På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: På tal om hingstar - "avelsmatadorerna" då ...

ang skrev:
Det jag snubblade över när jag var ut och surfade innan originalinlägget var den danska sidan som varit på tapeten här förut: http://www.ishest.dk/avlsside/artikel/artikel.htm

Tycker mig känna igen vissa ordalydelser och tidpunkten stämmer också verkar det som.

:bow: :bow: :bow: Tack snälla för den här länken! Hade tappat bort adressen efter virusbesöket för drygt ett år sedan!

Anette

sambaengi skrev:
Jag måste hålla med. Thrymur har INTE eksem TROTS en minst sagt eksembefrämjande behandling hos en tränare och avlare. Hästen var så mager så han såg ut som ett skelett, hade delvis tappat päls och liggsår när han kom därifrån! Dessutom var han förvirrad av undernäringen! Trots den minst sagt omilda behandling har han inte fått eksem, efter många år mitt i värsta knottriket Småland! Nu är Náttfari farfar till Thrymur, men vi har ju Hlekkur frá Hófi som är son till Náttfari och bor i Norge samt har varit i Sverige vid två tillfällen och även betäckt i Danmark vill jag minnas. Han är också helt eksemfri med massor av man. En cool kille som när jag såg honom i fjol 17 år gammal inte såg ut att vara mer än högst 6 år. Gemensamt för dem är ett otroligt gott lynne de nedärver starkt, de ger båda bra exteriör och gångarter. Eftersom Tim påpekat deta tidigare om eksemhästar efter Náttfari, har jag verkligen varit uppmärksam och letat, men jag har faktiskt inte hittat en enda! Det finns ju en mamma inblandad också och man kanske skall leta efter den gemensamma nämnaren där.

Orri själv har superlynne men givetvis mycket vilja. Jag har själv haft mer än en med Órriblodet i och har just nu 2 som båda är sonsöner och de är helt super. Det ena av dem har en far om vilken man säger att "han är så snäll så han är nästan dum". Ändå gick nämnda hingst in i klass 1 som 4-åring på Island och utan att visa pass. Som 6-åring blev han Sveriges högst bedömda 6-åring det året, då med pass. Det är Hreggis rödblacka Fannar jag pratar om.

Jag har själv Orri, Náttfari, o Glampi frá Vatnsleysu som några av mina favoriter. Andra är Frami, Segull och Ari från Alvargården. Undviker faktiskt Atli pga att jag och bekanta stött på en del märkliga avkommor. Detsamma gäller Svalur. Svalur har dessutom Freyr frá Flugumyri som far och där har jag verkligen stött märkliga avkommor. Jag gillar inte lynnet på hästarna med Freyr-blodet i sig. Är väldigt förtjust i för egen del, hästar med Kólkuosblod. Det har varit omedvetet men jag har flera med Bylur i. Det är mycket personliga hästar, kloka, mycket vilja, ofta mer enmanstyp och mycket personliga. Inte var mans häst och inte familjehästar precis och vill man avla sådana så bör man undvikadet blodet.

Har hört från flera håll att Askur från Håkansgården ger tuffa hästar med mycket vilja och det låter definitivt inte som familjehästar efter honom precis. Men annars är Askur en imponerande hingst.

Jag tycker dock att det är för mycket "kändisavel" och att vi bör sprida vår avel på många hingstar. Man måste noga tänka sig för vad man vill avla. Vilken kundkrets vill jag ha till fölen. Finns det marknad för det jag vill avla eller är den övermättad? Medelmåttiga tävlingshästar finns det gott om men pålitliga familjehästar är det för få av. Topphästar finns det ganska gott om men där finns alltid avsättning och man får bra betalt, dock kommer det ur sådan avel väldigt mycket medelmåttiga tävlingshästar och den marknaden är ganska mätttad för att inte säga övermättad.

Jag tror vi måste ha lynnet som bas i all avel. Därför är jag väldigt förtjust i det mjuka och samarbetsvilliga Náttfariblodet. Han har ju desutom den högsta ridbedömningen genom tiderna med 10 på pass, vilket jg inte tycker är fel heller. Dessutom så håller jag inte med om att de är passbundna. För mig betyder det stela hästar. Och det stämmer inte på Náttfarihästarna som är mjuka och smidiga och som jag tycker, har lätt för alla gångarter. Det finns ju en anledning till att han pryder de isländska stamtavlorna och kallats, gaedingur vilket man kallar en riktig allroundtopphäst.

En likaledes smidig hingst med mycket trevliga avkommor både lynnesmässigt och gångartsmässigt är Kjarval frá Sáudarkróki. Just nu har jag tyvärr ingen med honom i stammen men jag har mycket positiva erfarenheter av honom. Hans avkommor påminner en hel del om Náttfaris. Kjarval är efter Hervar för övrigt.

Anette
Håller med precis!Sen vet jag ,inte för att anklaga, men jag vet, att Tim försökt smutskasta både Thrymur och Jarl frá Granbakken.Kanske för att dessa hingstar är hennes största konkurrenter till sin egen hingst??Själv skulle jag aldrig använda Askur för han ser för stor och grov ut, och som Anette påpekar ger han svårhanterade avkommer. Jag har träffat både Jarl, Thrymur och Askur avkommer och jag gillade endast Thrymurs och Jarls, för deras trevliga lynnen.Och ägarna var också urtrevliga.Nu har jag ju aldrig träffat Tim, så där kan jag inte uttala mig, men det jag vill säga är att det är tråkigt när man ska smutskasta andras hingstar, för stoägarna väljer ändå den man blir frälst i :love:

Du blandar väl inte ihop Askur från Håkansgården med Tims Askur? Eller skriver du om båda? Tims Askur harjag inte hört ger svårhanterade avkommor, men jag tycker personligen att han har brister i gång och exteriör som inte jag kan acceptera i min avel. Men med rätt sto har han dock givit några fina avkommor och där har Tim i sin egen avel faktiskt matchat honom bra. Askur frá Hófstadasaeli lär ju ha och ge bra lynne enligt ryktet, men jag har inte hanterat någon, bara sett dem, så jag kan inte yttra mig.

Alla mina hästar har en sak gemensamt: en rund och mjuk rygglinje med ett långt och kraftigt kors. Rygglinjen är så viktig för mig att jag inte kan tänka mig att avla på en häst med lång rygg och kort och klent kors. Det är ju i baken motorn sitter. Dessutom vill jag att en häst rör sig lätt, smidigt och ledigt. Bogarna skall vara välutvecklade och fria.

Jag vet det förekommit smutskastning av Jarl och Thrymur men de har fått upprättelse i detta forum då jag faktiskt tog en dust om båda två. Både Jarl och Thrymur ger utmärkta ridhästar med gott lynne, bra rygglinje, resning och gång och ingen av dem har vare sig spatt eller eksem. Thrymur har jag själv 2 fina avkommor efter och en har jag sålt som lovande hingstämne. Jarl har jag inte använt än men skulle inte ha något emot att använda. Jag har ju dock min egen inte godkända gårdshingst och jag vill gärna få fram några bra ston efter honom som jag kan gå vidare med, så just nu struntar jag i att gå över ån efter vatten. Min egen är nämligen naturtöltare med gångarter över medel, kraftigt och korrekt byggd och med mycket gott lynne. Vi är mycket nöjda med hans avkommor. Jag vill ha fram några bra ston efter honom och mina ston verkar matcha honom väldigt bra. Tyvärr (?) kan kan jag inte bedöma honom, men hans grovlek hade dragit ner poängen och dessutom är jag så rädd om honom så jag vill inte ha främmande ston till honom, och dem kan jag säga nej till nu med gott samvete för jag får bara använda honom i min egen avel. Om reglerna ändras enligt EU:s regler kommer jag kanske att ta emot andras ston om jag gillar stona och de är snälla och passar honom. Men man skall ha tid och plats och just nu är jag nöjd med att ha det som det är.

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Innan du ger dig in i denna både farliga och infekterade debatt, så bör du åtminstone hålla ordning på vilka hingstar som är vilka.

Det finns 2 Askur.
En silversvart från Hofstadaseli som tillhör Silverkedjan.
En gulsvart från Håkansgården som delvis tillhör Johan Häggberg.

Har du träffat eller provridit någon av dessa hingstar?
Den silversvarta har den bästa tölt som jag någonsin har ridit.
Och jag har fått prova en del fina hästar i mina dagar.

Jag tycker inte att denna hätska debatt är smaklig.
Att utrycka sin smak om hästar är en sak, men att anklaga någon för att den har en annan smak än vad man själv har.
Det är bra trist.

Sedan så har Askur frá Hofstadaseli råkat ut för samma sak som Atli frá Sydra-Sködugili.
De har så bra lynne att man har betäck en hög knäppa ston med dem, och därmed har de också en hög knäppa avkommor.

Inte_Ung skrev:
Innan du ger dig in i denna både farliga och infekterade debatt, så bör du åtminstone hålla ordning på vilka hingstar som är vilka.

Det finns 2 Askur.
En silversvart från Hofstadaseli som tillhör Silverkedjan.
En gulsvart från Håkansgården som delvis tillhör Johan Häggberg.

Har du träffat eller provridit någon av dessa hingstar?
Den silversvarta har den bästa tölt som jag någonsin har ridit.
Och jag har fått prova en del fina hästar i mina dagar.

Jag tycker inte att denna hätska debatt är smaklig.
Att utrycka sin smak om hästar är en sak, men att anklaga någon för att den har en annan smak än vad man själv har.
Det är bra trist.

Sedan så har Askur frá Hofstadaseli råkat ut för samma sak som Atli frá Sydra-Sködugili.
De har så bra lynne att man har betäck en hög knäppa ston med dem, och därmed har de också en hög knäppa avkommor.

Gud mig bevare om vi gör som på halvblodssidan och använder oridbara, knäppa, rent av elaka ston i avel därför att de inte duger till att rida på! Förklarar det jag stött på och hört efter Atli också. Har själv haft ett Atli-sto och hon var rena rama familjehästen, lätt att rida in, gott och stabilt lynne, född orädd och trygg, lätt för grundgångarter och tölt. Men hon har en underbar mamma också med samma lynne, så det säger mig inte så mycket egentligen.

Jag tänker inte smutskasta någon eller dra igång en debatt men jag har sett Tims Askur en gång riden och det imponerade defintivt inte på mig! Hade inte tänkt nämna honom av den anledningen och han tillhör ju inte avelsmatadorerna heller...

Då rör sig Askur från Håkansgården många ggr bättre och har bättre exteriör och han tillhör ju de stora. Har sett honom också och han är flott men avkommorna lär inte vara så lätta i temperamentet. För mycket vilja har jag hört från flera håll. Passar endast mycket erfarna. Men så har han säkert mest används till dito ston också så då kan det ju inte bli något annat. Det kommer inte ut en tinker om man betäcker fullblod med fullblod, som sagt...

Anette

sambaengi skrev:
Gud mig bevare om vi gör som på halvblodssidan och använder oridbara, knäppa, rent av elaka ston i avel därför att de inte duger till att rida på!
Jag är rädd för det faktiskt.
Och Lockwall har vi också blivit med därifrån.
Bevare oss!

Jag anser nog inte att vare sig den ena eller andra Askur kan anses att tillhöra avelsmatadorerna.
De har ännu inte gjort ett tillräckligt stort avtryck i aveln.

Jag har dock använt Silver-Askurblod i min egen avel för töltens skull och som ett färgexperiment.
Lika seriöst som att odla marsvin.
Fölen är dock fina och extriört korrekta samt totalt eksemfria.
Och så är de silversvarta.
Inte_Ung's Silverodling, och jag som inte ens gillar Silverfärgen något särskilt.
Jag gillar gulbruna och perlino och fux.

*knapplån*

Vad gäller Nattfari så har jag en tydlig statistik på alla importer som var DIREKT efter honom och kom på 80-talet, de fick helt klart mer eksem än medelhästen. Det betyder förstås inte att alla hans BARNBARN har eksem. Naturligtvis ska man avla på de indivder som för bra blod vidare utan att själv ha sjukdomen, eller en förälder med den.

Min avelsbas bygger på importer som inte fått eksem. De flesta importerade i gränsland 80-90-tal. Det var ju en stor risk för eksem eftersom jag bor i Värmland så jag försökte välja så "riskfria" stammar som möjligt. Alltså undvek jag de matadorer jag sett ge många eksemhästar hemma.

Det är ju inte samma sak som att tolka det som att jag anklagar alla som är mer eller mindre avlägset släkt med dem för att ha eksem.

Vad gäller sambaengis insinuation om att jag försöker smutskasta andra för att få fler ston till min egen så kan man undra hur det går ihop med att vi alltid haft fler intresserade ston än vad vi kunnat ta emot. Hingsthållning på den nivån jag vill hålla den lönar sig inte, så jag har inte råd att ta emot ston ;)

Däremot har det varit jättebra att Thrymur funnits då det ringt folk och velat betäcka den typ av ston jag inte tycker passar Askur, dvs 3-3½-gångare med svag tölt som behöver en femgångshingst. Dessa två hingstar konkurrerar inte, de står i varsin ände av skalan och är av helt olika typ, passande helt olika ston.

Nu finns det ju många fler silverhingstar att använda vilket bara är bra. Ju mer de används, ju större är chansen att det ska poppa upp någon riktigt bra silverhäst :)

Silverkedjan skrev:
*knapplån*

Vad gäller Nattfari så har jag en tydlig statistik på alla importer som var DIREKT efter honom och kom på 80-talet, de fick helt klart mer eksem än medelhästen. Det betyder förstås inte att alla hans BARNBARN har eksem. Naturligtvis ska man avla på de indivder som för bra blod vidare utan att själv ha sjukdomen, eller en förälder med den.

