P-piller och digivande katt

Winni

Trådstartare
En i min mammas trappuppgång har en honkatt som fått 3 ungar. Hon har inte fått p-piller förr, ung och första kullen. De ville ha en kull på henne innan hon skulle kastreras. Direkt efter att kullen var född fick hon p-piller enligt vet. eftersom hon även går ute. När ungarna var avanda skulle hon alltså kastreras.

Men jag undrar förstås om det är så himla bra för kattungarna att få i sig sånt genom mjölken? Eller hur funkar det?

Om det hade varit min katt skulle jag hållt henne inne i stället för att gå ut under den tiden. Hon var innekatt det första halvåret, vet jag. Hade det varit min katt förresten så skulle hon inte fått någon kull alls, men det är en annan historia. De prånglar just nu på vem som helst en unge, bara de blir av med dem :mad:

Men hur är det igentligen med p-piller till digivande katt. Hur påverkar det ungarna, om det påverkar dem alls? Vill veta mest av intresse eftersom jag reagerade på att en katt som nyligen fått en kull ska äta p-piller.

Sv: P-piller och digivande katt

Ungarna påverkas inte av p-pillren då den aktiva substansen inte utsöndras via modersmjölken.

Det värsta som kan hända är att mamman sinar, men det kan hon göra om hon kommer i löp också. Hon kan dessutom överge kattungarna om hon blir dräktig och får ytterligare en kull tätt inpå.

Jaha så då var det inte så tokigt då som jag tyckte.

Vem har sagt att substansen inte passerar ut i mjölken?
PL

En av de veterinärer jag frågat om just detta (gäller Promon, har inte frågat angående Perlutex). I FASS står även att utsöndringen sker via avföring och urin. Jag utgår ifrån att modersmjölk skulle stå med om det utsöndras via den.

Googlade lite. Källa: Bodil Ström Holst
Leg veterinär, SLU Inst. för OG

När digivningen har kommit igång kan man behandla katten även under denna, vilket framför allt är aktuellt för lösgående utekatter, som annars kan bli parade under denna period. Helst ska man dock undvika detta på avelskatter, för att ge livmodern en "viloperiod".

http://www.katter.nu/tips10.htm

I humanfass står tydligt att det utsöndras via mjölk men att det inte är ngn risk för barnet, dos för människa o katt är dock olika.
I fassvet står att perlutex inte skall ges till lakterande katter.
Promon o perlutex är samma substans.
Mitt råd är att inre ge p-piller förrän ungarna äter ordentligt av annan mat.
PL

I humanfass står tydligt att det utsöndras via mjölk men att det inte är ngn risk för barnet, dos för människa o katt är dock olika.
I fassvet står att perlutex inte skall ges till lakterande katter.
Promon o perlutex är samma substans.
Mitt råd är att inre ge p-piller förrän ungarna äter ordentligt av annan mat.
PL

Och istället riskera att honkatten blir dräktig igen och får ytterligare en kull? Äter ordentligt av annan mat lär de ju inte göra förrän de är 5-6 veckor, har man otur senare än så och på den tiden hinner mamma katt definitivt bli på smällen igen.

Trodde diskussionen var huruvida preparatet gick över i mjölken o kunde påverka kattungarna.
Resten av mitt råd är att så fort juvret har minskat i storlek kastrera.
PL

Och istället riskera att honkatten blir dräktig igen och får ytterligare en kull? Äter ordentligt av annan mat lär de ju inte göra förrän de är 5-6 veckor, har man otur senare än så och på den tiden hinner mamma katt definitivt bli på smällen igen.

Fast P_L rekommenderade ju, dvs det ideala/optimala. Sen får man ju anpassa det till verkligheten. Ibland kan man inte göra det optimala/ideala. Så tolkade jag svaret?

Trodde diskussionen var huruvida preparatet gick över i mjölken o kunde påverka kattungarna.
Resten av mitt råd är att så fort juvret har minskat i storlek kastrera.
PL

Du berättade vad som händer på människa och det behöver inte vara lika på katt. Jag trodde vi diskuterade katter, inte människor. ;)

Fast P_L rekommenderade ju, dvs det ideala/optimala. Sen får man ju anpassa det till verkligheten. Ibland kan man inte göra det optimala/ideala. Så tolkade jag svaret?

Varför rekommendera det ideala när vi har verkligheten klar för oss? Det ideala är ju alltid att aldrig använda p-piller... om man ska dra saken till sin spets men nu har vi ju en given situation och rekommendationen bör ju anpassas till den.

Går det över till mjölken på människa går det även över på katt!
Var har du hittat ngt annat? Varför tror du tillverkaren av originalpreparatet skriver att det inte skall användas till lakterande djur?
Var lite mer försiktig med dina påståenden!
PL

Varför rekommendera det ideala när vi har verkligheten klar för oss? Det ideala är ju alltid att aldrig använda p-piller... om man ska dra saken till sin spets men nu har vi ju en given situation och rekommendationen bör ju anpassas till den.

Tja, jag kan ju inte svara för P-L, men JAG resonerar iaf som så i diskussioner på nätet att 'man vet aldrig vem som läser'. Dvs det kan finnas folk som läser men inte skriver, och som om man tycker 'helt okeh ge p-piller under digivning' och menar 'helt okej i DET HÄR fallet, då alternativet är sämre' sen ger SIN katt p-piller under digivning, fast det inte alls är den enda/bästa lösningen i DET fallet.

Går det över till mjölken på människa går det även över på katt!
Var har du hittat ngt annat? Varför tror du tillverkaren av originalpreparatet skriver att det inte skall användas till lakterande djur?
Var lite mer försiktig med dina påståenden!
PL

Varför varnar inte tillverkaren av Promon för att ge preparatet till lakterande katter? Att tillverkaren till Perlutex avråder kan ju ha med försiktighetsprincipen att göra, de kanske inte har gjort några försök på lakterande katter. Det kanske tillverkaren till Promon har gjort. Vad vet vi?

Du menar att om en sak är sann på människa så är den sann på katt? Nej, det kan du inte mena. Du påstår att samma gäller för katt som för människa, men det är knappast fakta. Jag har information från andra veterinärer att så inte är fallet.

Dessutom finns det stor beprövad erfarenhet på området så skulle någon fara föreligga för diande kattungar vars mödrar får p-piller skulle vi med största sannolikhet känna till det. Tusentals kattungar utsätts för detta årligen.

Vissa grundläggande saker är sanna på andra djur för att de är sanna på människa tex om ett preparat utsöndras via mjölken eller ej!
Ja försiktighetsprincipen är ju vad som skall gälla här.
PL

Skulle vara intressant och se hur katterna mår som vuxna om de fått p-piller genom modersmjölken som nyfödda och under hela digivningtiden. Om de blir påverkade på något sett och i så fall hur det märks.

Ska jag gå till mig själv så skulle jag inte köpa en kattunge som är uppfödd så, men jag är kanske är helt fel ute.

Skulle vara intressant och se hur katterna mår som vuxna om de fått p-piller genom modersmjölken som nyfödda och under hela digivningtiden. Om de blir påverkade på något sett och i så fall hur det märks.

Ska jag gå till mig själv så skulle jag inte köpa en kattunge som är uppfödd så, men jag är kanske är helt fel ute.

Det finns tusentals sådana katter. Det är inget nytt, det är inget konstigt att ge digivande honkatter p-piller. Jag brukar (för honkattens skull) inte gärna p-piller alls, men att ge digivande honkatter p-piller är utbredd praxis i Sverige och har så varit väldigt länge. Min nuvarande kattunge är en sådan kattunge. Detta för att jag inte ville att honkatten skulle komma i löp när jag var på semester och hade kattvakt. Jag ville inte direkt att kattvakten skulle vara tvungen att komma hit 6 ggr/dag och tvångshålla en löpkatt så att kattungen skulle få mat. :grin:

Min nuvarande avelshona är en sådan kattunge "du inte skulle köpa" (är det här öht. någonting du skulle tänka på att fråga om?) och hon är frisk, fertil och fullständigt normal. Hur vet du att de katter du köpt/fått från andra inte är sådana katter? Har du frågat om mamman har fått p-piller?

Man måste ställa allt i relation till något. Löphonor kan förutom att bli dräktiga skita i sina kattungar. En veckas handmatning när kattungarna är 2-3 veckor gamla... hur känns det? Vad gör det mot kattungarna? Är det öht. möjligt för ägaren att ta på sig det? Om honkatten blir dräktig igen kommer hon börja producera progesteron och om det är så som Peter påstår kommer det utsöndras via modersmjölken och kattungarna får i sig progesteronet. Är det bättre än att de får i sig medroxiprogesteronet från p-piller?

Eftersom Peter drog in människor kan man angående just medroxiprogesteron läsa att det troligen inte påverkar ammande barn. Man kan alltså ta tex. Depo-Provera när man ammar. Har då Peter rätt bör det inte påverka kattungar heller. Samma sak skrivs om minipiller (som visserligen innehåller andra aktiva subtsaner) som rutinmässigt skrivs ut till... ammande mödrar.

Ja där har du rätt, jag kan inte veta om t.ex en vuxen katt jag får har fått det i sig som kattunge. Och jag har heller aldrig frågat om det när det gäller kattungar, bara av den anledningen att jag inte vetat om att man kunde göra så.

Fast jag tycker i alla fall att det skulle vara intressant att veta hur det påverkar individen i långa loppet. Som en intressant tanke, nu när det pratas om vad människor och djur får i sig ovetandes. Här ger man något till modern som ev kan gå genom mjölken till ungarna och man vet inte hur det verkligen påverkar individen.

När det gäller känslighet går det däremot inte att göra en direkt jämförelse. Dessutom är det stor skillnad på att ge en 5mg tablett till en människa o till en katt.
När det gäller eget barn skulle jag även där undvika hormoner genom mjölken första tiden även om det "troligen" inte är ngn fara.
Även om det finns tusentals sådana katter finns det ingen studie som visar om det påverkar eller ej.
PL

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 896
Senast: Badger
·
R
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 386
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 707
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka