Ovtjarka...

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 964
Status
Stängd för vidare inlägg.
K

knyttet

Var hemma hos en familj förra veckan. De hade stängt ute sin hund på altanen, när jag sa att jag är hundvan så ville de ändå inte släppa in den för att den "inte gillade främmande". Jag frågade vad det var för hund (trodde att det var en Leonberger) och fick veta att det var en blandning mellan schäfer och ovtjarka. :crazy:
I mitt tycke låter det som ett extremt dåligt val av blandning, i synnerhet om man ska ha den som familjehund. Skärpan och kamplusten som kan finnas i en schäfer kombinerat med...huga... :crazy:
Kanske att jag har för mycket fördomar om ovtjarka, men jag tycker att de verkar oerhört skarpa, hårda och svåra hundar.
Finns det nån som har erfarenhet av rasen eller känner nån? Jag känner ingen, så det vore roligt att få höra lite om rasen av nån som vet mer än mig... :smirk:

Nej jag känner inte till den men schäferblandningar har jag tyvärr stött på allt för många gånger. Dina vänner verkar dock ha såpass gott omdöme att de inte utsätter sina gäster för eländet, med tanke på deras dåliga omdöme att skaffa ett sådant "aber".

"Vänner" är väl mycket sagt...

När jag pratade med dem igår var nu hunden såld. Den hade nafsat ett av barnen, så de ville inte ha kvar den. Hoppas verkligen att de placerade om den till ett vettigt hem, när de nu inte valde att avliva den istället... :crazy:

Hm, man tycker ju att de borde tagit sitt ansvar och avlivat hunden. Eller varför inte lämnt av den hemma hos uppfödaren! Inget vidare att skicka vidare en sådan "racka" till nya ägare...

Vi får väl hoppas de nya ägarna är medvetna om vad orvtjarckan är för typ av hund :crazy: De SKA inte vara tillgängliga och trevliga

Min enda erfarenhet av ovtjarka är vad jag läst och hört av andra, har aldrig träffat nån "riktig" (det här var ju en blandras).
Men visst är det väl så att tillgänglighet mot främmande människor är avvikande för rasen? De ska vara hårda och reserverade för att vara rastypiska!?

Jag har aldrig hört talas om rasen. Blir lite nyfiken därför(dock inte nyfiken på att skaffa en sådan :crazy:). Hur ser de ut?

Vad jag vet så finns det många olika ovtjarka. Den jag tänker på (kaukasisk ovtjarka?) ser ut lite som en Leonberger, lite gråare i färgen kanske, men stora och långhåriga. Ser riktigt trevliga ut, men är tydligen inte det... :crazy:

Sv: Re: Ovtjarka...

Vi får väl hoppas de nya ägarna är medvetna om vad orvtjarckan är för typ av hund :crazy: De SKA inte vara tillgängliga och trevliga

Hej jag var tvungen att svara på detta vad har hundarsen ovtjarka gjort för fel.
JAg har en ovtjarka blandning och hon är den snällaste i världen hon är uppfödd bland barn. skulle aldrig drömma ens att skada någon familje medlem.

Hej jag var tvungen att svara på detta vad har hundarsen ovtjarka gjort för fel.
JAg har en ovtjarka blandning och hon är den snällaste i världen hon är uppfödd bland barn. skulle aldrig drömma ens att skada någon familje medlem.

Ovtjarkan har inte alls gjort något fel. Som esodobe skriver så ska den inte vara tillgänglig och trevlig för utomstående.

En mycket bra beskrivning av hunden (skriven av en som har flera Ovtjarka skälv) som återfinns på http://www.klockarenskaningard.se/kontakt.htm:

Ovtjarkan är en mycket egensinnig hundras som helst arbetar ensam. Den har inga eller ringa behov av en ägare och föds till en naturlig vakthund med mycket låg retningströskel. Det är en mycket aggressiv hundras trots sitt björnlika, vänliga utseende. Och man skall inte låta sig luras av att den inte skäller på främmande, oftast står den och tittar ingående på nya besökare och därmed tror många att det är okej att äntra gården. (Något många av våra besökare har svårt att förstå.)

Ovtjarkan har en alldeles exeptionell accelerationsfart och kan med lätthet komma upp i hastigheter som 45km/h under ganska långa sträckor. Trots sin stora tillsynes klumpiga och tunga kropp. Skenet bedrar, ovtjarkan vänder på en femöring och är därmed en mycket populär skyddshund i bla Ryssland och Polen. Ovtjarkan har även använts att vakta berlinmuren under många år. Ovtjarkan är ingen hund som jagar en förövare på flykten utan angriper vid intrång, därför var de populära boskapsvaktare då de med lätthet smög omkring flocken och dödade både varg och björn som försökte ta sig ett skrovmål.

Det är alltså en boskapsvaktare som ska agera självständigt. Ovtjarkan är extrem även om det finns andra liknande herdehundar, t.ex. Anatolisk herdehund, som agerar på samma - för dem - naturliga sätt.

Det är alltså inget fel på hunden när den angriper eventuella inkräktare. Den ska göra så. Det är det avsedda beteendet.

Jag fick höra det många gånger när jag hade Fila, att något var fel på min hund eftersom han bet främmande.

Väldigt få människor har förstått att han SKULLE göra så. Han var en ypperlig representant för sin ras när han vaktade liksom. Men dom kom bara med "Ja, men Schäfer används minsann också som vakthund, men dom bits inte hur som helst."
Efter en lång utläggning om hur dom används i sitt ursprungsland, så började folk att förstå.

Dom hade dock MYCKET svårt att acceptera att dom inte fick hälsa på min söta hund med massa skinn överallt. En kille stoppade in handen i köket, över grinden som höll hunden inne, och skulle ge honom en liten klapp på huvudet. Trots att jag uttryckligen sagt att det INTE går, han biter främmande.
Tog sisådär en millisekund, sen hade killen en helt uppfläkt handrygg.
Han var dock ödmjuk nog att erkänna att det var hans fel som försökt att klappa trots mitt förbud.

Sv: Ovtjarka...

En sådan hund behöver massa träning hemmifrån,ha en stor tomt att gå på ,gärna tränas till att kunna följa med ut på ridturer och liknande för att bli ordentigt stimulerade.

Har haft allt från golden(första hunden) till rena brukshundsraser för att senare bli vinthundsägare.

Kan säga det att varken afghaner eller borzoier är den typiska hunden för att kunna gå lösa i skogen efter en häst,men mina kunde det och var jätte duktiga!!

Allt handlar om att anpassa träningen efter rasen,annars ska man inte ha hund!!!

Alla raser är olika men vet man villka dom är så är det inte så svårt..:angel:

TS är nog inte bannad, utan har helt enkelt inte varit inloggad på lång tid vilket har resulterat i att medlemskapet har inaktiverats.

delvis kl

vad jag inte kan förstå är varför i hela världen man vill ha en sån hund om man inte är i typ ryska maffian????????????? :crazy:

det låter fullkomligt livsfarlig och man kan ju aldrig släppa hunden lös - tänk om det kommer et barn springande över gården. en lätt match för en hund som utan att tveka dödar björn o varg.
så varför??

Fast det är ju en utmärkt boskaps/herdehund. Även om det det finns mildare varianter. Sedan kan man naturligtvis fråga sig om det i Sverige med allemansrätten osv. är lämpligt att låta denna typ av hundar gå fritt med boskap som går på bete.

Herdehundarna blir mer och mer populära, framförallt bland fårägare i och med att vargstammen har ökat.

Fast det är ju en utmärkt boskaps/herdehund. Även om det det finns mildare varianter. Sedan kan man naturligtvis fråga sig om det i Sverige med allemansrätten osv. är lämpligt att låta denna typ av hundar gå fritt med boskap som går på bete.

Herdehundarna blir mer och mer populära, framförallt bland fårägare i och med att vargstammen har ökat.

Jag håller med om att de har en funktion att fylla, där de hör hemma. Jag kan dock ärligt talat inte se hur de kan arbeta på ursprungligt sätt här. Man har en skyldighet att tillåta folk att passera genom ens betesmarker och det är nog mycket svårt att kombinera med en sådan hund.

Jag, som själv haft en sådan, är rätt säker på att det inte finns något större behov av en sådan hund. Däremot fungerar dom ypperligt som vakthundar på inhägnade områden, exempelvis en bilpark. Bara för att ta något exempel där folk inte FÅR gå in utan lov.

Men som herdehundar, boskapsvaktare osv så blir det rätt svårt här. För dom biter garanterat.

Min förra var dock otrolig hemma på gården. Han lämnade aldrig gården, och ingen hade någonsin kunnat komma körandes och hoppa ur bilen. Han lät bilar komma in, men ingen fick sen gå ut ur bilarna förrän jag okejade det. Huset vaktade han mycket mer dock.

jo som hundar som ska gå och vakta ensamma på inhägnade områden så kanske. då får ju folk skylla sig själv om dom bryter sig in typ.

men det verkar ju inte ovanligt att folk har dom som gårds och familjehundar.. :crazy:

man ska va bra rädd för främlingar för att orka ha en sån hund. :p låter fruktansvärt jobbigt att behöva vaka över den så den inte anfaller någon till alla dygnets tider.

det finns ju andra herdehunder med "bättre" lynne, tex pyreneer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 000
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Familjen är sjukt sugen på hund. Tankarna har funnits länge på hund men tajmingen har inte varit rätt. Nu känns det som vi är i ett läge... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 622
Senast: Miks
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 175
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 911
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Fettisdagen
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Årets skattebesked

Hund, Katt, Andra Djur