oxer som hoppas från två håll

B

BeastieBabe

finns det något speciellt man bör tänka på när man bygger en sådan? bör det vara en gles oxer från både hållen då? dvs 2-3 bommar per sida och inte bom i vartannat hål?

hindret ska användas på klubbtävling.. flera hinder hoppas från 2 håll och det blir alldeles för många räcken annars..

Sv: oxer som hoppas från två håll

Tänker ni följa TR? För då kan du glömma att bygga en sådan oxer på tävling. Förbjudet från lokal alltså, men på klubbtävling är det ju upp till klubben hur viktigt det är med säkerheten.

jo det skulle man kunna göra men det är svårt att bygga en 30 cm hög svinrygg :D

det är alltså en miniklubbtävling så i princip blir det väl en oxer med en bom på marken på andra sidan.. kanske kan ha banarbetare som skiftar över mittenbommen så att det baraär en höjd bom i bak när hindret ska hoppas..

ja det måste ha blivit förbjudet på senare år då en annan klubb hade stortävlingar med en oxer som hoppades från båda håll bara för 2-3 år sedan.. :o

banan är mycket lätt (långsida-diagonal-diagonal-långsida stuket) med långa anridningar och mjuka svängar så det är lätt att rida på.. dessutom är det låga höjder så att inget ekipage pressar sig igenom, de skolhästar som är lite busiga/ovana går bara med mer rutinerade ryttare..

Eftersom man måste ha säkerhetsskållor som löser ut av tryck på bakbommen och det får du inte ha på franbommen så är det alltså omöjligt att bygga en oxer som kan hoppas från båda håll inom reglerna. Men som sagt på klubbtävlingar bestämmer man själv om man ska följa TR.

jag menar när man kommer upp lite, det är inte bara 30 cm.. det är 50 och 70 också :)

hmmm har läst det där om säkerhetsskålla på frambommen, men inte varför.. Vet du varför får man inte ha det?

Jaha. .. Kan du vara snäll och berätta?????

glömde visst att skriva "kan du berätta".. :smirk:
så jag gör det nu:

Kan du berätta varför det inte får vara säkerhetsskållor på frambommen?

och om du kan så svara inte bara "ja det kan jag" utan berätta gärna ;)

vrf inte bygga en svinrygg och lägga främre och bakre bommen på backen?! :idea: på 50 å 70 cm kan man ju göra en vanlig :P
Men dt är erat beslut om ni ska följa TR.... :)

vrf inte bygga en svinrygg och lägga främre och bakre bommen på backen?! :idea: på 50 å 70 cm kan man ju göra en vanlig :P
Men dt är erat beslut om ni ska följa TR.... :)
hmm ja, det är iofs en idé ska höra med de andra i gruppen om det :)

tack!

på de flesta CR brukar det inte vara säkerhetsskållor på oxrarna.
På träningarna hoppar vi oxrar åt båda hållen, har bara en två bommar, en mellan varje hinderstödspar, behövs inte, speciellt intwe om ni inte ska över 70 cm.

ja det finns ju även 90 och 110klass men bara 2-3 startande i dom tillsammans, dessutom mycket rutinerade privata ekipage.. kan man ha flata skållor istället?

få väl se vad gruppen säger om det, om vi ska ha godkänd säkerhet så blir det förmodligen en svinrygg istället..

ja svinrygg är ju enkelt, flata skållor är ju ättre. Vi hoppar med enkla bommar upp till 150cm så 110cxm ska ju inte skapa några bekymmer.

Flata skållor är definitivt inte att jämföra med säkerhersskållor. En bakbom ska kunna rivas genom tryck uppifrån.

Ni som undrar om varför man har olika sorters skållor kan ju fundera på hur de olika sorterna fungerar och sedan fundera vidare på var i språnget man river fram resp bakbom och hur man vill att bommen ska ramla.

Beastie Babe har ju många gånger talat om att hon vet mycket mer om hästar och hästsport än vad jag vet eftersom hon inte är tävlingsryttare. Förvånar mig att hon inte kan grundläggande säkerhet. Kunskapslucka?:smirk:

ursäkta men måste du vara så omoget präktig och driva detta vidare och vidare?? det verkar som att jag är den bättre människan av oss två iallafall eftersom att du inte kan släppa det.. mycket omoget gjort av en vuxen människa som dig..

jag vet inte allt, verkligen inte.. men tänker du inte berätta så skit i det då..

jag ser inget logiskt fel i att en frambom trillar rakt ner vid rivning.. berätta varför det är fastställt att det är fel..

Ursäkta om jag lägger mig i men , ofta är det ju så att när man hoppar en oxer och river bakbommen så river man ju ofta ovanifrån på nervägen , alltså måste det finnas skållor som löser ut för tryck så att hästen inte "fastnar" i hindret , väldigt dåligt förklarat men någon förstår säkert hur jag menar . .

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 118
Senast: zarmino
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 100
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar