :o ) dum så man inte kan omvärdera sina åsikter efter hand, om dom visar sig felaktiga.. Jaadu :( då blir jag ledsen.
Sure, jag är ingen exteriörexpert, men jag har sett Askur live, hämtad direkt från stohagen, inte i tävlingskondition. Riden av Tim på stallplanen och den uppvisnningen sitter kvar på min näthinna än idag. Askur rörde sig definitivt inte klumpigt! Han var faktiskt väldigt vacker och såg nästan ut att lekande lätt sväva fram.
Den dagen jag kan rida min häst på det viset är jag den lyckligaste människan på jorden. :love:

Eftersom flera av dem inte sett Askur sedan så har de inte haft någon anledning att omvärdera det! Så jag tycker inte man kan klanka dem!

Anette

mandalaki skrev:
Men vet du vad... Så det är Tims fel om andras silverhingstar än hennes egen är för dåliga?

Jag hoppas innerligt att din bild av vad som spelar roll på en avelsbedömning är helt uppåt väggarna. Annars kan de läggas ner och göras om till en ryggdunkarklubb för inbördes beundras där en liten inskränkt klick premierar varandras hästar. För det väl inte så det redan är?

Tyvärr måste jag göra dig besviken, Mandalaki, för det är den uppfattning jag fått och jag tror Tim håller med. Inte minst på senaste avelsmötet framstod detta med stor tydlighet. Här tror jag inte ung håller med.

Nej det är inte Tims fel om andra inte håller måttet men däremot att inställningen till silversvarta hästar är en katastrof. Även Thrymur har fått för detta, trots att han har förstaklassavkommor både på Island och i Tyskland.

Nog bra jag tog upp det här. Det kanske kan göra att folk förstår varför det snackas skit om både Askur och silversvarta hästar i gemen och göra att man istället väljer att se med egna ögon. Jag har inte själv kunnat gör en omvärdering eftersom detta var enda gången jag sett hästen och intrycket var så katastrofalt så jag har inte haft en tanke på att ens titta åt honom. Så har många reagerat. Det är ju inte precis så att man blir intresserad av att kolla in en hingst igen om den gett ett sådant dåligt intryck. Hade han funnits här nere och visats upp så mycket så man inte kunde missat det, ja då hade det varit en annan sak. Men man åker inte land och rike runt och tittar på hingstar som man uppfattar som rena skräpet, för att se om de ändå kan vara något! Det finns för många bra hingstar för det. Detta endast skrivet för att ni skall förstå varför det dåliga ryktet har bestått!

Anette

Då menar du alltså att avelsdomarna saknar normalbegåvning. Det är väl INGEN som tror att två silversvarta hästar har nåt annat gemensamt än just färgen?

mandalaki skrev:
Då menar du alltså att avelsdomarna saknar normalbegåvning. Det är väl INGEN som tror att två silversvarta hästar har nåt annat gemensamt än just färgen?

Tyvärr Mandaliki! Helt allvarligt har kända avlare sagt att silversvarta hästar är sämre därför att man sparat på även sämre individer trots färg. De har påstått att de är knäppa, där känsliga hästar efter Silfurmáni bär stor del av skulden, och att de ser dåligt, baserat på att en silversvart mountain hingst hade en sådan defekt och har använts flitigt i aveln, pga färgen enligt många, och naturligtvis inte bara nedärvt sin färg utan också sin syndefekt, som inte hänger ihop med silvergenen. Du anar inte vad man fått höra. Det blir debatt så fort man kommer med en silversvart häst och det är jobbigt! Kommer man med en vanligt svart då kan folk se alla hästens goda kvalitéer men kommer man med en silversvart, då letas det fel! Suck!

Anette

Kosmoskatten skrev:

Om vi istället alla hade sett honom såsom du beskriver honom, är jag övertygad om att inställningen till både Askur, Tim och silversvarta hästar, hade varit en helt annan! Som det nu är så är ordet silversvart rena skällsordet i många kretsar! Och det är dötrist. Man måste försvara att man rider en silversvart häst!!! Det bästa försvar man kan ha för att bli någorlunda accepterad, är att tala om att man absolut inte skulle betäcka med Askur frá Hófstadasaeli för så färgfixerad är man inte! Det borde säga allt om inställningen. Det är faktiskt pinsamt att komma med en silverfärgad häst. Man känner allas blickar, avund och jämförelse med Askur! Förstår ni nu hur det ligger till nu?

Kan bara beklaga att han inte visades som du beskriver honom! Och jag tror att kunde Tim göra den visningen ogjord, så hade hon gjort det! Jag lovar att jag kan omvärdera en inställningen om jag ser att den varit fel, men jag har endast sett honom den gången och det är den bild jag lever med tills jag sett en annan! Och så är det för väldigt många här nere. Det hade varit så vilken färg hästen än haft men det hade inte blivit rabalder om färgen... Kombinationen dålig visning, iögonfallande färg, mycket använd och avundsjuka har skapat den här situtionen.

Frågan är, hur reparerar vi den???!!! Jag är urless på att behöva försvara mina hästar! Ocjh det är tom jobbigt när folk nerömmer deras vackra färg. Man känner sig nästan oseriös när folk fastnar för färgen, pga av denna snedvridna deabatt. Och jag tror många håller med mig! Frostis uppfödare tex.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Inte_Ung skrev:
Sedan så har Askur frá Hofstadaseli råkat ut för samma sak som Atli frá Sydra-Sködugili.
De har så bra lynne att man har betäck en hög knäppa ston med dem, och därmed har de också en hög knäppa avkommor.

precis :devil: ;)

sambaengi skrev:
Tyvärr Mandaliki! Helt allvarligt har kända avlare sagt att silversvarta hästar är sämre därför att man sparat på även sämre individer trots färg.

Ja, det har de säkert sagt. Men det innebär ju inte att de har rätt.

mandalaki skrev:
Ja, det har de säkert sagt. Men det innebär ju inte att de har rätt.

Nej, absolut inte!

Du har kanske märkt att även här på forumet förekommer hätska påhopp. För inte så längesedan kom pga att jag ville avla på hästar med gott lynne även om de inte har toppengångarter, ett svar som så ordagrant jag kan minnas lät:

Du är säkert en sådan som avlar på hästar pga fin färg också. Möjligen nämndes och silversvart.

Underförstått är man oseriös om man avlar familjehästar och silversvarta hästar. Men man är väldigt seriös om hästen har extremt höga lyft som kanske inte ens är nyttigt ur hållbarhetssynpunkt. Och man kan avla på sådana hästar även om de har ett svårhanterat lynne. De är väl lika oseriöst som att avla på en färghingst med dito lynne! I alla fall i min värld!

Anette

Passar Emil alla ston? Fantastiskt.

Det håller jag inte med om.

sambaengi skrev:
Nej, absolut inte!

Du har kanske märkt att även här på forumet förekommer hätska påhopp. För inte så längesedan kom pga att jag ville avla på hästar med gott lynne även om de inte har toppengångarter, ett svar som så ordagrant jag kan minnas lät:

Du är säkert en sådan som avlar på hästar pga fin färg också. Möjligen nämndes och silversvart.

Spelar roll. Man kan inte ta åt sig av vad alla människor säger. Inte ens om de är "toppavlare" ;)

Jag tycker det är extremt smickrande att jag, och en enda pausuppvisning jag har gjort bland hundratals, skulle ha en sådan total påverkan på allt avelsfolk och hela domarkåren att de för alltid skulle döma ut alla hästar som råkade ha samma färg. :D

Jag upplever också att det är lite strängare ögon på hästar med vacker färg på bedömningarna, och har varit ända sedan 80-talet. Men det är kanske rätt, eftersom man vet att de kommer att användas mer - och kanske mer urskillningslöst - i aveln än dito fux/svart. Och då vill man inte göra en bedömning man inte kan stå för. Det är ingen medveten men väl en mänsklig "strategi".

Jag vet inte hur Askur såg ut på Margretehof, men jag vet hur Thrýmur såg ut på Häringe april 2000 och hur han såg ut sommaren 2000 och efter att ha sett det är jag inte intresserad av att använda honom. Så jag är kanske också för snabb att döma.

Vi valde inte Askur till Svala p g a hans färg utan p g a hans goda egenskaper och att Tim ville lägga ner tid på Svala.

mandalaki skrev:
Spelar roll. Man kan inte ta åt sig av vad alla människor säger. Inte ens om de är "toppavlare" ;)

Man blir bara så trött och irriterad över att det ena är mer seriöst än det andra. Och nej, alla människor har samma värde så jag anser minåsikt vara lika mycket värd och har ingen större respekt för toppavlare!

Anette

Igår var vi och hälsade på Askjas avkomma som är e Askur från Håkansgården. Han är 5 år och mycket cool. Inridningen har varit problemfri och han rör sig stort och luftigt. Sedan är han kanske inte världens vackraste, huvudet är stort och han är lite kantig men han har rätt ridhästexteriör.

Av en proffsdomare ska man kunna kräva att h*n sätter sig över "mänskliga strategier" så långt det bara går. Faktiskt. Även en häst med färg som sticker i ögonen på vissa måste kunna bedömas för allt utom färgen - eftersom nu färgen inte ska räknas.

(Fast egentligen tycker jag att det är synd. Färgrikedomen är starkt karakteristisk för islandshästrasen, alltså borde denna färgrikedom bevaras och då är det synd att ovanligare färger inte kan viktas på något vis i bedömningen. Snart har vi bara bruna sprattelgubbar med svanhals :( )

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka