Väldigt få kvinnor har ägglossning precis dagarna efter mens och har de det så har de ju också mens typ varannan vecka och är då medvetna om det.

Jag sa inte att kvinnan skulle ha ägglossning direkt efter mens. Mem du påstod att det var säkert att ha sex närmaste dagarna efter mens, men det är det inte eftersom spermierna kan leva flera dagar.

Exempel. Mensen börjar dag ett och håller på fem dagar. Sex på dag sju (säkert enligt dig då det är en dag nära efter mens) Ägglossning på dag 12 (hoppsan spermierna levde flera dagar, det tog sig..). Hade det inte tagit sig hade mensen kommit efter två veckor. Dvs. inom spannet för vad son är en normallång menscykeln.
 
Jag sa inte att kvinnan skulle ha ägglossning direkt efter mens. Mem du påstod att det var säkert att ha sex närmaste dagarna efter mens, men det är det inte eftersom spermierna kan leva flera dagar.

Exempel. Mensen börjar dag ett och håller på fem dagar. Sex på dag sju (säkert enligt dig då det är en dag nära efter mens) Ägglossning på dag 12 (hoppsan spermierna levde flera dagar, det tog sig..). Hade det inte tagit sig hade mensen kommit efter två veckor. Dvs. inom spannet för vad son är en normallång menscykeln.

Spermier lever inte i en vecka.. Max 92 timmar har jag läst att de kunnat se levande spermier dvs 3-4 dagar max och då under optimala förutsättningar och för mig är det logiskt sett säkrare att ha sex direkt efter mens än dagarna kring när man har ägglossning och jag skulle själv aldrig i livet ha sex dagarna kring ägglossning om jag absolut inte ville bli gravid om jag inte åt p-piller då jag anser att risken är för stor för graviditet då, men alla är vi olika och villiga att ta olika risker.

Sen anser iofs inte jag att mens är ett hinder för sex heller, men det är ju en annan sak och jag äter som sagt p-piller då jag vill minimera risken för graviditet så gott det går.
 
Spermier lever inte i en vecka.. Max 92 timmar har jag läst att de kunnat se levande spermier dvs 3-4 dagar max och då under optimala förutsättningar och för mig är det logiskt sett säkrare att ha sex direkt efter mens än dagarna kring när man har ägglossning och jag skulle själv aldrig i livet ha sex dagarna kring ägglossning om jag absolut inte ville bli gravid om jag inte åt p-piller då jag anser att risken är för stor för graviditet då, men alla är vi olika och villiga att ta olika risker.

Sen anser iofs inte jag att mens är ett hinder för sex heller, men det är ju en annan sak och jag äter som sagt p-piller då jag vill minimera risken för graviditet så gott det går.

Mellan dag sju och 12 är det inte en vecka, det är fem dagar.
Visst, fem dagar är i längsta laget, men tre-fyra dagar, det spelar ingen roll.
Du kan byta dagarna i mitt exempel så att avståndet blir två-tre-fyra dagar mellan sex och ägglossning och du kommer fortfarande att kunna placera inte sexet "dagarna närmast efter mens" och få ihop det med en normallång menscykel.

Mens varannan vecka? Är du medveten om att tiden mellan ägglossning och mens normalt är ca 14 dagar, så har man mens som är upp emot en vecka behöver det inte vara så många dagar mellan mens och ägglossning.

Det säkraste är att ha sex mellan ägglossning och mens (eftersom att ägget då är förbrukat) men det förutsätter att man vet när man har ägglossning. Vet man inte att man haft ägglossning är det ju oerhört dumt att sex kring tiden man tror sig ha ägglossning.
 
@Gnist spermier lever i regel 3-5 dagar, men ibland uppemot en vecka. Ägget lever uppemot ett dygn.

Har du med äl-stickor konstaterat att ägglossningen skett (dvs du testar negativt igen) så borde det vara fritt fram ända till mens.

Jag hade nu igen äl på dag 11 eller 12, vilket är ganska vanligt. Har jag sex ett par dagar efter sex, säg på dag 7 eller 8, så är det ganska stor risk att bli gravid.

Den minsta risken är nog EFTER äl, eller hur? Eller hur tänkte du?
 
OM nu kondomen skulle gå sönder så rekommenderas akut p-piller och uppföljning med graviditetstest om mensen skulle vara försenad. :)
akuta p-piller, inget dagen efter piller då?
Men om man gör graviditets tester och det visar att man är gravid då är det ju redan försent. :nailbiting:
 
Alltså om du ser sex som något "oundvikligt" så hade jag nog bara slutat ha sex. Varför i hela friden har du sex ifall du inte är det minsta intresserad?:confused:

Sen kan du ju hålla koll på ägglossning med stickor också. Typ 12 timmar efter ägglossning borde det kunna vara ganska säkert att ha sex (och fram till mens då.)
För om man träffar den där mannen med stort M så kan saker och ting hända och det är inte fel att va förberedd då. Inget fel med det.

Eh? Är det inte efter en ägglossning som man löper störst risk att bli gravid?? Nu hänger jag inte med. :eek::confused:
 
Eh? Är det inte efter en ägglossning som man löper störst risk att bli gravid?? Nu hänger jag inte med. :eek::confused:

Ägget lever bara max ett dygn efter att det lossnat. Spermierna kan däremot leva fler dagar. Största risken för graviditet är alltså om man har sex dagarna innan eller i samband med ägglossning. Har man sex mer än ett dygn efter ägglossning är risken liten, eftersom att äget inte längre lever.
 
För om man träffar den där mannen med stort M så kan saker och ting hända och det är inte fel att va förberedd då. Inget fel med det.
Måste du kasta dig in i en sexuell relation om du träffar någon? Om mannen verkligen har stort M så är det väl värt att försöka hitta lusten innan du känner behov av att äta hormoner?
 
För mig personligen är p-piller, och även mini-piller och p-stav, uteslutna på grund av biverkningarna. De två sistnämnda hade i och för sig utmärkta preventiva egenskaper; det ena gjorde att jag hade mens varannan vecka och det andra dödade min sexlust. Så här ett och ett halvt år efter att jag slutade med hormonerna (p-staven var sist ut) är min sexlust fortfarande inte vad den var innan jag var dum nog att testa mini-piller efter många, många år utan hormoner. Så vi körde med kondom en period och det funkade alldeles utmärkt.

För mig är kondom dessutom tryggare än p-piller. Med kondom har jag normal mens och enligt min erfarenhet går inte kondomer sönder genom att få mikroskopiska hål man inte ser. De gånger jag stött på trasiga kondomer har de gått sönder redan när de tagits ut förpackningen, har aldrig varit med om att en kondom gått sönder under samlaget.

Ett piller kan glömmas, det kan av någon anledning (sjukdomar, andra mediciner etc.) inte tas upp av kroppen och då kan man stå där med skägget i brevlådan. Mittemellan p-piller och kondom på trygghetsskalan har p-staven legat. Den satt ju där den satt och gjorde sitt jobb, dock gav den som sagt lika tråkiga biverkningar som alla andra hormonella preparat jag provat.

Så om trygghetsaspekten är viktig för dig har jag svårt att förstå att du funderar på just p-piller, då är ju kondom troligtvis säkrast av allt (tätt följt av "inbyggda" hormoner som stav och spiral).
 
Nej, p-piller är faktiskt säkrare än kondom.

P-piller som tas varje dag och som alltid tas upp korrekt av kroppen - ja, mycket möjligt att de är säkrare än kondom, jag kan inte den exakta statistiken. Känslan av trygghet är dock inte alltid bara avhängig statistiken utan det finns andra faktorer också, åtminstone för mig. För mig var själva pillerformatet en källa till osäkerhet medan kondom är något jag har bättre kontroll på.

Kunde ha varit tydligare med det resonemanget.
 
P-piller som tas varje dag och som alltid tas upp korrekt av kroppen - ja, mycket möjligt att de är säkrare än kondom, jag kan inte den exakta statistiken. Känslan av trygghet är dock inte alltid bara avhängig statistiken utan det finns andra faktorer också, åtminstone för mig. För mig var själva pillerformatet en källa till osäkerhet medan kondom är något jag har bättre kontroll på.

Kunde ha varit tydligare med det resonemanget.

Jag svarade statistiskt, att kondom för vissa personer ger en känsla av större säkerhet är ju inte så intressant. Sen förutsätter det ju att man använder såväl p-piller som kondom korrekt.
 
Eh? Är det inte efter en ägglossning som man löper störst risk att bli gravid?? Nu hänger jag inte med. :eek::confused:

Nej? Hur tänker du här? Då ägget lossnar dör det ganska fort.

Det är skrämmande hur lite kvinnor vet om sina kroppar. Nu pekar jag inte på dig, utan på mig och oss och alla andra. Det är först efter att jag börjat försöka bli med barn (för 1,5 år sedan...) som jag lärt mig hur det egentligen fungerar. Det finns sjukt mycket myter gällande prevention och önskade graviditeter.
 
Jag har aldrig skrivit att jag SKA börja äta p-piller, än så länge har jag bara spontant nyfiken frågat, sen vad som händer i slutänden det vet jag inte men jag är 99% säker att jag troligen inte kommer börja med p-piller ändå, så ni kan va lugna. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 359
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 917
Senast: Soffan74
·
Övr. Barn Det varnas mycket om komplikationer och hur farligt det är att vara gravid när man lider av fetma. Fetma i sig är ju hälsofarligt. Det...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 296
Senast: kakan89
·
Kropp & Själ Hej! Detta kanske är en dum fråga men jag blir lite orolig så jag har två frågor. Jag fick P piller utskrivet och jag skulle börja ta...
Svar
8
· Visningar
6 666
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp