På bogbladet??

Zuzzi

Trådstartare
Blev ju en diskution om just detta och blev lite fundersam över Johans sadel.
Ligger den bra eller för långt fram?

http://community.webshots.com/s/image15/6/69/86/174666986SjOAbQ_ph.jpg (Glömde ridskorna hemma :o)

Och sen undrar jag med detta att gå bakom hand.
Johan har just börjat kunna orka gå i rätt form i traven men han lägger gärna ner huvudet alldeles för långt ner, alltså hela halsen. Då ska dom väl fuska sig ifrån arbete?
Men Johan höjjer ryggen även om han går för "långt ner". Har lite svårt att se vad hans "naturliga" form är då han just gör på det här viset, har många olika bilder på olika positioner med huvud och hals men ändå jobbar han bra med ryggen och bakben.
Och hur mycket påverkas en häst av att den är överbyggd när den ska jobba i form?

Sadeln ligger bra men jag tycker att den verkar för liten för dig.

Hrrmm det är sommarens möjligheter som har gjort sitt :o Man blir så lätt förslappad :D Men det är inga problem annars. På bilden sitter jag åt vänster också. På vinterns ska du se att jag får plats :p Och tyvärr har jag inte alls råd att köpa nytt. Har alldeles nyss köpt en hoppsadel åt honom.

Har själv en överbyggd häst och tycker ofta att jag inte är nöjd med graden av sänkning av rumpan (hästens alltså :cool:) när jag ser oss på film eller när jag tömkör. Dock vet jag från tömkörningen att det blir för jobbigt för hästen att ta sig framåt om jag får henne att vinkla så att jag är nöjd, så jag får helt enkelt ge henne mer tid och se till att graden av vinkling är i proportion till hennes "naturliga" utseende. Däremot är jag mån om att hon inte ska bli låg fram, då detta bara tillåter henne att "hänga" på frambenen. Jag har strävat efter (för ridtillfället maximal) längd och eftertryck i steget och där strävat efter att rida med nosen så långt fram det bara går men utan att hon går emot. Uppresande tygeltag när hon dippar huvudet, och då känner jag hur rygg och bakben kommer igång och hon får då mera lyft och framåtgripande i frambenskliven, blir lättare fram. För mig är det en "contradiction in terms" att hästen ska kunna böja ner både fram och bak och samtidigt bära mer vikt bak, alla jag ser landar väldigt tungt fram oavsett hur mycket de är avslappnade och vinklade bak, detta oavsett om det är eftersträvat eller ej! Det blir lite som gaveln på ett tält, draperade över tältstången i mitten... Dålig jämförelse, men du kanske förstår vad jag menar.../ Å

bakom hand och bakom lod är 2 viktiga skillnader, bakom hand så har hästen släppt bettet och bakom lod har du fortfarande kontakt med hästens mun alltså du har fortfarande bjudning i hästen och det kan bero på att den är svag (bakom lod) Bakom hand är en ren olydnadsak egentligen då hästen inte svarar på hjälperna.

Jo jag förstod! :) Men att den är överbyggd skadar inte det hästen på något sätt? Alltid varit lite oroad över det.
Fått Johan att sätta under 2 meters bakbenen under sig noch rumpan ner ågra gånger, vilken känsla!! :love:

Okej tack! Men jag blir lite förvirrad av en sak.
Han är inte tillräckligt stark att gå i en stadig form ännu. Men när han börjar jobba rätt så har han huvud och hals i olika possitioner men ändå jobbar ryggen jättebra! Hur lågt ska jag acceptera att han får gå? Eller ska jag låta han får fixa hur han vill i början och sen plocka upp?

Han heter igentligen Johan Briljant. Travare brukar ju ha lite mer annorlunda namn :smirk:

försök att sträva efter att få halsen längre och lägre ner och nosen lite längre fram till bettet, där orkar svaga hästar oftast gå, många vill gärna plocka upp hästens hals i en för hög form och så böjer dom ner huvudet istället och tror att det är en låg form, men halsen måste börja vara låg framför manken och framåt.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag står lite vid ett vägskäl och tvekar. Jag älskar mitt jobb. Jag älskar kunderna, kollegorna, mina arbetsuppgifter, alla...
Svar
14
· Visningar
2 740
Senast: Asko
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 220
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar