P.R.E/Lusitano/Andalusier/Hispano...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Helan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 5 410
H

Helan

Vad är skillnaden på dessa raser?
P.R.E = ?
Andalusier = ? (samma som P.R.E?)
Lusitano = ?
Hispano = ?

De kommer väl från olika regioner/land och har olika karaktär.
Vore kul om ni kunde skriva lite kort om varje.
Olika saker som utmärker just den rasen så att man kan jämföra.
Exv normal mankhöjd, temperament, exteriört osv.

Sv: P.R.E/Lusitano/Andalusier/Hispano...

Detta undrar jag också?? Hade ett tag för mig att P.R.E var det nya namnet på Andalusier men läste sen att det var olika raser..

Men jag tror:
Vad jag förstått är P.R.E och Andalusier spanska, Lusitanon är den Portugisiska varianten av P.R.E? eller Andalusier?. Och är mer "hetlevrad" och används därför hellre till tjurfäktning än de spanska som anses lite lata..

Hispnoaraben är väl korsning mellan arab och P.R.E? eller Andalusier?.

P.R.E Den rena spanska rasen Stamboksförd nu mera av ANCCE !

Andalusier finns det ingen ras som heter överhuvudtaget ! Det är ett samlingsnamn som kan användas på hästar av spansk typ , Men är oftast en korsninghäst utan stam .

P.R.Há (Hispano-arabé ) Korsning av P.R.E /arab med egen stambok som sköts av Cria Caballar i spanien. Används mycket som vaqeurohäst ,

Lusitano .Portugisisk ras , Är från början samma ras som P.R.E Deras stambok slöts nyligen från in korsning med P.R.E hästen

Tesora (älskar P.R.E)

Hej!

Andalusier är väl ändå en häst från andalusien, inte från "nånstans i spanien", som jag uppfattat det iaf. En andalusier KAN vara PRE (dvs ren spansk ras), under förutsättning att PREn kommer från andalusien..

/ Lavinia, gillar spanien

Jo visst är det så eller det VAR så förut ;)
Men nu förtiden så föds det så kallade Andalusier i sverige och dom finns lite överallt i världen :angel: Det har tyvärr blivit ett namn som man kan sälja oreggade hästar av spansk typ på :mad:

Sen har jag träffat på hästar som inte kommer från provinsen Anadalucia som spanjorer har kallats andaluz ;)

Tesora (älskar P.R.E)

Jösses, det var visst lite krångligt. Får nog läsa igen...
Azteca är förstås den Mexikanska varianten av P.R.E eller Lusitano?

Azteca är en korsning på quarterhäst/P.R.E eller Lusitano;)
som reggas i Mexico

tesora(älskar P.R.E)

Vad jag (nu) läst mig till är Lusitano och PRE ursprungligen ur samma stam/ras. Men att Lusitano används till tjurfäktning än idag och Andalusiern till show och ridning. Därav olika urvalskriterier. Är det så att Lusitanon då är en "vassare" häst än Andalusiern?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 121
Senast: inverterad
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 100
Senast: muslidag
·
Relationer Jag vet inte riktigt hur jag ska skriva det här utan att framstå som en väldigt osympatisk person men jag inser mer och mer att jag inte... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 655
Senast: Badger
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 848
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4