S
Svensson
Charmig kines! Jag vill bara understryka det som Zoya mfl. redan har skrivit om att p-sprutor ökar risken för juvertumörer, samt att kastrering (sterilisering vet jag inget om) förhindrar uppkomsten av tumörer. Jag läste om en amerikansk undersökning där det stod att tikar löper ca. 50% risk att drabbas av juvertumörer - ungefär hälften av dessa fall är elakartade. Om tiken kastreras innan ett års ålder (eller får valpar innan 18 månader) minskas risken för tumörer med nästan 90%! Valpar innan 3 års ålder eller kastrering innan 2 års ålder (kommer inte ihåg exakta siffrorna) minskar risken med ca. 75%.
Gällande p-sprutor är det mer osäkert. Många veterinärer menar att det ökar risken för juvertumörer, men menar att det endast är frågan om att de dyker upp tidigare än de utan hormontillskottet annars skulle ha gjort. Så om det GER tumörer är svårt att svara på - däremot verkar det som det tidigarelägger det förlopp som annars skulle ske senare.
Har själv en tik som drabbats - två gånger av benigna tumörer och en gång av maligna (elakartade). Den elakartade har vi ännu inte rått bot på, men jag hoppas att det kommer gå vägen: hon hade inga metastaser i lungorna ialla fall vid senaste röntgen! Så jag håller tummarna.
Gällande p-sprutor är det mer osäkert. Många veterinärer menar att det ökar risken för juvertumörer, men menar att det endast är frågan om att de dyker upp tidigare än de utan hormontillskottet annars skulle ha gjort. Så om det GER tumörer är svårt att svara på - däremot verkar det som det tidigarelägger det förlopp som annars skulle ske senare.
Har själv en tik som drabbats - två gånger av benigna tumörer och en gång av maligna (elakartade). Den elakartade har vi ännu inte rått bot på, men jag hoppas att det kommer gå vägen: hon hade inga metastaser i lungorna ialla fall vid senaste röntgen! Så jag håller tummarna.