Min avelsbas bygger på importer som inte fått eksem. De flesta importerade i gränsland 80-90-tal. Det var ju en stor risk för eksem eftersom jag bor i Värmland så jag försökte välja så "riskfria" stammar som möjligt. Alltså undvek jag de matadorer jag sett ge många eksemhästar hemma.

Det är ju inte samma sak som att tolka det som att jag anklagar alla som är mer eller mindre avlägset släkt med dem för att ha eksem.

Vad gäller sambaengis insinuation om att jag försöker smutskasta andra för att få fler ston till min egen så kan man undra hur det går ihop med att vi alltid haft fler intresserade ston än vad vi kunnat ta emot. Hingsthållning på den nivån jag vill hålla den lönar sig inte, så jag har inte råd att ta emot ston ;)

Däremot har det varit jättebra att Thrymur funnits då det ringt folk och velat betäcka den typ av ston jag inte tycker passar Askur, dvs 3-3½-gångare med svag tölt som behöver en femgångshingst. Dessa två hingstar konkurrerar inte, de står i varsin ände av skalan och är av helt olika typ, passande helt olika ston.

Nu finns det ju många fler silverhingstar att använda vilket bara är bra. Ju mer de används, ju större är chansen att det ska poppa upp någon riktigt bra silverhäst :)

Tim, nu får du ge dig! Det var Taggad och inte jag som anklagade dig för smutskastning! Tycker du skall var mer noggrann med hur du läser. Jag tyckte du sysslade med smutskastning förut men inte numera, och då ser jag ingen anledning att anklaga dig heller. Det är ju 3 år sedan vi hade den bataljen och då tog du tillbaka allt när jag upplyste dig om sanningen.

Vad gäller Náttfari verkar du i stort sett vara den enda med denna statistik på eksemavkommor. Jag har frågat många erfarna avlare som jag litar på om detta och de är ganska frågande. Det kan ju vara så att du kom i kontakt med avkommor från någon viss gård med en känslig stostam också. Här tycker jag däremot att du smutskastar Náttfari. Jag har verkligen letat och frågat men har inte kommit i kontakt med en enda, som sagt. Så jag känner mig trygg med hans blod i aveln. Hlekkur är son till Náttfari så han är inte långtifrån. Finns ju ytterligare friska avkommor i Danmark.

Thrymur passar i stort sett till alla ston, såväl 4 - som 5-gångare, så han är en konkurrent om 5-gångsstona, om det nu inte varit för att ägaren inte tar emot andras ston efter skadan i fjol och dessförinnan har starkt begränsat antalet till 10 förutom sina egna.

Annars finns det ju Emil också som passar alla ston han också.

Anette

sambaengi skrev:
Har hört från flera håll att Askur från Håkansgården ger tuffa hästar med mycket vilja och det låter definitivt inte som familjehästar efter honom precis. Men annars är Askur en imponerande hingst.

Jag har sett ganska många Askur-avkommor som alla hanterats av samma tränare nu och min slutsats hittills (har alltså endast sett dem under ridning av tränare eller i hagen) är att lynnet är väldigt mycket antingen eller på 3 olika sätt. Antingen är de väldigt tuffa och förmodligen svåra att hantera för alla utom proffsen. Eller så är de otroligt snälla (en hingst vid namn Oddur är det tydligaste exemplet), så snälla att en 5-åring förmodligen lätt kan leda hingstarna. Eller så är de ganska nervösa, skygga och därigenom mindre lämpade för nybörjare. Men det kan komma bra lynne ur Askur.

Sedan kan man fundera på vad stona har för påverkan. Har ingen större koll på mammorna tyvärr, men min egen spekulation är att Askur från Håkansgården egentligen inte ger så mycket påverkan på lynnet, det kommer mer från stona. Däremot har jag känslan av att avkommorna oftast blir stora, lättbyggda och har bra tölt och pass.

Tillägg: Askur har ju också den stora fördelen av att vara en av få 1:a klass hingstar i Sverige som INTE är släkt med Hrafn fra Holtsmula på nära håll! Dvs användandet av honom i aveln minskar inaveln i Sverige totalt sett! ;)

Båbbe skrev:
Jag har sett ganska många Askur-avkommor som alla hanterats av samma tränare nu och min slutsats hittills (har alltså endast sett dem under ridning av tränare eller i hagen) är att lynnet är väldigt mycket antingen eller på 3 olika sätt. Antingen är de väldigt tuffa och förmodligen svåra att hantera för alla utom proffsen. Eller så är de otroligt snälla (en hingst vid namn Oddur är det tydligaste exemplet), så snälla att en 5-åring förmodligen lätt kan leda hingstarna. Eller så är de ganska nervösa, skygga och därigenom mindre lämpade för nybörjare. Men det kan komma bra lynne ur Askur.

Sedan kan man fundera på vad stona har för påverkan. Har ingen större koll på mammorna tyvärr, men min egen spekulation är att Askur från Håkansgården egentligen inte ger så mycket påverkan på lynnet, det kommer mer från stona. Däremot har jag känslan av att avkommorna oftast blir stora, lättbyggda och har bra tölt och pass.

Tillägg: Askur har ju också den stora fördelen av att vara en av få 1:a klass hingstar i Sverige som INTE är släkt med Hrafn fra Holtsmula på nära håll! Dvs användandet av honom i aveln minskar inaveln i Sverige totalt sett! ;)

Låter väldigt bra att han även givit så snälla hästar och du är den första som sagt det. Jag var intresserad av att betäcka med honom men fick varningar från alla håll. Dock har jag ganska pigga ston så jag vill ha en supercool kille och det har jag i min egen. Men det hör inte hemma i denna tråd som ju skulle handla om avelsmatadorerna och av dem så är det Náttfari eller Kjarval som ger det rätta lugnet + den 5:e gångarten som jag också behöver eftersom mina ston är 4-gångsston, om än lätt till tölten.

Anette

sambaengi skrev:
Gud mig bevare om vi gör som på halvblodssidan och använder oridbara, knäppa, rent av elaka ston i avel därför att de inte duger till att rida på!

Tja jag har en avkomma efter ett sådant sto. Stoet ifråga blev aldrig inriden trots att hon haft de bästa tränarna i Sverige! Bland hennes avkommor märks min valack som tävlat på högsta nivå i ungdomsklasserna länge, han är e:Svalur. Dessutom finns en avkomma som bedömdes som hingst förra året och fick strax under 8, Askur från Håkansgården är pappa där.

Min häst är en av de 2 stabilaste hästar jag känt. Han är villig ja, men absolut trygg - aldrig tittig för nånting och typen som blir lugnare ju nervösare ryttaren är! Jag anser att han kan ridas av vem som helst, men ska man rida honom bra får man anstränga sig för annars blir det bara grisepass... Så lättriden kan man kanske inte kalla honom, även om alla kan rida honom ett tag. Som ses ovan så är hans mamma skygg och oinriden, hans pappa är Svalur, hans morfar (dvs pappa till det skygga stoet) är Atli.

Atli själv är världens snällaste hingst. Det kan jag intyga! Sedan tycker jag rent allmänt att hans avkommor oftast är väldigt trygga i sig själva, ibland kan de vara lite väl kaxiga men själv tar jag hellre det än en nervös och osäker häst! OM jag skulle köpa häst igen letar jag gärna efter en häst med Atli fra Sydra-Skördugili i stamtavlan som grund och gärna Svalur fra Glaesibae eller Askur från Håkansgården som krydda! Atli - Askur kombinationen verkar väldigt bra rent allmänt! (Oddur som nämns ovan är av den kombinationen liksom min hästs halvbror då...) ;)

sambaengi skrev:
Låter väldigt bra att han även givit så snälla hästar och du är den första som sagt det. Jag var intresserad av att betäcka med honom men fick varningar från alla håll. Dock har jag ganska pigga ston så jag vill ha en supercool kille och det har jag i min egen. Men det hör inte hemma i denna tråd som ju skulle handla om avelsmatadorerna och av dem så är det Náttfari eller Kjarval som ger det rätta lugnet + den 5:e gångarten som jag också behöver eftersom mina ston är 4-gångsston, om än lätt till tölten.

Anette

Jo som sagt tror jag att han inte påverkar lynnet så mycket, men för mer information bör du förmodligen kontakta Johan. Han tränar ju väldigt många Askur-avkommor så han vet ju! (frågan är ju bara hur ärlig han är...) :smirk:

Båbbe skrev:
Tja jag har en avkomma efter ett sådant sto. Stoet ifråga blev aldrig inriden trots att hon haft de bästa tränarna i Sverige! Bland hennes avkommor märks min valack som tävlat på högsta nivå i ungdomsklasserna länge, han är e:Svalur. Dessutom finns en avkomma som bedömdes som hingst förra året och fick strax under 8, Askur från Håkansgården är pappa där.

Min häst är en av de 2 stabilaste hästar jag känt. Han är villig ja, men absolut trygg - aldrig tittig för nånting och typen som blir lugnare ju nervösare ryttaren är! Jag anser att han kan ridas av vem som helst, men ska man rida honom bra får man anstränga sig för annars blir det bara grisepass... Så lättriden kan man kanske inte kalla honom, även om alla kan rida honom ett tag. Som ses ovan så är hans mamma skygg och oinriden, hans pappa är Svalur, hans morfar (dvs pappa till det skygga stoet) är Atli.

Atli själv är världens snällaste hingst. Det kan jag intyga! Sedan tycker jag rent allmänt att hans avkommor oftast är väldigt trygga i sig själva, ibland kan de vara lite väl kaxiga men själv tar jag hellre det än en nervös och osäker häst! OM jag skulle köpa häst igen letar jag gärna efter en häst med Atli fra Sydra-Skördugili i stamtavlan som grund och gärna Svalur fra Glaesibae eller Askur från Håkansgården som krydda! Atli - Askur kombinationen verkar väldigt bra rent allmänt! (Oddur som nämns ovan är av den kombinationen liksom min hästs halvbror då...) ;)

Skygga och rädda hästar skrämmer mig mindre än kaxiga sådana, de gillar jag inte alls... Det är sådana hispiga och otäckt kaxiga halvblod som det hänt olyckor med. En rädd häst försöker undvika dig och om den skulle springa på dig är det av misstag men en kaxig och tuff häst kan stövla rakt över dig utan att blinka. Men som du påpekar mycket riktigt, ingen av dem är nybörjartypen.

Jag frågar aldrig en jävig person om råd vad gäller hingst. De är så färgade av sina egna känslor för hästen så det är bortkastat. Jag vet i alla fall att det bla finns minst 2 gårdar med väldigt många Askur från Håkansgården-avkommor och båda gårdar har det gemensamt att proffs måste rida in hästarna men ägarna klara dem inte ändå. Men sedan kan man ju undra vad de har för ston också. Jag vil ha mjuka, mot människan nästan lite mesiga hästar som ändå är trygga och inte lättskrämda för främmande saker och situationer. Jag vill ha en mjuk och behaglig kontakt där endast små signaler krävs för att hästen skall lugnt gå undan. Jag vill inte behöva göra mig stor och ha en kamp. Sådana hästar gillar inte jag! Och det är det jag hört om Askur från Håkansgårdens avkommor, vilket inte låter bra i mina öron.

Anette

sambaengi skrev:
Skygga och rädda hästar skrämmer mig mindre än kaxiga sådana, de gillar jag inte alls... Det är sådana hispiga och otäckt kaxiga halvblod som det hänt olyckor med. En rädd häst försöker undvika dig och om den skulle springa på dig är det av misstag men en kaxig och tuff häst kan stövla rakt över dig utan att blinka. Men som du påpekar mycket riktigt, ingen av dem är nybörjartypen.

Jag frågar aldrig en jävig person om råd vad gäller hingst. De är så färgade av sina egna känslor för hästen så det är bortkastat. Jag vet i alla fall att det bla finns minst 2 gårdar med väldigt många Askur från Håkansgården-avkommor och båda gårdar har det gemensamt att proffs måste rida in hästarna men ägarna klara dem inte ändå. Men sedan kan man ju undra vad de har för ston också. Jag vil ha mjuka, mot människan nästan lite mesiga hästar som ändå är trygga och inte lättskrämda för främmande saker och situationer. Jag vill ha en mjuk och behaglig kontakt där endast små signaler krävs för att hästen skall lugnt gå undan. Jag vill inte behöva göra mig stor och ha en kamp. Sådana hästar gillar inte jag! Och det är det jag hört om Askur från Håkansgårdens avkommor, vilket inte låter bra i mina öron.

Anette

Förmodligen är du betydligt tryggare än jag. En nervös ryttare (jag) vill ha en häst man kan luta sig mot - dvs en ranghög häst som man inte behöver bekymra sig om nerver med. Man bara sätter den på plats och så är det så bra efter det! för mig passar kombinationen Atli-Svalur väldigt bra! ;)

Hehe du får väl be Johan låta mig rida Askur + ett par avkommor så kan jag ge dig ett ofärgat svar efter det ... :D Tror ändå att Oddur från Mörtö är ett bra alternativ för dig och för alla andra som söker en häst med extremt bra lynne och ändå bra gångarter!

OBS! Detta säger jag inte för att jag finns på samma gård som hästarnas tränare och rider för tränaren ifråga. Det finns hingstar som denne tränare rider som jag aldrig skulle rekommendera någon överhuvudtaget...

Jag har aldrig ägnat mig åt smutskastning, däremot har många lögner spridits om min hingst ;)

Men det tas oerhört illa upp i många läger om man säger sådant man står för som inte bara är fjäsk.

Hingstar är så "offentliga" att jag tycker de ska kunna diskuteras sakligt .

Sedan observerar inte alla samma saker, det är ju därför det är jättebra med sådana här forum.

För er som är nya - för några år sedan var det så tabu att ens diskutera eksem och ärftlighet resp eksemrisk vid import och värdeminskning att det startades rena hätska hat-trådar mot mig. Och jag fick även privata allvarliga hot från två olika håll där det fanns starka ekonomiska intressen att dölja fakta.

Nu har tack och lov upplysningen ökat, det är allmänt känt att det FINNS en defektlista och att eksem är både besvärligt och har en ärftlig komponent och jag behöver inte längre vara murbräcka i ämnet!

Japp men trots din kamp mot eksemet så verkar inte tex min ena tränare ha lyssnat särskilt noga tyvärr... Spatt är en annan sak som vissa avlare inte heller tycks bry sig särskilt mycket om...

Jag tycker detta är oerhört trist och jag skulle gärna varna alla jag kan ifall jag vet att någon hingst har spatt eller eksem. Därmed skulle jag vilja be alla se upp med spatt vad gäller Oddur fra Bruns avkommor. Jag vet åtminstone 2 som har konstaterad spatt vid ung ålder och utan egentlig träning utom grundridning. De avkommor som är OK spatt-mässigt är oerhört fina och har ett jättebra lynne, men spatt tycks förekomma ovanligt ofta... :crazy:

Silverkedjan skrev:
Jag har aldrig ägnat mig åt smutskastning, däremot har många lögner spridits om min hingst ;)

Men det tas oerhört illa upp i många läger om man säger sådant man står för som inte bara är fjäsk.

Hingstar är så "offentliga" att jag tycker de ska kunna diskuteras sakligt .

Sedan observerar inte alla samma saker, det är ju därför det är jättebra med sådana här forum.

För er som är nya - för några år sedan var det så tabu att ens diskutera eksem och ärftlighet resp eksemrisk vid import och värdeminskning att det startades rena hätska hat-trådar mot mig. Och jag fick även privata allvarliga hot från två olika håll där det fanns starka ekonomiska intressen att dölja fakta.

Nu har tack och lov upplysningen ökat, det är allmänt känt att det FINNS en defektlista och att eksem är både besvärligt och har en ärftlig komponent och jag behöver inte längre vara murbräcka i ämnet!

En defintionsfråga men som sagt jag tycker inte du gör det nu (skullre vara Náttfari i så fall vad gäller eksem) och det var fortfarande Taggad och inte jag som tyckte du smutskastade nu.

Jag vet att kritiken av din häst har varit onyanserad också. Han är inte perfekt men förtjänar att bedömas rättvist för de goda egenskaperna, han som alla andra, svart, vit, röd, gul, eller silversvart. Men en hel del av ryktena startades efter visningen på Margarethehof 1997 och tyvärr måste jag vara ärlig och säga att han inte var imponerande alls, varken på banan eller i boxen utan sadel. Det var många som tyckte så och efter det så vet jag att det snackades mycket om denna visning och att han rörde sig så klumpigt, vilket han tyvärr också gjorde. Om han sedan hade en dålig dagsform vet jag inte, men då borde du låtit bli att visa upp honom för det ledde till skitsnack och då var kritiken befogad.

Men nu tycker jag det räcker med Askursnack. Jag pratade om Askur från Håkansgården och sedan blev det plötsligt din Askur. Han är ju ingen avelsmatador... Bara snurrigt i tråden nu.

Anette

Ja, det var så mycket skitsnack just i Skåne så vi var tvungna att dra ner på en stor tävling och vinna töltklassen, då tystnade det lite :D

Jag har alltid haft principen att visa och låta andra prova oavsett dagsform. 1997 var Askur nyimporterad och i uselt skick, det går inte så snabbt att häva att en häst ser ut som ett spjälstaket när munnen är trasig :cry: Två år senare var han dock i landslaget ;)

Och nu ser han ut som en ardenner över ryggen :angel: och har ingen kondis alls. Nån som vill provrida ?

Hehe jag vill gärna provrida alla töltsäkra hästar jag kan! Min häst är ju precis motsatsen även om han är bra på pass... ;) Å Ardenner-ryggar är nåt jag börjar bli van vid! :angel:

Fast allra helst skulle jag nog vilja testa Svarten med passen som han har... Har en känsla av att han är lite som min pålle fast med bättre tölt. :smirk:

Silverkedjan skrev:
Ja, det var så mycket skitsnack just i Skåne så vi var tvungna att dra ner på en stor tävling och vinna töltklassen, då tystnade det lite :D

Jag har alltid haft principen att visa och låta andra prova oavsett dagsform. 1997 var Askur nyimporterad och i uselt skick, det går inte så snabbt att häva att en häst ser ut som ett spjälstaket när munnen är trasig :cry: Två år senare var han dock i landslaget ;)

Och nu ser han ut som en ardenner över ryggen :angel: och har ingen kondis alls. Nån som vill provrida ?

Dessvärre lever en sådan uppvisning kvar i minnet hos många, däribland hos mig själv. Så din egen visning är då orsak till väldigt mycket av kritiken av Askur och du får ursäkta, men visar man upp en häst i det skicket så får man skylla sig själv! Vi som såg honom där tappade totalt intresset för hästen och många undrade hur du tänkte som tog in en så dålig hingst i svensk avel och tyckte du var oseriös! Där satte ryktet igång om att det endast var för färgens skull och för att tjäna pengar!

Du kan inte klanka folk för det! Du har själv ställt till det genom att visa upp honom i sådant skick! Vi som var där kunde inte annat än ge honom ett mycket dåligt omdöme. Jag tyckte han var det fulaste hingst jag sett och det var jag inte ensam om att tycka! Jag var smått chockad faktiskt och försökte att inte visa det för dig när vi stod i boxen och pratade, för jag ville inte såra helt enkelt, så jag höll god min. Och att sedan se hur klumpigt han rörde sig på banan, ja det var faktiskt de som blev upprörda och arga över visningen, så dåligt gick han!

Så om jag kritiserat Askur och absolut inte vill ha honom i min avel, så vet du varför! Det är enda gången jag sett honom och då var han så pinsamt dålig så jag var en av dem som tyckte du var oseriös, erkännes! Dessutom förstörde du mycket av ryktet vad gäller silversvarta hästar och det blev inte bättre av att man med denna visning på näthinnan sedan såg hur mycket han användes i aveln, pga sin färg.

Ärligt talat har det irriterat mig för kommer man med en silversvart häst så mulnar alla och tänker på Askur och hur han gick då, så vi andra som har silversvarta hästar har fått lida för den visningen ockdå! Det var ett stort misstag och förstå att man irriterat sig på både dig och hästen efter det! Så fort man kommit med en silversvart häst så har det blivit pikfulla kommentarer och skitsnack! Så ärligt talat, du bär huvuddelen av skulden till silversvarta hästar har så dåligt rykte i avelskretsar! Du har fått för det själv men också vi andra har fått lida för det.

Den andra delen av skulden bär alla överheta, skygga och svårtämjda avkommor efter Silfurmáni. Det finns bra också, min bästa häst var efter honom, men då med ston med stabilt lynne. Min var efter ett toppensto, en gång i tiden en av Danmarks snabbaste passhästar med superlynne. Alla som såg honom på Margarethehof tyckte han var jättefin och många var besvikna när han inte gick in för de ville betäcka med honom. Men det var ju omöjligt att få in en silversvart hingst 3 år efter din visning där... Han var dömd på förhand, det sade flera. I kulisserna snackades det skit direkt om att "jaha ännu en häst som skall visas för sin färgs skull". Jag vet att tom en av domarna snackade skit om honom innan han var visad ens!

Så det har inte varit roligt alla ggr att komma med en silverfärgad häst i kölvattnet efter Askurs visning här nere. Flera avlare har sett rött och varit nedlåtande och nästan oförskämda pga att de irriterat sig på att en "så dålig hingst som Askur använts så mycket i aveln pga sin färg, när det finns så många och mycket bättre hingstar". De har slängt pikfulla kommentarer om Askur i ansiktet på en och sett upprörda ut över allt vad silversvarta hästar heter. Och oavsett färg på en häst så har man en gång visat upp den med mycket dåligt resultat, så är det mycket svårt att tvätta bort ett sådant omdöme. Så misstaget är helt ditt eget! Synd bara för oss andra som bor här nere att det var här du visade upp honom i det skicket! Här är agget fortfarande mycket stort mot dig, Askur och silversvarta hästar i gemen! Så himla onödigt att både förstöra ryktet för din del, Askurs och alla silverfärgade hästar! Ogenomtänkt!

Anette

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka