Övre viktgräns?

A

AliasAnovi

Håller på och skriver en artikel om monte och där nämner jag även galoppsporten. Undrar om det finns någon över viktgräns i galopp? Vad är den minsta vikten ryttare burkar ha och vad är den högsta?

Ivona

Sv: Övre viktgräns?

I Sverige är lägsta ridvikt 50 kg i proffslopp och i 60 kg i amatörlopp. Sen får man dra av sin viktlättnad om man har en sådan så i vanliga lopp är lägsta ridvikt 46 kg. I Danmark får man rida hur lågt som helst förutsatt att man hittar en ryttare som kan rida vikten.

Den högsta ridvikt jag har varit med om var en häst som hette Popular som gick med 80 kg i ett amatörlopp med sin "matte" Cajsa Larsson. Det var någon gång på 60-talet.

Till saken hör att Cajsa inte vägde mer än så där 50 kg så det blev mycket bly!!

Sv: Övre viktgräns?

Tack så jättemycket för hjälpen!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 533
Senast: DeCloe
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 558
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2